BLOG POST

طراح لوگو کیست؟ نگاهی شگرف به دنیای طراحان هویت برند

آخرین مقالات
طراح لوگو کیست
آوریل 24, 2025
فهرست مطالب

وقتی نام برندهایی مثل کوکاکولا، نایک، اپل، سامسونگ، کاله، ویژه، تاژ، ال جی و… را می‌شنویم یک تصویر در ذهن ما نقش می‌بندد. این تصویر، نمادی ساده اما بسیار مؤثر است که در عین سادگی ارزش‌ها، شخصیت برند و داستان آن را به ذهن ما می‌رساند.

اما پشت این تصاویر و طراحی‌ها یک قهرمان ایستاده است. یک قهرمان که توانسته آنچه در ذهنش بوده است را وارد زندگی ما کند. اسم این قهرمان: طراح لوگو است.

طراح لوگو مثل یک پدر است که تا سال‌ها سرپرستی بچه‌هایش را برعهده دارد. پدری دلسوز که خانه برند را گرم و آرام نگه می‌دارد. آیا همه پدرها در مدیریت خانواده موفق هستند؟

همه رفتگرها خیابان را خوب تمیز می‌کنند؟ قطعاً این‌گونه نیست… برخی افراد تکنیک‌هایی را بلدند که باعث می‌شود در موقعیتی که هستند موفق عمل کنند.

طراح لوگو کسی نیست که فقط یک تصویر نقاشی کند؛ او خلق زبان بصری برند را بر عهده دارد. او از نقاشی به‌عنوان ابزاری برای بیان اهداف و افکار خود استفاده می‌کند.

فکر نکنید که طراحی لوگو صرفاً یک کار گرافیکی است، این مهارت یک فرایند عمیق است که با تحلیل، تحقیق، ایده‌پردازی و اجرای دقیق همراه است. ما طراحی لوگو را مهارتی هدفمند می‌دانیم. مهارتی که اگر هوشمندانه باشد، طول عمر بالایی دارد.

در این مقاله قرار است وارد دنیای پر پیچ‌وخم طراحان لوگو شویم، متوجه شویم آن‌ها دقیقاً چه کارهایی انجام می‌دهند، چگونه فکر می‌کنند و چه مهارت‌هایی نیاز دارند، ما می‌خواهیم در این مقاله بررسی کنیم آن‌ها چطور حرفه‌ای می‌شوند. چند نمونه از بهترین طراحان ایرانی و جهانی هم در این مقاله معرفی می‌شوند.

طراح لوگو کیست؟

تخصص طراح لوگو این است که مفاهیم برند را به زبان بصری تبدیل کند و آن را مجدد در قالب دیگری خلق کند. گویی لوگو ها ققنوس هستند که از بین خاکستری‌های افکار و ذهن یک طراح برخاسته‌اند.

اما خیلی از افراد تصور می‌کنند، طراحی لوگو فقط ساختن یک تصویر خلاقانه است. آن‌ها فکر می‌کنند همین که یک فرد نقاش باشد و با کار طراحی آشنا باشد برای ساختن یک لوگوی خوب کافی است. لوگویی خوب است که ساده، انعطاف‌پذیر، قابل‌شناسایی، و از همه مهم‌تر، همسو با شخصیت، پیام و هدف برند باشد.

برای اینکه یک طراح موفق باشد باید مراحلی را گام‌به‌گام طی کند تا بتواند اهداف برند را به بهترین شکل نشان دهد:

تحقیق درباره برند: اولین کاری که یک طراح باید انجام دهد شناخت و آگاهی‌یافتن از ارزش‌ها، تاریخچه، مأموریت، هدف، محصولات، خدمات، شخصیت برند است.

بررسی رقبا: دومین قدم که طراح را به هدفش نزدیک می‌کند این است که تحقیق کند و لوگوهای موجود را بررسی کند. طراح باید بعد از تحلیل لوگوهای موجود در صنعت سعی کند از کلیشه‌ها اجتناب کند.

