طراحی لوگو برای کتابفروشی

نویسنده:

narges.rasooli

طراحی لوگو برای کتابفروشی

کسانی که در حوزه‌ی کتاب فعالیت می‌کنند، معمولاً دغدغه‌هایی فراتر از افزایش درآمد دارند. کتاب یکی از رسانه‌هایی محسوب می‌شود که از گذشته تا امروز در عرصه‌ی جهانی حضور داشته است؛ اما امروزه به سبب پیشرفت تکنولوژی و تغییر کردن سبک زندگی، سرانه مطالعه روز به روز در حال کاهش است. اندیشمندان معتقدند کتاب یکی از راه‌هایی است که می‌توان به کمک آن از سرعت سرسام‌آور جهان کاست و در دنیایی پر از اطلاعات سطحی گم نشد.

با این اوصاف، بالا بردن سرانه‌ی مطالعه می‌تواند به عنوان یک هدف والای اجتماعی قرار گیرد؛ اما با وجود تغییرات عمده‌ای که در سبک زندگی مردم جهان رخ داده است، نحوه‌ی ارائه و تبلیغ کتاب و کتابخوانی نیز باید تغییر کند. کتابفروشی‌ها به عنوان یکی از عناصری که در حوزه‌ی کتاب فعالیت می‌کنند، نقش مهمی را در ارائه و تبلیغ کتاب ایفا می‌کنند. امروزه بسیار اهمیت دارد که یک کتا‌فروشی چه تصویری از خود ارائه می‌دهد. به همین خاطر است که بسیاری از کتابفروشی‌ها هزینه‌ی زیادی را صرف دکوراسیون خود می‌کنند و زمان قابل‌توجهی را برای ارائه‌ی خود در فضای مجازی صرف می‌نمایند. لوگو به عنوان هویت بصری برند، نقش قابل‌توجهی در معرفی یک کتابفروشی موفق دارد. در این مقاله قصد داریم اهمیت طراحی لوگو برای کتابفروشی را برای شما بیان کنیم و اصولی که باید رعایت کنید را به شما آموزش دهیم.

طراحی لوگو برای کتابفروشی

چرا کتابفروشی به لوگو نیاز دارد؟

لوگو شناسنامه‌ی یک برند است. لوگو برای این طراحی می‌شود که مشتری با دیدن آن یاد شما بیفتد. تمام کسب و کارهای مطرح جهان با لوگوی خود شناخته می‌شوند. کسب و کاری که برای لوگوی خود زمان و هزینه صرف می‌کند، در چشم مشتری حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد و راحت‌تر می‌توان به آن اعتماد کرد. همچنین امروزه اغلب کتابفروشی‌ها از تمام عناصر بصری خود به جذاب‌ترین شیوه‌ استفاده می‌کنند تا بتوانند افراد را به داخل مغازه خود بکشانند. یک لوگوی جذاب می‌تواند در نگاه اول افراد را به خود جذب کند و باعث جذب مشتری شود.

به علاوه امروزه کسب و کارهایی موفق هستند که بتوانند خود را هم در دنیای حقیقی و هم در دنیای مجازی به خوبی معرفی کنند. حال اگر یک کتابفروشی بخواهد در فضای مجازی فعالیت خود را شروع کند باید بتواند در میان بازار بزرگی از رقبا، خود را متمایز کند. یک لوگوی منحصر به فرد باعث تمایز کسب و کار می‌شود. کتابفروشی ها از لوگوی خود به عنوان عکس پروفایل صفحات مجازی استفاده می‌کنند و به این نحو خود را از رقبا متمایز می‌سازند. در کل یک کتابفروشی می‌تواند لوگو نداشته باشد؛ اما دیگر نباید توقع داشته باشد در بازاری که همه به عناصر بصری خود توجه می‌کنند، پا به پای رقبا، موفق عمل کند.

 اصول طراحی لوگو برای کتابفروشی

طراحی لوگو برای کتابفروشی اصولی دارد که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید به یک لوگوی استاندارد و جذاب دست یابید. از آنجایی که لوگو در بسیاری از بخش‌هایی که مربوط به کسب و کار است درج خواهد شد، باید طوری طراحی شود که علاوه بر جذاب بودن، به راحتی در ذهن مخاطب ثبت شود. اصولی که باید در طراحی لوگو رعایت کنید عبارت‌اند از:

انتخاب فونت خوانا

انتخاب فونت خوانا و مناسب در طراحی لوگو از اهمیت زیادی برخوردار است. این اهمیت در سبک لوگوتایپ چند برابر می‌شود؛ چرا که در این سبک طراحی، فونت پایه‌ی اصلی لوگو را تشکیل می‌دهد. برای کتابفروشی بهتر است از فونت‌های کلاسیک و خوانا استفاده کنید تا مخاطب راحت بتواند نام شما را تشخیص دهد. ترجیحاً از فونت‌های فانتزی استفاده نکنید؛ مگر اینکه با بازار هدفتان تناسب داشته باشد.

 ایجاد تناسب با هویت کسب و کار

 قبل از اینکه فرایند طراحی لوگو را آغاز کنید از خود چند سؤال درباره کتابفروشی مورد نظر بپرسید:

 اهداف و ارزش‌های اصلی این کتابفروشی چیست؟

 آیا کتاب‌هایی که در این کتابفروشی به فروش می‌رسند برای تمام اقشار جامعه مناسب هستند یا فقط مربوط به یک قشر خاص می‌شوند؟

 تم اصلی این کتابفروشی چیست؟

 این کتابفروشی می‌خواهد به داشتن چه ویژگی‌هایی شناخته شود؟

 مزیت‌های این کتابفروشی نسبت به رقبا چیست؟

 و

جواب دادن به چنین سؤالاتی شما را با هویت کتابفروشی مورد نظر آشنا خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های لوگوی خوب این است که با هویت کسب و کار تناسب داشته باشد. پس مرحله‌ی اول کسب شناخت کافی از هویت کسب و کار است. فراموش نکنید که مخاطب عدم تناسب بین هویت برند و لوگو را می‌فهمد و آن را پای عدم حرفه‌ای بودنتان می‌گذارد.

طراحی لوگو برای کتابفروشی

انتخاب سبک طراحی مناسب

 به طور کلی سه سبک اصلی برای طراحی لوگو وجود دارد. در این قسمت می‌خواهیم شما را با این سه سبک اصلی آشنا کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین آن را برای خود انتخاب کنید:

 لوگوتایپ: در این سبک طراحی صرفاً نام برند با فونت مخصوصی نوشته می‌شود و خبری از تصویر نیست.

 لوگوی تصویری: این سبک طراحی از تصویر برای معرفی برند خود کمک می‌گیرد. گاهی ممکن است تصاویر به اندازه‌ی کافی برای بینندگان گویا نباشند. به همین خاطر در لوگوی تصویری بهتر است از المان‌های اصلی کسب و کار مورد نظر استفاده کنید. مثلاً برای کتابفروشی می‌توانید از کتاب، قلم و کاغذ واستفاده کنید تا بیننده با دیدن آن‌ها سریعاً حوزه‌ی فعالیت شما را تشخیص دهد.

 لوگوی ترکیبی: لوگوی ترکیبی همان‌طور که از نامش پیداست، ترکیب تو سبک قبلی است و رایج‌ترین سبک طراحی لوگو محسوب می‌شود. در این سبک طراحی نام برند با تصویری که نماد آن کسب و کار است در کنار هم لوگو را تشکیل می‌دهند..

هر سه سبک طراحی لوگو دارای مزیت‌های مخصوص به خود هستند و شما باید با توجه به ایده‌های که در ذهن دارید مناسب‌ترین سبک طراحی را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ مناسب

 انتخاب رنگ مناسب می‌تواند تأثیر بسزایی در جذابیت لوگو داشته باشد. به همین خاطر قبل از انتخاب رنگ باید با تأثیر روان‌شناختی رنگ‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید آشنا شوید. بر اساس یافته‌های علم روانشناسی، هر رنگ تأثیر مشخصی در ذهن بیننده ایجاد می‌کند که باعث برانگیخته شدن حس خاصی درون او می شود. در نهایت این حس روی تصمیم‌گیری او تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که از شما خرید کند یا نه. هر رنگ در درون خود نوعی انرژی دارد که هنگامی که فرد آن رنگ را می‌بیند این انرژی به او منتقل می‌شود.

رنگی که شما برای لوگوی کتابفروشی انتخاب می‌کنید باید مناسب بازار هدفتان باشد. مثلاً اگر کتابفروشی شما کتاب‌های مخصوص کودکان ارائه می‌دهد، بهتر است از رنگ‌های شاد مثل قرمز و زرد و نارنجی استفاده کنید. همچنین رنگ لوگوی شما باید با سبک کتابفروشی و دکوراسیون شما نیز تناسب داشته باشد؛ اگر می‌خواهید در چشم مشتریانتان حرفه‌ای به نظر برسید رنگ‌های مثل مشکی سرمه‌ای و خاکستری به کارتان می‌آید.

نکته‌ی دیگری که باید در انتخاب رنگ مناسب رعایت کنید این است که از رنگ‌های زیادی استفاده نکنید؛ معمولاً بهتر است یک یا دو رنگ در لوگو دیده شود. تعدد رنگ‌های موجود در لوگو باعث می‌شود لوگوی شما حرفه‌ای به نظر نرسد. البته استفاده از رنگ‌های متعدد در زمینه‌ی طراحی لوگوی کتابفروشی کودکان مجاز است.

استفاده از نمادهای حوزه‌ی کتاب

هر حوزه‌ای از کسب و کار، نماد و المان‌های مخصوص خود را دارد. استفاده از این نمادها کمک می‌کند تا بیننده با دیدن لوگوی شما بلافاصله حیطه‌ی کسب و کارتان را تشخیص دهد. از نمادهای مربوط به کتابفروشی می‌توان به تصویر کتاب، صفحات، قلم و کاغذ واشاره کرد. البته استفاده از نمادها برای طراحی لوگوی کتابفروشی ضروری نیست اما می‌تواند به جذابیت و گویایی آن بیفزاید.

توجه به انطباق‌پذیری

 لوگوی کتابفروشی علاوه بر تابلوی جلوی مغازه، روی پروفایل اینستاگرام و سایت نیز دیده می‌شود. به همین خاطر باید به گونه‌ای طراحی شود که وقتی در سایز کوچک جزئیات آن از بین نرود. اگر لوگو به گونه‌ای طراحی شود که در ابعاد مختلف جذابیت و استاندارد بودن خود را حفظ کند؛ یعنی قابلیت انطباق‌پذیری دارد. لوگوهای شلوغ معمولاً قابلیت انطباق‌پذیری کمتری دارند به همین خاطر سعی کنید لوگویی ساده برای کسب و کار مورد نظر طراحی کنید.

 چند نکته‌ی مهم

 سادگی را فراموش نکنید , رعایت سادگی یکی از نکات مهم در طراحی لوگو برای تمام کسب و کارهاست. طراحی لوگو برای کتابفروشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اهمیت سادگی لوگو هنگام به‌یادسپاری آن مشخص می‌شود. یکی از کارکردهای اصلی لوگو این است که شما را در ذهن مخاطب ثبت کند تا در نوبت‌های بعدی با دیدن آن لوگو یاد کسب و کار شما بیفتد. حال اگر یک کتابفروشی لوگویی داشته باشد که شلوغ و پر از جزئیات است، طبیعتاً به‌یادسپاری آن سخت‌تر می‌شود. با این اوصاف لوگوهای شلوغ به یکی از اهداف اصلی طراحی لوگو که ماندگاری است نمی‌رسند. به علاوه لوگوهای ساده در طی زمان جذابیت خود را حفظ می‌کنند و به عبارتی از مد نمی‌افتند. پس در فرایند طراحی لوگو برای کتابفروشی سادگی را فراموش نکنید.

طراحی لوگو برای کتابفروشی

 سلایق بازار هدف را در نظر بگیرید

 شما هر کاری که می‌کنید در نهایت به بازار هدفتان ارائه خواهد شد. پس یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، تحقیق درباره‌ی بازار هدف است. شما باید ویژگی‌های مختلف بازار هدفتان نظیر سن و جنس و حیطه‌ی شغلی ورا در نظر بگیرید. مثلاً لوگوی یک کتابفروشی که فقط کتاب‌های کمک درسی دوره ابتدایی را می‌فروشد با لوگوی یک کتابفروشی که کتاب‌های دانشگاهی ارائه می‌دهد باید متفاوت باشد. شما باید با توجه به سلیقه‌ی مخاطب هدفتان، لوگویی طراحی کنید که به بیشترین آمار جذب مشتری دست یابید.

 لوگوی رقبا را بررسی کنید

 این جمله به این معنا نیست که لوگوی رقبا را کپی کنید. بررسی لوگوی رقبا به شما کمک می‌کند تا ذهنتان بازتر شود و ایده‌های بیشتری به ذهنتان برسد. به علاوه شما وقتی لوگوی رقبا را بررسی می‌کنید با اصول طراحی لوگو بیشتر آشنا می‌شود و مخاطب هدف را بیشتر می‌شناسید. از همه مهم‌تر اینکه شما با بررسی لوگوی رقیب‌هایتان است که قادر خواهید شد لوگویی خلق کنید که شبیه به هیچ کدامشان نباشد.

خلاقانه فکر کنید

لوگویی در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد که خلاقانه و متفاوت باشد. برای طراحی لوگو ذهن خود را محدود نکنید. تمام ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را در نظر داشته باشید و سعی کنید بهترین ایده را بسط و گسترش دهید. لوگو شما نباید لزوما شبیه به لوگوهایی باشد که در سطح بازار مشاهده می‌کنید. خیلی اوقات یک لوگوی متفاوت می‌تواند باعث جلو افتادن شما از رقبا شود.

چرا به یک طراح تخصصی لوگو نیاز داریم؟

تمام اصول و نکاتی که مطرح کردیم لازمه‌های یک لوگوی خوب هستند. مطمئناً کسی که با دانش تخصصی طراحی لوگو آشنا نباشد و نتواند تمام آن اصول را رعایت کند، لوگوی خوبی خلق نخواهد کرد. طبیعی است که ما در تمام زمینه‌ها نمی‌توانیم دانش تخصصی کسب کنیم به همین خاطر بهتر است زمان و هزینه‌ی خود را صرف کارهای واجب‌تر کنیم و کارهایی مثل طراحی لوگو را به افراد خبره‌ی این حوزه بسپاریم. به علاوه طراحان حرفه‌ای لوگو علاوه بر تخصصشان تجربه نیز دارند و می‌دانند چگونه می‌توانند با یک لوگو نظر مخاطبان را جلب کنند.

نتیجه‌گیری

 کسب و کارهای مربوط به کتاب در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند با خلاقیت سهم خود را در زندگی مردم گسترش دهند. کتابفروشی ها به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مربوط به کتاب، سعی دارند تا افراد بیشتری را به کتاب و کتابخوانی جذب کنند. لوگو به عنوان هویت بصری هر کسب و کار، به کتابفروشی ها کمک می‌کند تا در روند برندینگ خود قدم مهمی را بردارند.

در این مقاله ابتدا شما را با اهمیت طراحی لوگو برای کتابفروشی آشنا کردیم و سپس تمام اصولی را که باید در فرایند طراحی یک لوگوی استاندارد برای کتابفروشی رعایت کنید را برایتان برشمردیم. فراموش نکنید برای داشتن یک لوگوی جذاب نیاز دارید که تمام این اصول را در کنار هم رعایت کنید. اگر خودتان تخصص کافی برای طراحی لوگو و تجربه‌ی کافی برای در نظر گرفتن تمامی این اصول را ندارید پیشنهاد ما این است که این کار را به یک فرد متخصص در این زمینه بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *