طراحی لوگو کافه

نویسنده:

narges.rasooli

طراحی لوگو کافه

یکی از مهم‌ترین کارها در راه‌اندازی کافه، طراحی لوگو است. کافه یکی از مکان هایی است که در آن عناصر بصری نقش مؤثری را ایفا می‌کند. به همین خاطر طراحی یک لوگوی جذاب و مناسب برای کافه بسیار اهمیت دارد. لوگو هویت بصری کافه را تشکیل می‌دهد و کاری می‌کند که شما حرفه‌ای و مورد اعتماد جلوه کنید. از این نظر هر کافه‌ای به یک لوگوی منحصر به فرد نیاز دارد. برای اینکه یک لوگوی استاندارد برای کافه طراحی کنید باید نکاتی را در نظر بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم اصول طراحی لوگوی کافه را به شما آموزش دهیم و نکات مهم را به شما گوشزد کنیم.

 

 

 چرا طراحی لوگو برای کافه اهمیت دارد؟

در چند سال اخیر تعداد کافه به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده‌اند. به همین خاطر، رقابت در این حوزه بیشتر شده است و هر کافه می‌خواهد که خودش را ارتقا دهد. در بازار رقابتی کافه‌ها، یکی از مهم‌ترین نکات، این است که شما مزیت خود را به مشتریان نشان دهید و خود را از بقیه رقبا متمایز کنید. لوگو به عنوان هویت بصری کسب و کار، شما را به خوبی از رقیب‌هایتان متمایز می‌سازد. نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که لوگویی طراحی کنید که منحصر به فرد باشد تا با لوگوی رقیب‌هایتان اشتباه گرفته نشود. وقتی شما یک لوگوی منحصر به فرد دارید در واقع یک شناسنامه برای کسب و کار خود ایجاد کرده‌اید. تصویر لوگوی شما ابتدا توجه مشتری را جلب می‌کند و او را به داخل کافه می‌کشاند. حال اگر مشتری خدمات خوبی در کافه دریافت کند، پیوند جدیدی در مغزش شکل می‌گیرد. تصویر لوگوی کافه با تجربه‌ی لذت‌بخش او پیوند می‌خورد و دفعه‌ی بعد که لوگوی برند شما را ببیند به خرید دوباره از شما ترغیب خواهد شد.

وقتی کافه‌ی شما لوگوی جذابی داشته باشد، در چشم مشتریانتان حرفه‌ای جلوه خواهید کرد. کسب و کاری که برای هویت بصری خود زمان و هزینه صرف می‌کند، نشان می‌دهد که برای بخش‌های مختلف کسب و کار خود ارزش قائل است و در تمام حیطه‌ها، حرفه‌ای عمل می‌کند. بسیار مهم است که شما در دید مشتریان خود حرفه‌ای به نظر برسید؛ زیرا حرفه‌ای بودن ارتباط مستقیمی با مورد اعتماد بودن دارد. هر چقدر بیشتر حرفه‌ای به نظر برسید، بیشتر مورد اعتماد مشتریان واقع خواهید شد و در نهایت این اعتماد است که افراد را به مشتریان ثابت شما تبدیل می‌کند. ما همگی ترجیح می‌دهیم از کسی خرید کنیم که مورد اعتمادمان باشد. پس از این جهت طراحی لوگو نقش مهمی در جلب اعتماد و فروش دارد.

در کافه‌ها عناصر بصری چند برابر اهمیت پیدا می‌کنند. زیرا افرادی که به کافه مراجعه می‌کنند علاوه بر کیفیت محصولات، به زیبایی فضا بسیار توجه دارند. بسیاری از کسانی که به کافه می‌آیند می‌خواهند عکس‌های خوبی در فضای کافه بگیرند. به علاوه در چند سال اخیر خیلی از افراد جشن‌هایی مثل تولد را در کافه برگزار می‌کنند. به همین خاطر عناصر بصری بیش از کسب و کارهای دیگر در کافه اهمیت دارد. لوگو نیز به عنوان مهم‌ترین عنصر بصری هر کسب و کار، باید به گونه‌ای طراحی شود که هم جذاب و منحصر به فرد باشد و هم تناسب کافی را با فضای کافه داشته باشد.

علاوه بر تمام این‌ها، امروزه اغلب کسب و کارها از جمله کافه‌ها، در فضای مجازی نیز فعالیت می‌کنند. معمولاً هر کافه برای خود صفحه‌ای در فضای مجازی دارد که در آن عکس‌ها و ویدئوهای مختلفی از بخش‌های گوناگون کافه منتشر می‌کند. امروزه صفحات مجازی نقش زیادی در جذب مشتری دارد. خیلی اوقات افراد یک عکس یا یک ویدئو از کافه‌ای را در اینستاگرام مشاهده می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به آن جا بروند. لوگو نقش مؤثری در صفحات مجازی کسب و کارها دارد. اگر شما یک لوگوی استاندارد داشته باشید می‌توانید از لوگو به عنوان عکس پروفایل کافه استفاده کنید و به این شیوه خود را از صفحات بقیه‌ی کافه‌های متمایز کنید. منحصر به فرد بودن لوگو در صفحات مجازی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. چون شما در کنار تمام رقیب‌هایتان در تمام شهرها قرار می‌گیرید و باید خود را به خوبی از آن‌ها جدا کنید. در چنین مواردی اگر لوگوی شما مشابه لوگوی دیگری باشد، مردم شما را با هم اشتباه می‌گیرند.

اتود لوگو کافه

 اقدامات قبل از طراحی لوگو

قبل از اینکه فرایند طراحی لوگو را آغاز کنیم، باید پیش‌نیازهایی را داشته باشیم. در این قسمت قصد داریم کارهایی که قبل از طراحی لوگو باید انجام دهید را به شما توضیح دهیم:

 

 در نظر گرفتن هویت برند

قبل از اینکه فرایند طراحی لوگو را آغاز کنید باید از خودتان سؤالاتی درباره کسب و کارتان بپرسید. ارزش‌های کافه‌ی شما چیست؟ چه مزیت‌های نسبی به رقبا دارد؟ هدف نهایی برند شما کدام است؟ کافه‌ی شما چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؟ می‌خواهید در دید مشتریانتان چه خصوصیاتی داشته باشید؟ تمرکز اصلی کافه‌ی شما روی سرو چه ماده‌ی غذایی است؟ و … .

هدف از پرسیدن این سؤالات این است که به این نتیجه برسید که با لوگوی خود چه چیزی می‌خواهید به مخاطبانتان نشان دهید. لوگوی یک کافه باید هدف‌ها و مزیت‌های آن کافه را منعکس کند. پس قبل از هر چیزی باید هویت برند را شناسایی کنید تا بتوانید لوگویی متناسب با هویت برند طراحی نمایید.

 

 شناخت بازار هدف

هر کسب و کاری یک بازار هدف دارد. این بازار هدف می‌تواند ترکیب مختلفی از گروه‌های سنی، جنسیتی، قومی و… باشد. هر کاری که شما انجام می‌دهید، در نهایت به بازار هدف ارائه می‌شود. پس شناخت این بازار از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از طراحی لوگو باید انجام دهید. شما باید لوگوی خود را طوری طراحی کنید که برای این بازار هدف جذابیت ایجاد کند. لوگویی که برای نوجوانان جذاب است شاید برای میانسالان جذاب به نظر نرسد. شما قبل از شروع فرایند طراحی لوگو، باید ویژگی‌های مختلف بازار هدف خود را مثل سن، جنس، حیطه‌ی کاری و … بسنجید و بر اساس آن لوگویی متناسب با برندتان طراحی کنید.

 

 بررسی لوگوی رقبا

یکی از مهم‌ترین کارها قبل از طراحی لوگو، بررسی رقبا است. بررسی کردن لوگوی رقبا به شما کمک می‌کند تا ذهنتان بازتر شود و بهتر ایده‌پردازی کنید. خیلی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که برای طراحی یک لوگوی منحصر به فرد نیازی به بررسی لوگوی رقبا نیست؛ در حالی که قصد ما از بررسی رقبا، کپی‌برداری نیست. شما با بررسی رقبا با اصولی که آن‌ها را در طراحی لوگو رعایت کردند، آشنا می‌شوید و بازار هدفتان را بیشتر می‌شناسید. فراموش نکنید که شما باید رقبای خود را بررسی کنید تا بتوانید لوگویی خلق کنید که شبیه هیچ کدام از آن‌ها نباشد.

ایده طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو برای کافه

برای داشتن یک لوگوی مناسب برای کافی شاپ نیاز است که یکسری اصول را رعایت کنیم و طبق این اصول اساس لوگوی خودمان را بنا کنیم. در ادامه این اصول را نام میبریم و توضیح میدهیم:

۱) انتخاب سبک لوگوی مناسب

با توجه به پیشرفت طراحی لوگو، هر ساله سبک‌های جدیدی وارد این حیطه می‌شود. هر کدام از این سبک‌های طراحی لوگو، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و شما باید با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، مناسب‌ترین آن‌ها را برای خود انتخاب کنید. در این بخش به صورت مختصر شما را با چند سبک طراحی لوگو آشنا می‌کنیم؛ البته برای آشنایی کامل با این سبک‌ها نیاز به اطلاعات بیشتری خواهید داشت:

پیکتوگرام: در این سبک لوگو، فقط از تصویر استفاده می‌شود به همین خاطر به آن لوگوی تصویری نیز می‌گویند.

لوگوتایپ: در این لوگوهای این سبک، فقط نام برند با فونت خاصی نوشته می‌شود. این سبک با وجود سادگی، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

مونوگرام: زمانی که نام برند طولانی باشد معمولاً از مونوگرام استفاده می‌شود. در این سبک، یک یا چند حرف اول نام برند در طراحی لوگو استفاده می‌شود. به این سبک طراحی لوگو، لوگوی نمادین هم می‌گویند.

لوگوی ترکیبی: این سبک طراحی، از تصویر و نام برند در کنار هم استفاده می‌کند. در برخی موارد ممکن است مفهوم تصویر برای برخی افراد قابل تشخیص نباشد اما لوگوی ترکیبی کاملاً گویاست چون از نام برند در کنار تصویر استفاده می‌کند.

لوگوهای انتزاعی: این سبک لوگو همان‌طور که از نامش پیداست از تصاویر انتزاعی بهره می‌برد؛ به همین خاطر شاید مخاطب در نگاه اول متوجه مفهوم لوگو نشود.

لوگوی مسکات: در این سبک، از یک شخصیت کارتونی برای طراحی لوگو استفاده می‌شود. این سبک معمولاً برای کودکان بسیار جذاب است.

لوگوی امبلم: این سبک طراحی لوگو از گذشته تا امروز محبوبیت خود را حفظ کرده است. در این نوع لوگو شکل و متن هر دو دیده می‌شوند؛ اما متن در درون شکل قرار می‌گیرد. در واقع شکل با متن تلفیق می‌شود و تصویر نو و جدیدی را به وجود می‌آورد.

سبک‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که شما باید با بررسی آن‌ها، بهترین گزینه را برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید.

 

۲) انتخاب فونت و شکل مناسب

فونت و شکل، دو ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی لوگو هستند. فونت و شکلی که در لوگوی شما استفاده می‌شوند باید با هویت کسب و کارتان تناسب داشته باشد. مثلاً فونت‌های دست‌نویس برای کافه‌های مدرن، مناسب نیستند و بیشتر به درد کافه‌هایی می‌خورند که فضای نوستالژی و قدیمی دارند. همچنین شکل‌هایی که خطوط نرم و گرد دارند، صمیمیت بیشتری را به ذهن مخاطب متبادر می‌کنند.

 

۳) انتخاب ترکیب رنگی مناسب

رنگ‌ها تأثیر زیادی بر مشتریان دارند. انتخاب رنگ احساسات مشتریان را به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر قرار می‌دهد و احساسات مشتریان نیاز بر تصمیمات آن‌ها اثر می‌گذارد و در نهایت منجر به خرید می‌شود. در طراحی لوگوی کافه، شما باید رنگی را انتخاب کنید که با دیزاین کافه تناسب داشته باشد و برای مخاطب جذابیت ایجاد کند. سعی کنید که حداکثر از سه رنگ بهره ببرید. استفاده از رنگ‌های متعدد لوگوی شما را شلوغ می‌کند. هر چقدر لوگوی شما شلوغ‌تر باشد، یادآوری و ماندگاری آن در ذهن دشوارتر خواهد شد.

 

 ۴) تمرکز بر المان‌های کلیدی

هر کسب و کاری المان‌های مخصوص به خود را دارد. مثلاً کافه‌ها با المان‌هایی مثل فنجان، قهوه، موکاپات و… شناخته می‌شوند. به‌کارگیری این المان‌ها، به مشتریان کمک می‌کند تا سریع‌تر حیطه‌ی کاری شما را شناسایی کنند و ارتباط بین لوگو و کسب و کارتان را در ذهن خود شکل دهند. در بحث توجه به المان‌ها، حتماً به ویژگی‌های خاص کافه‌ی خود توجه کنید. اگر کافه‌ی شما قهوه‌های بی‌نظیری ارائه می‌دهد این را در لوگوی خود در نظر بگیرید. برخی کافه‌ها هستند که به صورت خاصی قهوه خود را دم می‌کنند. همین موضوع می‌تواند سوژه‌ی خوبی برای طراحی لوگو باشد. همچنین بعضی از کافه‌ها به داشتن کیک‌های متنوع معروف هستند؛ پس باید این موضوع را در لوگوی آن‌ها مشاهده کرد.

 

۵) توجه به ساده بودن لوگو

در گذشته لوگوی های شلوغ پر طرفدار بودند اما امروزه با ظهور مینیمالیسم، لوگوهای ساده طرفداران بیشتری پیدا کرده است؛ به طوری که لوگوهای شلوغ منسوخ شده‌اند. هر چقدر لوگوی شما ساده باشد، راحت‌تر در ذهن مشتریانتان ماندگار می‌شود.

 

 ۶) ایجاد قابلیت انطباق‌پذیری

لوگوی کافه در بخش‌های مختلفی دیده می‌شود از تابلوی جلوی در کافه گرفته تا پروفایل صفحه‌ی اینستاگرام. به همین خاطر باید لوگو را طوری طراحی کنید که در اندازه‌های مختلف زیبا به نظر برسد و جزئیات آن دیده شود. یکی از نکات منفی لوگوهای شلوغ این است که در ابعاد کوچک جزئیات خود را از دست می‌دهند.

 

 ۷) توجه به نوآوری و خلاقیت

در تمام کارهای هنری خلاقیت حرف اول را می‌زند. لوگو نیز تقاطع هنر و صنعت است؛ به همین خاطر خلاقیت نقش زیادی در آن دارد. اگر مهارت طراحی لوگو را داشته باشید اما نتوانید ایده‌های خلاقانه ارائه دهید، در نهایت به لوگوی خوبی دست نخواهید یافت. لوگو های خلاقانه به راحتی در ذهن مخاطبان ماندگار می‌شوند و در دفعات بعدی به سادگی شناسایی خواهند شد.

طراح تخصصی لوگو

 چرا باید طراحی لوگو را به یک طراح تخصصی بسپاریم؟

در نظر گرفتن تمام اصول و نکاتی که ذکر کردیم به صورت هم‌زمان، کار دشواری است. افرادی هستند که در طی سال‌ها، زمان خود را صرف یادگیری طراحی لوگو کرده‌اند و بعد از یادگیری، مدت‌ها به تمرین این کار پرداخته‌اند. این افراد به راحتی تمام اصول طراحی لوگو را در کار خود اجرا می‌کنند و به تمام نکات ریز و درشت توجه می‌نمایند. همچنین طراحان حرفه‌ای، به واسطه‌ی تجربه‌ای که کسب کردند، بازار هدف را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند چگونه توجه مخاطب را جلب کنند. به علاوه، افرادی به عنوان طراحان حرفه‌ای لوگو شناخته می‌شوند که ذهن خلاقی داشته باشند. این افراد به خاطر استعداد و البته تجربه‌شان، ایده‌هایی به ذهنشان می‌رسد ممکن است به ذهن یک فرد غیرمتخصص نرسد. حال شما دو راه دارید. اولین راه این است که زمان و هزینه‌ی زیادی صرف کنید تا بتوانید مثل یک طراح حرفه‌ای، لوگویی برای کسب و کارتان طراحی کنید. راه دوم این است که با صرف زمان و هزینه‌ی کمتر، طراحی لوگوی برندتان را به یک فرد متخصص بسپارید و خودتان مشغول کارهای دیگر کسب و کارتان شوید.

 

 نتیجه‌گیری

لوگو به عنوان هویت بصری کافه، نقش مهمی در جذب و نگهداری مشتری دارد. هر کافه باید با توجه به هویت و بازار هدف خود لوگویی جذاب طراحی کند. در این مقاله ابتدا اهمیت طراحی لوگو کافه را برایتان بیان کردیم و سپس اصول اصلی طراحی لوگو را بر شمردیم. در برخی اوقات میتوانیم از ترفند تبدیل عکس به لوگو استقاده کنیم که در مقالات گذشته آموزش دادیم. در نظر گرفتن تمام این اصول و نکات در کنار هم، در نهایت به خلق یک لوگوی جذاب ختم خواهد شد. شما می‌توانید طراحی لوگوی خود را به یک طراح حرفه‌ای بسپارید تا خیالتان بابت رعایت این اصول و نکات راحت باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *