اگر قصد طراحی لوگو داشته باشید احتمالاً نام لوگوی مینیمال به گوشتان خورده است. لوگوهای مینیمال امروزه بسیار پرطرفدار شدهاند و کسب و کارهای زیادی از این گونه لوگوها برای برند خود استفاده میکنند.
لوگو هویت بصری یک کسب و کار است و شکل، رنگ و تمام ویژگیهای آن بر بیننده اثر میگذارد.وقتی میخواهید لوگو طراحی کنید باید با سبکهای مختلف آن آشنا باشید تا مناسبترین آن را انتخاب کنید و بیشترین تأثیر را بگذارید.
در این مقاله قصد داریم درباره مفهوم لوگوی مینیمال صحبت کنیم و ویژگیهای اصلی آن را برایتان توضیح دهیم.اگر میخواهید بدانید لوگوی مینیمال مناسب کسب و کار مورد نظرتان هست یا نه با ما همراه باشید.
برای اینکه لوگوی مینیمال را تعریف کنیم ابتدا احتیاج داریم درباره مفهوم مینیمالیسم صحبت کنیم.
مینیمالیسم چیست؟
مینیمالیسم یک رویکرد سادهگرایانه است که معتقد است باید از پیچیدگی دور شد و به سمت سادگی رفت. در گذشته عناصر بصری پیچیده، برای مردم جذابیت بیشتری داشتند؛ به همین خاطر اغلب کارهای هنری و بصری دچار پیچیدگی زیادی بودند. بعد از مدتی طرحهای پیچیده جذابیت خود را از دست دادند و جای خود را به طرحهای سادهتر دادند.
در نهایت پیچیده گرایی به سادهگرایی تبدیل شد. امروزه رویکرد مینیمالیسم در تمام بخشهای زندگی انسانها دیده میشود. صنایع مختلف از این رویکرد تأثیر گرفتند و روند خود را تغییر دادند. با کمی دقت میتوانیم مینیمالیسم را در صنعت پوشاک، لوازم خانگی و سبک زندگی انسانها مشاهده کنیم.
جالب است بدانید برندهای معروفی در جهان هستند که لوگوهای شلوغ و پیچیده داشتند اما با روی کار آمدن مینیمالیسم آنها را تغییر دادند. مثال بارز آن برند استارباکس است که لوگوی شلوغ خود را در چند مرحله تبدیل به لوگوی سادهتری کرد.
لوگوی مینیمال چیست؟
حالا که با مفهوم مینیمالیسم آشنا شدید، میتوانید معنای لوگوی مینیمال را تشخیص دهید. لوگوی مینیمال یعنی لوگویی که از عناصر سادهای به وجود آید و از پیچیدگی دور باشد. سادگی مهمترین ویژگی لوگوی مینیمال است.
در طراحی لوگوی مینیمال تمام موارد غیر ضروری حذف میشوند و تمام تمرکز بر این است که صرفاً با ضروریات به سادهترین شکل ممکن مفهوم مورد نظر را بیان کرد. رویکرد مینیمالیسم، رویکرد جدیدی است؛ به همین خاطر میتواند لوگوی شما را به روز نشان دهد و شما را در ذهن مشتریانتان به عنوان یک برند معاصر و نو نمایش دهند.
نباید یک لوگوی مینیمال را با یک لوگوی پیش پا افتاده اشتباه گرفت. لوگوی مینیمال با اینکه بسیار ساده است اما مفاهیمی زیادی را میتواند در خود جای دهد.
خلاقیت در کنار سادگی میتوانند یک لوگوی مینیمال حرفهای را به شما تحویل دهند. دشوار بودن طراحی لوگوی مینیمال هم از این جهت است که باید با عناصر بسیار ساده، مفهوم مورد نظر را به طور کامل مطرح کرد.
مزایای لوگوی مینیمال
امروزه بسیاری از طرحها و لوگو ها به سمت مینیمالیسم رفتهاند؛ به همین خاطر لوگوهای مینیمال محبوبتر شدهاند. یکی از مزیتهای مهم لوگوهای مینیمال این است که راحتتر به خاطر سپرده میشوند. فراموش نکنید هدف نهایی طراحی لوگو این است که در ذهن مشتریانتان بمانید و آنها بتوانند برند شما را تشخیص دهند.
پس هرچقدر لوگوی شما سادهتر باشد راحتتر در ذهن آنان ماندگار خواهید شد. البته باید توجه کنید که منظور از سادگی این نیست که لوگویتان خلاقانه و منحصر به فرد نباشد. اگر لوگوی ساده اما تکراری داشته باشید در ذهن بینندگان نخواهید ماند.
تمام هنر لوگوی مینیمال در این است که با وجود سادگی، منحصر به فرد و جذاب باشد تا راحتتر به یاد سپرده شود. به علاوه چون امروزه لوگوهای مینیمال محبوبیت بسیاری پیدا کردهاند استفاده از لوگوهای شلوغ و پیچیده در چشم بینندگان جذاب به نظر نمیرسند.
شما در طراحی لوگو باید مطابق مد حرکت کنید. لوگویی که بیست سال پیش لوگوی خوب و جذابی به نظر میرسیده است امروز این گونه نیست.
نکات مهم طراحی لوگوی مینیمال
برای این که یک لوگوی مینیمال به یاد ماندنی و جذابی داشته باشید باید نکاتی را رعایت کنید. لوگوی مینیمال در صورتی جذاب است که خلاقانه باشد و پیام موردنظر را برساند.
با رعایت نکاتی که بیان میکنیم میتوانید یک لوگوی مینیمال طراحی کنید که حرفهای و خلاقانه به نظر برسد. مهمترین و اصلیترین نکاتی که باید در طراحی لوگوی مینیمال رعایت کنید عبارتاند از:
۱) از خلاقیت نترسید
مهمترین بخش طراحی لوگو مینیمال خلاقیت است؛ زیرا اگر لوگویتان ساده اما بدون خلاقیت باشد راحت از یاد میرود. حیطهی فعالیت شما و تصوری که مخواهید مشتریانتان از شما داشته باشد باید در لوگو نشان داده شود.
عناصر اصلی کسب و کار را در نظر بگیرید و سعی کنید با روشی خلاقانه آنها را در لوگوی خود جا دهید. برای اینکه بتوانید خلاقیت خود را آزاد کنید باید تمام ایدههایی که به ذهنتان میرسد را بررسی کنید و در نهایت با تغییر آنها و حذف قسمتهای اضافی بتوانید لوگوی مینیمال خود را ایجاد کنید.
۲) از نمادها استفاده کنید
هر حوزهی کسب و کاری نمادهای مخصوص به خودش را دارد. معمولاً با دیدن نمادهای هر کسب و کار مردم آنها را تشخیص میدهند و درباره فعالیت آنها اطلاعاتی به ذهنشان میرسد. سعی کنید از نمادهایی استفاده کنید که گویا باشد. اما در استفاده از نمادها هم باید خلاق بشاید وگرنه لوگویتان تکراری خواهد بود و جذابیتی نخواهد داشت.
۳) قسمتهای اضافی را حذف کنید
هنگامی که لوگوی مورد نظر را طراحی کنید سعی کنید هر قسمت اضافهای را حذف کنید. بررسی کنید که کدام قسمتهای لوگو به مفهوم آن جیزی اضافه یا کم نمیکند. وجود بخشهای اضافه باعث میشود لوگوی مینیمال محسوب نشود. تا حد ممکن با طرحهای ساده مفهوم مورد نظر را برسانید.
۴) تعداد رنگهایی که استفاده میکنید را کاهش دهید
تا جایی که ممکن است رنگ های کمتری را در لوگوی خود استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که از یک یا دو رنگ استفاده نمایید. زمانی که مخواهید از دو رنگ استفاده کنید فقط به سراغ مشکی و سفید نروید. بسیاری از رنگها هستند که در کنار هم ترکیب زیبایی را ایجاد میکنند.
شما میتوانید از رنگ سازمانی خود برای ساخت برند استفاده کنید. لوگو هویت بصری برند شماست و میتواند بر دیدگاه مخاطبانتان بسیار تأثیر بگذارد. تأثیر رنگها بر ذهن آنقدر مهم شناخته شده است که علم روانشناسی به آن پرداخته و به نتایج جالبی رسیده است.
با بررسی روانشناسی رنگ بهترین رنگ را برای برند خود انتخاب کنید. دقت کنید که هنگام انتخاب رنگ به حیطه کسب و کارتان و بازار هدفتان توجه داشته باشید.
۵)تناسب را رعایت کنید
تناسب یکی مهمترین ویژگیهای هر لوگو است. این ویژگی در لوگوی مینیمال هم باید رعایت شود. چشم و ذهن انسان تناسب را میپسندد پس باید فاصلهها را به گونهای رعایت کرد که لوگو متناسب به نظر برسد.
منظور از تناسب این نیست که لوگوی شما کاملاً قرینه باشد؛ بلکه منظور این است که فاصلهها و اندازهها نامعقول نباشند. به خصوص در لوگوهای مینیمال به دلیل این که شکلهای زیادی در تصویر وجود ندارد عدم تناسب اشکال کاملاً مشخص است.
۶)از اشکال هندسی استفاده کنید
اشکال هندسی مثل دایره، مثلث و مربع سادهترین اشکالی هستند که میتوانید در لوگوی خود استفاده کنید. این اشکال با وجود سادگی میتوانند به گونه ترکیب شوند که منحصر به فرد به نظر برسند.
هر شکل معنای خاصی دارد و تأثیر به خصوصی بر ناخودآگاه مخاطب میگذارد. با توجه به تأثیرات هر کدام و قصدی که شما از طراحی لوگو دارید میتوانید از یکی از اشکال هندسی استفاده کنید یا آنها را با هم ترکیب کنید.
۷) از تایپوگرافی بهره ببرید
در تایپوگرافی فقط باید از حروف استفاده کنید و این موضوع در طراحی لوگوی مینیمال به شما کمک میکند. شما با تغییر ظاهری حرف میتوانید یک لوگوی ساده و در عین حال خاص طراحی کنید برخی برای طراحی کردن تایپوگرافی فونت مخصوص به خود را ایجاد میکنند تا خاص به نظر برسند.
جمعبندی
بسیاری از برندهای مطرح جهان که لوگوهای شلوغ داشتند در طی زمان لوگوی خود را تغییر دادند. مد روز به سمت مینیمالیسم میروند و به همین خاطر بسیاری از لوگو ها مینیمال شدهاند. در یان مقاله با مفهوم لوگوی مینیمال آشنا شدید و ویژگیهای اصلی آن را شناختید. اگر تصمیم دارید برای کسب و کارتان لوگوی مینیمال طراحی کنید تمام نکات گفته شده را رعایت کنید تا لوگوی ساده و جذابی داشته باشید.