یک طراح خوب لیستی از نکات و تکنیک‌های موفقیت‌آمیز در طراحی لوگو تهیه می‌کند. با داشتن نکات موفقیت‌زا و شکست زا سنگ‌های موجود در جاده خاکی و ناهموار دنیای طراحی را از جلوی پای خود بر می‌دارد.

ایده‌پردازی: یکی از مراحل مهم پیش روی طراح لوگو ایده‌پردازی از مفاهیمی است که در ذهنش وجود دارد او باید مفاهیم اولیه ذهن خود را تولید کند، معمولاً این ایده‌پردازی با طراحی دستی انجام می‌شود؛ اما برخی طراحان از طرح‌های دیجیتالی نیز استفاده می‌کنند.

اجرای طرح: حالا که ایده‌پردازی کرده‌اند باید بتوانند طرح مدنظر خود را دقیق پیاده‌سازی کنند که این کار با نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی امکان‌پذیر است.

ارائه و مشورت: مرحله بعدی این است که با کارفرما مشورت کنند و بازخورد او را دریافت کنند، آیا این طرحی که خلق کرده‌اند با اهداف برند کارفرما همسو است؟ گاهی غیر از کارفرما، طرح خود را برای افراد دیگری از جمله دوستان خود هم می‌فرستند.

به نظر شما برای چه این کار را می‌کنند؟ زیرا یک طراح حرفه‌ای می‌خواهد بداند ایده‌اش به‌غیراز کارفرما به دل مخاطب هم می‌نشیند یا نه؟ وقتی نظر آن‌ها را دریافت کرد اقدام به اعمال اصلاحات می‌کند تا به لوگویی بی‌نظیر برسد.

تحویل نهایی: مرحله آخر برای یک طراحی ایده‌آل این است که طراح به اینکه باید خروجی‌های مناسب برای چاپ بگیرد آگاه باشد. خروجی که در سایزهای مختلف کیفیتش را از دست ندهد.

درک مخاطب: امروزه اغلب لوگوها غیر از دنیای فیزیکی و سروکله زدن با جهان کاغذها در شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌شوند. یک طراح حرفه‌ای بهتر است درک مخاطب مجازی خود را هم در نظر بگیرد، از سواد رسانه‌ای بالا برخوردار باشد و بداند مخاطبی که قرار است لوگو را در فضای مجازی تماشا کند دنبال چیست.

طراح لوگو کیست

ویژگی‌هایی که یک طراح لوگوی حرفه‌ای باید داشته باشد

اگر شما هم به دنیای طراحان علاقه دارید و دوست‌دارید روزی نام شما هم بر روی دیوار افتخارات طراحان لوگو حک شود لازم است علاوه بر آشنایی با نرم‌افزارهای مختلف و خوش‌سلیقه بودن ویژگی‌های دیگری هم داشته باشید. زیرا خیلی از طراحان خوش‌سلیقه موفق نیستند، به نظر شما دلیلش چیست؟

ما سعی کردیم در زیر به برخی از این ویژگی‌ها اشاره کنیم:

خلاقیتی که هدف دارد

خلاقیت خوب است، اما باید هدفمند باشد. هدف به هر هنری جهت می‌دهد و آن را هویت می‌بخشد؛ اما در طراحی لوگو، هدف‌ها نقش بیشتری بازی می‌کنند. نقش اول این حرفه، هدف است. می‌شود بدون داشتن هدف، به نوآوری و خلاقیت رسید؟ مثل این است که بگوییم:

آب را به جوش آورده‌ام، اما نمی‌دانم با آن می‌خواهم چکار کنم؟ وقتی طراح هدف داشته باشد، می‌تواند برای رسیدن به هدفش هر مانعی را رد کند؛ اما بدون هدف، لوگوی این طراح فقط تبدیل به یک تمرین می‌شود. تمرینی که از همان اول شکست‌خوردنش مشخص بوده است.

منظور ما از خلاق بودن فقط طراحی عجیب و خاصی نیست که چشمان هر کسی را به خود جذب کند، بلکه منظور ما این است که در کنار زیبایی طراح بتواند از تکنیک‌هایی استفاده کند. تکنیک‌هایی که متناسب باهدف برند مورد نظر هستند، اما از راه‌حل‌های قدیمی فاصله گرفته‌اند.

درک صحیح از برند و بازار

طراح باید فهمیده باشد. فهمیده بودن یعنی چه؟ یعنی بداند هدف برند چیست؟ بداند مخاطبش چه کسی است؟ این مخاطب مورد نظر چه ویژگی‌هایی دارد؟ و از همه مهم‌تر طراح باید بداند لوگو باید چه حسی را منتقل کند تا متناسب با آن حس طراحی کند.

وقتی بداند چه حسی مد نظرش است از منظر مخاطب به آن نگاه می‌کند و با خود می‌گوید: اگر این لوگوی من فلان ویژگی را داشته باشد حس مورد نظر را تضعیف نمی‌کند؟ من به‌عنوان مخاطب از این لوگو چه دریافته‌ام؟

حالا دیدید که طراح لوگو بودن شاید کار ساده‌ای باشد؛ اما طراح حرفه‌ای لوگو بودن، نیاز به بصیرت دارد. طراحان لوگو گاهی در نقش یک روان‌شناس دست به عمل می‌زنند.

مهارت ساده‌سازی

برخی افراد گمان می‌کنند اگر طرحشان رمزگونه باشد و دیگران را به اعجاب و شگفتی وادارد کار خیلی خوبی کرده‌اند و به سکوی اول رسیده‌اند. درحالی‌که یک طراح حرفه‌ای باید بتواند مفاهیم پیچیده را ساده کند، نه اینکه مفاهیم ساده را پیچیده کند. یکی از دشوارترین بخش‌های طراحی لوگو خلاصه‌کردن مفاهیم پیچیده در یک نماد خوانا است. به تعبیری کار هر مرد نیست خرمن کوفتن/ گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!

دقت منحصربه‌فرد

در طراحی لوگو هر جزئیاتی اهمیت دارد، زیرا طراحی گاهی در ابعاد چند میلی‌متر یا در رزولوشن بسیار بالا استفاده می‌شود. درواقع طراح نباید اجازه دهد ریزترین نکته‌ای از جلوی چشمش فرار کند. دقت در طراحی باعث می‌شود ریزترین سنگ‌ها را در جاده پر پیچ‌وخم طراحی مشاهده کنیم و آن را از جلوی پای خود برداریم.

ارتباط مؤثر

به نظر شما طراحی خوب است که با کارفرما یا تیم برندینگ ارتباط مؤثر برقرار کند و یا طراحی خوب است که هیچ ارتباطی با کارفرما ندارد و صرفاً لوگو طراحی می‌کند؟ طراحی را می‌توان حرفه‌ای دانست که ارتباط اجتماعی خوبی با عوامل مؤثر در برند داشته باشد، زیرا از این طریق می‌تواند خواسته‌های آن‌ها را درک کند. وقتی یک نفر خواسته شمارا بداند و ویژگی‌هایتان را زیر نظر داشته باشد برای نیازهایتان راه‌حل منطقی ارائه می‌کند.

مهارت‌هایی که برای طراحی لوگو لازم است

وقتی پا به دنیای لوگوها می‌گذاریم، فقط مهارت فنی داشتن لازم نیست؛ بلکه لازم است مهارت‌های مختلفی را کسب کنیم تا هر روز نسبت به دیروز ورژن بهتری از خودمان را ارائه دهیم. در ادامه برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها را معرفی و در مورد آن‌ها بحث می‌کنی:

شناخت کافی از نرم‌افزارهای طراحی

نرم‌افزارهایی مثل Adobe Illustrator، CorelDRAW یا Affinity Designer در طراحی لوگوها کارآمد هستند، زیرا لوگوها باید وکتور باشند و ابزارهایی که در این نرم‌افزارها وجود دارد برای طراحی برداری گزینه‌های مناسبی هستند.

طراح کمی باید از شناخت هم فراتر رود و به نرم‌افزارهای مورد نظر کاملاً مسلط شود. تسلط بر نرم‌افزارهای طراحی نه‌تنها لوگوی ما را به لوگویی منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند، بلکه ما را هم طراحی بی‌مانند می‌کند.

شناخت تایپوگرافی

برخی گمان می‌کنند همین‌که یک لوگو با هویت بصری خوب ایجاد کردند عالی است، درحالی‌که این نیمی از مسیر است. یک طراح باید با فونت‌ها هم آشنا باشد تا در صورت لزوم بتواند از آن‌ها در کنار عناصر بصری لوگو استفاده کند.

اینکه فردی بداند در کجای لوگو باید از فونت استفاده کند و تازه از چه فونتی استفاده کند مهارتی است که در دوی ماراتن طراحان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کمی آن فرد را به سمت پیروزی هدایت می‌کند. البته لازم است فرد بداند چه فونتی چه حسی را ایجاد می‌کند و چگونه می‌توان بین حروف تعادل بصری برقرار کرد.

درک پالت رنگ‌ها

وقتی استارت طراحی لوگو را زدید و خواستید لوگویتان ماندگار شود حتماً یکبار در مورد روان‌شناسی رنگ‌ها مطالعه کنید. بعد از مطالعه روان‌شناسی رنگ‌ها به پیام‌هایی که هر رنگ دارد پی می‌برید.

برای نمونه رنگ قرمز هیجان‌انگیز و باحال است، آبی قابل‌اعتماد و همراه آرامش است، مشکی لوکس و لاکچری و زرد مشوقی برای نشاط و شادی است. انتخاب رنگ دقیقاً شبیه بازی شطرنج است، بازیکن شطرنج باید حرکت‌هایش را آگاهانه و محتاطانه انجام دهد، کمی استراتژیک بودن چاشنی یک طراحی خوب است.

آگاهی از اصول طراحی

برای اینکه یک لوگو جذاب و حرفه‌ای نشان داده شود باید با برخی عناصر طراحی آشنا باشیم. برای مثال تعادل، تکرار، تضاد، فضای منفی، نسبت طلایی و… لوگوی شما را در چشم مخاطب ایده‌آل می‌کند.

تفکر طراحی (Design Thinking)

در برخی از مهارت‌ها لازم است سریعاً اقدام به اجرا کنیم، اما در طراحی لوگو باید مسئله و هدف مورد نظر را درک کرد تا بتوان به‌صورت خلاقانه و مرحله‌به‌مرحله به حل مسئله پرداخت. حل مسئله‌ای که گام‌به‌گام باشد احتمال موفقیت بیشتری دارد، زیرا آزمون‌وخطاهایی را پشت سر گذاشته است.

راز رسیدن طراح لوگو به سکوی اول

خیلی از افراد از ما می‌پرسند: من علاقه‌مند به طراحی لوگو هستم، احساس می‌کنم هنرم را از این طریق می‌توانم به مردم نشان دهم، اما نمی‌دانم از کجا شروع کنم؟ خبر خوب ما برای شما این است که ما سعی کردیم مسیری در اختیارتان قراردهیم تا بتوانید زودتر به مقصد برسید؛

  1. آشنایی با اصول پایه در طراحی گرافیک
  2. یادگیری نرم‌افزارهای طراحی وکتور مثل CorelDRAW
  3. مطالعه، تحلیل و بررسی لوگوهای موفق
  4. تمرین و تکرار (پروژه‌های شخصی یا فرضی)
  5. ساخت پورتفولیو حرفه‌ای (پورتفولیو: سندی که نمونه کارهایتان را در آن قرار می‌دهید تا کارفرما با قدرت‌ها و ویژگی‌هایتان راحت‌تر آشنا شود.)
  6. قبول پروژه‌های واقعی (کارآموزی یا فریلنسینگ)
  7. پیوستن به انجمن‌ها یا گروه‌های طراحان
  8. انتقادپذیری و به‌روزرسانی دائمی مهارت‌ها

 

اشتباهات رایج که طراحان لوگو مرتکب می‌شوند

این‌گونه نیست که فقط طراحان مبتدی خطا کنند گاهی حتی افرادی که سال‌هاست در این حیطه مشغول به کار هستند مرتکب خطا می‌شوند که بهتر است آن‌ها را بدانیم:

  • استفاده زیاد از رنگ و جزئیات
  • تقلید و کپی‌برداری از لوگوهای معروف
  • طراحی با فتوشاپ به‌جای نرم‌افزارهای طراحی وکتور
  • بی‌دقتی در قابلیت چاپ و مقیاس‌پذیری
  • انتخاب فونت و رنگ نامتناسب با اهداف برند

طراح لوگو کیست

طراحان لوگوی زبانزد ایرانی

ما طراحان حرفه‌ای و شناخته‌شده ایرانی داریم که توانسته‌اند خودشان را به طراحان حرفه‌ای ثابت کنند و برای خودشان جایگاه رفیعی ایجاد کنند:

 

  1. ابراهیم حقیقی

یکی از نام‌آورترین طراحان گرافیک ایران که عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک است. او لوگوهای سینمایی، مؤسسات فرهنگی و جشنواره‌های بسیاری را طراحی کرده است.

ذهن پویا این هنرمند به او اصالت و ویژگی خاصی داده است، او توانسته در اکثر لوگوها ترکیب ساده‌گرایی با هویت ایرانی را حفظ کند. یکی از آثارش که همه ما آن را می‌شناسیم، طراحی سیمرغ برای جشنواره فیلم فجر است که ما را یاد سیمرغ افسانه‌ای شاهنامه می‌اندازد.

ابراهیم حقیقی به‌خاطر فعالیت‌های زیادی که در سینما داشته است، یکی از هنرمندترین طراحان بین عوامل سینما شناخته می‌شود. انجمن ملی حمایت از کودکان، موزه سینما، موزه علوم و فنون از دیگر هنرمندی‌های استاد ابراهیم حقیقی هستند.

حتی انجمن صنفی کارفرمایان توزیع‌کننده گاز ایران هم به ابراهیم حقیقی اعتماد کردند و طراحی لوگوی خود را به ابراهیم حقیقی سپردند.

  1. امیر اسمی

امیر اسمی که یکی از فعالان حوزه هنری است در حوزه برندینگ و هویت بصری در ایران بسیار فعال است. در آثار آقای اسمی نگاه مینیمال و توجه به تایپوگرافی مشاهده می‌شود.

  1. مرتضی ممیز

مرتضی ممیز یا پدر گرافیک ایران در رشته گرافیک کمک بسیاری به جامعه هنری ما کرده است، به‌طوری‌که همه ما یا لوگوهای ایشان را دیده‌ایم و یا اینکه اسمشان را شنیده‌ایم.

بیشتر لوگوهای مشهور، هنر ذهن خلاق مردی به نام مرتضی ممیز است. لوگوهایی مثل، سازمان آتش‌نشانی ایران، سایپا، سازمان چای، موزه ملی، شهرداری تهران، شهرداری اصفهان، دانشگاه شهید بهشتی، گمرک و …

این لوگوها که مشهور هستند حکایت از توانمندی استاد ممیز می‌کنند. این استاد توانمند لوگوهای خود را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که در طی سال‌ها کمترین تغییر را می‌کنند برای مثال لوگوی سازمان چای از سال ۱۳۳۷ دچار هیچ تغییری نشده است.

مرتضی ممیز گرایش ذاتی خود را به سمت نقوش ساده و خلاصه بیان می‌کند و از نظرش وقتی به طرحی رسید که فقط از خط یا نقطه تشکیل شده است به ایده‌آل خود رسیده است، اما این به این معنی نیست که آقای ممیز خود را محدود به یک سبک خاص کرده است، نه! ایشان با نهایت هنرمندی از هر سبکی که بتواند لوگویی را بهتر کند استفاده کرده است.

  1. قباد شیوا

در دهه ۶۰ دو شرکت نوشابه‌سازی در ایران مطرح بودند که از قضا رقیب هم بودند. جالب این است که هر دوی آن‌ها آقای قباد شیوا را برای طراحی لوگوی خود انتخاب کردند.

شرکت ساسان، یکی از این شرکت‌ها بود که امروزه به دلیل ریبرندینگ دیگر شناخته شده نیست، اما شرکت دوم که شرکت زمزم است با کمی تغییر در لوگوی اولیه خود هنوز در سفره‌های مردم دیده می‌شود.

لوگوهایی مثل بهپاک، انتشارات سروش، انجمن ویراستاران ایران، پارس استیل و… از دیگر لوگوهای ماندگار استاد شیوا هستند. لوگوهایی که به واسطه دستان ایشان خلق شده است به دلیل سادگی، نوآوری و استفاده از المان‌های فرهنگی محبوب شده‌اند.

  1. ادوارد زهرابیان

تابه‌حال فوتبالیستی را دیده‌اید که فقط یک گل بزند؛ اما او را جز بهترین بازیکن‌ها نام ببرند؟ قطعاً ندیده‌اید، اما آقای زهرابیان زمانی که فقط ۲۲ سال داشت لوگویی طراحی کرد که همچنان استفاده می‌شود و همه او را می‌شناسند.

این لوگو باعث شده است، اسم طراحش در کنار طراح نایکی، خانم دیویدسون آورده شود. ایشان هم دقیقاً یک لوگو طراحی کرده‌اند، یک لوگو اما یک عمر محبوبیت بین مردم.

آقای زهرا بیان برای خلق این لوگو از دنیای مدرن استفاده کرده و آن را هنرمندانه به گذشته ایران پیوند زده است. پیوندی زیبا که باعث شده لوگویی دارای روح شود. با این تعریف‌ها می‌توانید حدس بزنید منظورم چه لوگویی است؟

لوگوی ایرلاین هما! این لوگو مانند ماه در آسمان پرستاره لوگوهای هواپیمایی می‌درخشد و احتمالاً تا سال‌ها جایگاهش را از دست ندهد. با دیدن اثر استاد زهرابیان به اهمیت طراحی لوگو پی می‌بریم.

  1. بیژن جناب

لوگوی شرکت‌های تک ماکارون، دیاکو، تالار وحدت، تماشا سیر، اطلس مال، فارا تجارت را به‌خاطر آورید، چه ویژگی‌های مشترکی در این لوگوها دیده می‌شود؟ سادگی، مدرنیته و تنوع را در بین این لوگوها می‌بینیم درحالی‌که خالقشان یک نفر است.

بیژن جناب، این هنرمند توانا، مسئولیت خلق لوگوی ایران‌خودرو را نیز قبول کرده است و انصافاً در طراحی‌هایش عملکرد عالی داشته است.

  1. مصطفی اسداللهی

در بسیاری از مجالس گرافیکی و هنری آقای مصطفی اسداللهی حضور دارد. این حضور و نقش بسیار به دلیل ثابت‌کردن خود در حوزه طراحی است. استاد اسداللهی خالق لوگوی بیمه آسیا، بانک دی، نمایشگاه قرآن کریم و مجتمع خانه‌های پیش‌ساخته است.

باید بگویم لوگوهای طراحی شده توسط ایشان فقط به این چند  مورد محدود نمی‌شود، حتی طراحی لوگو تنها حرفه ایشان نیست. اسداللهی در پروژه‌هایی که قبول می‌کند بسیار به هماهنگی برند و لوگو اهمیت می‌دهد.

  1. احمدمیرزا

تابه‌حال لوگوی شرکت ملی نفت را دیده‌اید؟ خالق این لوگو که در سال ۱۳۶۷ طراحی شده است ادعا می‌کند، در طرحش شعار نه شرقی نه غربی را تداعی می‌کند. برای مثال دو بازوی کنار سوراخ وسط لوگو شبیه کلمه لا است و هر یک از بازوها نشان یک‌جهت است. یکی شرق و یکی غرب.

جناب احمدمیرزا هم مثل آقای زهرابیان فقط یک لوگو طراحی کرده، اما لوگویش دارای پیام منحصربه‌فردی است.

  1. فاطمه کرکه آبادی

خانم کرکه‌آبادی را مادر لوگوی ایرانی می‌دانیم، زیرا تنها خانمی است که به جمع بهترین طراحان ایرانی پیوسته است. خانم کرکه آبادی اغلب برای برندهای خوراکی، آرایشی و بهداشتی لوگو طراحی می‌کند.

یادتان هست در قسمت‌های قبلی مقاله گفتیم هر طراحی این مهارت را ندارد که بداند هر فونتی باید کجا استفاده شود؟ حالا باید بدانیم خانم کرکه آبادی دقیقاً همان کسی هست که می‌داند فونت‌ها کجا باید استفاده شوند و هر فونتی چه حسی را به مخاطب منتقل می‌کند، با اینکه در اکثر طراحی‌های ایشان از تایپوگرافی استفاده شده است اما نمی‌توان آن‌ها را متهم به ضعف و نقص کرد، زیرا طراح آن‌ها هوشمندانه از این فونت‌ها استفاده کرده است.

  • مجید بلوچ

شاید کمتر اسم این طراح بزرگ را شنیده باشیم، اما ایشان صاحب طرح‌های ممتازی هستند. لوگوی پونه، پاکسان، نشر فرهنگ‌نامه تعدادی از لوگوهای ایشان هستند. مجید بلوچ از معتقدان شفافیت و سادگی در طراحی لوگو است و گاهی سعی می‌کند مدرنیته را همسایه سادگی کند.

  • اسدالله چهره‌پرداز

یکی از طراحانی که به‌اندازه هنرش شناخته نشده است، آقای اسدالله چهره‌پرداز است. از لوگوهایی که فرزند ایشان هستند می‌توان به لوگوی بیمه البرز، سازمان سردخانه، نشر پدرام، نشر افرا، کارخانه اسوه که در حوزه داروسازی فعالیت می‌کند، اشاره کرد.

ایشان به زیبایی‌شناسی، تقارن، سادگی، مدرنیته و هارمونی اهمیت می‌دهند. احتمالاً ایشان برای طراحی‌هایشان وقت و انرژی زیادی می‌گذارند تا بتوانند به اهدافشان برسند؛ زیرا رسیدن به قرینگی ساده و خاص کار هر طراحی نیست.

طراحان لوگوی مشهور جهانی

دنیای گرافیک مثل یک آسمان است که همه اعضایش مثل ستاره می‌درخشند، یکی بیشتر، یکی کمتر! در ادامه با سه نفر از درخشان‌ترین ستارگان طراحی جهان آشنا می‌شویم:

 

  • Paul Rand

از پیشگامان سبک مینیمالیسم در طراحی لوگو که اعتقاد داشت لوگو باید مجموعه‌ای از سادگی، بی‌زمان و قابل‌فهم باشد. پول رند، کارگردان و طراح اهل ایالت متحده آمریکا است. او خالق معروف‌ترین لوگوها از جمله IBM،  UPS، ABC است.

 

  • Rob Janoff

یکی از لوگوهایی که همه ما آن را می‌شناسیم و حتی با آن گاهی شوخی هم می‌کنیم هنر دست روب جانوف آمریکایی است. طراحی لوگوی اپل باعث شده است که خیلی‌ها او را هنرمند و خلاق‌ترین طراح لوگو بدانند.

یک سیب گاز زده بدون هیچ تایپوگرافی‌ای توانست چنین تحولی در جهان ایجاد کند، این محبوبیت اگر حاصل ذوق طراحش نیست پس نتیجه چیست؟ آیا تا الان متوجه نشدید که طراح لوگو جدای از اینکه خالق لوگو است احیاکننده برند هم هست؟ اگر طراحان لوگو نباشند برندها شانسی برای پیشرفت منحصربه‌فرد نخواهند داشت.

 

  • Paula Scher

پائولاشر عضو شرکت Pentagram. طراحی‌های او تایپوگرافی را در کنار حس گرافیکی دارد. لوگوی Citi و Tiffany & Co، Moma از آثار این زن هنرمند هستند.

در طراحی‌های او تایپوگرافی را بسیار مشاهده می‌کنیم، زیرا خود ایشان هم معتقد است تایپوگرافی همان نقاشی با کلمات است؛ بنابراین نمی‌توانیم به ایشان به‌خاطر استفاده از تایپوگرافی خرده بگیریم، زیرا سبک ایشان بازی و خلق اثر با کلمات است.

چگونه طراح لوگوی خود را انتخاب کنیم؟

تا الان مخاطب مستقیم ما علاقه‌مندان و طراحان لوگو بود، اکنون می‌خواهیم به کارفرماها کمک کنیم تا یک طراح خوب انتخاب کنند.
بررسی کنید و ببینید:

  • آیا پورتفولیوی متنوعی دارد؟
  • چقدر با نوع برند، اهداف و محصولات برندتان آشنا است؟
  • آیا می‌تواند مراحل طراحی و فرایند کاری طراحی را شفاف توضیح دهد؟
  • در ارتباط مؤثر و درک نیازی خواسته‌هایتان چقدر موفق است؟
  • قیمت و زمان پیشنهادی‌اش برای تحویل پروژه منطقی است؟

چقدر احساسات مخاطب را درک می‌کند؟

نتیجه‌گیری: آینده درخشان طراحی لوگو

طراح خوب آن است که برای برندتان وقت می‌گذارد و راه‌حل منطقی ارائه می‌دهد. او باید بتواند هر روز با تغییرات تکنولوژی، فرهنگ و سلیقه‌های بازار و مخاطب خود را وفق دهد و رشد کند.

درواقع طراح‌ها مثل یک همراه در پیاده‌روی هستند که هر چقدر دوستشان تند راه می‌رود آن‌ها سعی می‌کنند خودشان را به همراهشان برسانند. باوجود این‌همه تغییر در دنیای دیجیتالی و گرافیک، اما نیاز به هویت بصری و لوگوی منحصربه‌فرد برای شرکت‌ها هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود، فقط باید بتوان شکل و ابزار جدیدش را شناخت و به آن مسلط شد.

علاقه‌مندان به طراحی لوگو، اگر هوشمند باشند به‌راحتی می‌توانند فرصت‌های متعدد را برای خود کنند. خلاقیت بخش اصلی این دنیای بی‌پایان است، زیرا تا زمانی که خلاقیت باشد هیچ هنری پایان نمی‌پذیرد.

به تعبیر بهتر برندهای معروف، محبوبیت خود را مدیون لوگویشان هستند و لوگویشان نیز محصول فردی متفکر و خلاق است. پس همه نتایج یک برند از موفقیت گرفته تا محبوبیت و حتی فروش بیشتر محصول حاصل ذهنی پویا است.

سعی کنید اگر روزی دنیای مدرن و هوش مصنوعی همه هنرتان را از شما گرفت، خلاقیت و پویایی‌تان را به او ندهید. در این دنیا که رقیبان برای هم زیرپایی می‌گیرند؛ خلاقیت یک انسان راه مستقیم رسیدن به اهدافش است.

در این مقاله سعی کردیم همه نکاتی که لازم است در مورد طراح لوگو بدانید را برایتان بگوییم، اما اگر سؤال، پیشنهاد و نظری دارید خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *