BLOG POST

بهترین فونت‌های فارسی برای طراحی لوگو

آخرین مقالات
فونت فارسی برای طراحی لوگو
ژانویه 15, 2024
فهرست مطالب

بهترین فونت‌های فارسی برای طراحی لوگو در دنیای امروز; هویت برند نقش مهمی را در برقراری ارتباط با مخاطب ایفا می‌کند. به همین خاطر، لوگو به عنوان مهم‌ترین هویت بصری یک برند، نقش کلیدی در ایجاد اولین تأثیر بر روی مشتری دارد. لوگو هویت، پیام‌ها و ارزش‌های برند شما را بدون کلام منتقل می‌کند.

بعضی از لوگو ها صرفاً تصویری هستند؛ اما امروزه بیشتر لوگوها از یک نوشته به صورت تنها، یا در ترکیب با تصویر استفاده می‌کنند. پس می‌توان گفت یکی از عناصر تشکیل‌دهنده لوگو فونت آن است.

اینکه بتوانید لوگوی ماندگار و منحصربه‌فردی طراحی کنید به این بستگی دارد که فونت مناسبی را برگزینید. زبان فارسی فونت‌های متنوع و متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند و نوع خاصی از کسب و کار را به ذهن متبادر می‌سازند.

پس تمام فونت‌ها برای یک کسب و کار مناسب نیستند. همچنین خیلی از فونت‌ها به دلایل گوناگون گزینه‌های خوبی برای طراحی لوگو محسوب نمی‌شوند.

در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین فونت‌های فارسی برای طراحی لوگو آشنا کنیم و ویژگی‌های هر کدام را برای شما شرح دهیم تا بتوانید مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

 فونت مناسب چه فونتی است؟

برای زبان فارسی فونت‌های متنوعی طراحی شده‌اند؛ اما همه‌ی آن‌ها ویژگی‌های لازم برای استفاده در لوگو را ندارند. در این قسمت قصد داریم مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای فونت لوگو لازم را برایتان بیان کنیم. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

 خوانایی

خوانایی اولین و مهم‌ترین ویژگی برای فونتی است که می‌خواهد در لوگوی خود از آن استفاده کنید. بعضی از فونت‌ها برای اقشار مختلف خوانا نیستند و این موضوع باعث می‌شود که مخاطب نتواند پیامی که قصد انتقال آن را داشتید تشخیص دهد. قصد شما با طراحی لوگو این است که در ذهن مخاطبتان ثبت شوید؛

حال اگر از فونتی استفاده کنید که برای مخاطب ناخوانا باشد در واقع به هدف اصلی خودتان – که ماندگاری است – نخواهید رسید. همچنین فونت لوگو باید در اندازه‌های مختلف قابل خواندن باشد. اگر یک فونت نامناسب انتخاب کنید ممکن است در اندازه‌های کوچک ناخوانا شود یا در اندازه‌های بزرگ دچار تغییرات نامطلوبی شود.

فونت فارسی برای طراحی لوگو

 سادگی

همان‌طور که لوگوها به سمت مینیمال شدن و سادگی می‌روند، فونتی که در آن‌ها بکار می‌رود نیز باید ساده باشد. فونت‌های شلوغ حواس مخاطب را پرت می‌کنند و سخت‌تر در خاطر می‌مانند.

بسیاری از برند ها برای لوگوی منحصربه‌فردی طراحی کنند از فونت‌های استفاده می‌کنند که شلوغ و پیچیده است. این کار با اینکه لوگوی شما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند اما در ذهن مخاطب ماندگار نمی‌شود.

با این اوصاف از فونت‌های با اشکال پیچیده یا تزیینات اضافی استفاده نکنید؛ مگر اینکه این تزیینات مستقیماً به برند شما مربوط باشد و حضورش در لوگو لازم باشد.

انعطاف‌پذیری

یکی از ویژگی‌های مهم فونت انعطاف‌پذیری است. فونت باید در اندازه‌های مختلف و بر روی پلتفرم‌های گوناگون مثل وب، پرینت، تلفن همراه و… خوب به نظر برسد. بعضی از فونت‌ها جزئیاتی دارند که در اندازه‌های کوچک از بین می‌رود. همچنین اگر فعالیت شما بین‌المللی است اطمینان حاصل کنید که فونت شما قابلیت تطابق با زبان‌های مختلف را دارد.

ماندگاری

ماندگاری از ویژگی‌های مهم لوگو است و شما نباید لوگو را طوری طراحی کنید که فقط در زمان و مکان محدودی معنادار و قابل‌استفاده باشد. به همین خاطر باید برای طراحی لوگو به‌روز باشید.

امروزه نمی‌توان از اصول طراحی لوگوی ۳۰ سال پیش استفاده کرد. فونت شما باید مدرن به نظر برسد؛ البته نباید به قدری مطابق مد روز باشد که به سرعت منسوخ شود.

متناسب با هویت برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک فونت مناسب، هماهنگی با هویت برند است. در اصول طراحی لوگو این اصل به عنوان یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اصل‌ها بررسی می‌شود. لوگو هویت بصری برند شماست؛ پس در گام اول باید نمایانگر هویت، ارزش‌ها و پیام‌های برند شما باشد.

هر فونت پیام پنهانی درون خود دارد که در ناخودآگاه مخاطب تأثیر می‌گذارد. مثلاً فونت‌های سنتی و قدیمی برای کسب و کارهایی که قصد دارند مدرن بودن را به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی خود معرفی کنند، مناسب نیست. فونتی را انتخاب کنید با ابعاد مختلف هویتی برند، هماهنگ باشد؛ این گونه در ذهن مشتری راحت‌تر ماندگار می‌شود.

 بهترین فونت‌های فارسی برای طراحی لوگو

 فونت امین؛ ساده و رسمی

این فونت به عنوان یک فونت رسمی و برای کسب و کارهای جدی استفاده می‌شود. از همین رو اگر کسب و کاری دارید که مربوط به صنعت است این فونت یکی از گزینه‌های شماست.

مزین این فونت این است که در نرم‌افزارهای مختلف طراحی امکان تایپ مستقیم آن وجود دارد. فونت امین در دو فرمت ttf و otf ارائه شده است و در کامپیوتر و گوشی تلفن همراه قابل‌استفاده است. این فونت برای تایپوگرافی بسیار توصیه می‌شود.

فونت کلاهک

  کلاهک؛ مناسب برای لوگوهای برجسته

این فونت بهترین گزینه برای لوگوتایپ‌ها و تایپوگرافی‌های بولد یا برجسته است. شما می‌توانید از فرمت ttf این فونت، در نرم‌افزارهای ایلاستریتور، فتوشاپ و کورل دراو استفاده کنید. شما با استفاده از این فونت می‌توانید در کمترین زمان ممکن چینش حروف را در برنامه‌ی فتوشاپ مطابق با سلیقه‌ی خودتان انجام دهید و خروجی بگیرید.

 فونت بنایی؛ یادآور کتیبه‌های تاریخی

این فونت در دسته‌ی فونت‌های سنتی قرار می‌گیرد و تشابه زیادی به خط کوفی دارد. اگر به کتیبه‌ها و آثار معماری سنتی نگاهی بیندازید این فونت را مشاهده خواهید کرد. شکل هندسی این فونت جذاب است و در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. اگر برندتان دارای مفاهیم سنتی است فونت بنایی با کسب و کارتان تناسب دارد.

فونت آراهالا

 آراهالا؛ فانتزی و جذاب

این لوگو در دسته‌ی لوگوهای مدرن و خلاقانه قرار می‌گیرد. فونت آراهالا تمام حروف فارسی را پشتیبانی می‌کند و در نرم‌افزارهای طراحی از جمله فتوشاپ و ایلاستریتور قابل‌استفاده است. این فونت در لوگوتایپ و تایپوگرافی، کاربرد گسترده‌ای دارد و اغلب برای متن‌های کوتاه توصیه می‌شود.

آراهالا به علت انحنایی که دارد هنری به نظر می‌رسد و تشابه زیادی با بعضی خطوط خوشنویسی زبان فارسی دارد؛ به همین خاطر برای کسب و کارهای مرتبط با موسیقی، نقاشی و… مناسب است.

تابان؛ پرطرف‌دار و جذاب

تابان یکی از فونت نایی است که انحناهای نرمی دارد و برای صنایعی که مربوط به مد هستند بسیار مناسب است. این فونت به صورت لایه باز ارائه می‌شود و امکان این را فراهم می‌آورد که تمام حروف را به صورت جداگانه و با رنگ و شکل دلخواه خودتان طراحی کنید. این فونت از دو فرمت ttf و psd پشتیبانی می‌کند و قابلیت تایپ مستقیم در نرم‌افزارها را دارد.

فونت حماسه

 فونت حماسه؛ مناسب برای لوگوتایپ

این فونت به حالت لایه باز وجود دارد و به صورت تایپ مستقیم در نرم‌افزارها قابل‌استفاده نیست. این فونت بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند لوگویی ارزان با برنامه‌های در دسترسی همچون فتوشاپ طراحی کنند.

حماسه، سه حالت پررنگ، ساده و متوسط دارد که بنا بر طرحتان می‌توانید از یکی از آن‌ها بهره ببرید. یکی از ویژگی‌های مثبت این فونت این است که امکان چینش‌های مختلف را برای شما فراهم می‌کند.

فونت سوفی؛ ترکیب سنت و مدرنیته

این فونت یکی از فونت‌های محبوب فارسی است؛ چرا که خط کهن ثلث را وارد طراحی مدرن کرده است. در واقع این فونت خط ثلث را به شکل مدرن درآورده است؛ به طوری که می‌توان از آن در طراحی‌های امروزی بهره برد. می‌توانید از این فونت برای طراحی لوگو تایپ استفاده کنید.

از مزیت‌های فونت سوفی این است که حروف را جداگانه در اختیار شما قرار می‌دهد. با این قابلیت شما می‌توانید حروف را مثل یک پازل در کنار هم قرار دهید.

همچنین یکی از قابلیت‌های فونت سوفی این است که با استفاده از آن می‌توانید حروف را به شکل دایره‌ای کنار هم بچینید. اگر کسب و کاری دارید که در عین مدرن بودید می‌خواهید به ریشه‌های سنتی خودتان اشاره کنید، فونت سوفی بهترین گزینه برای شماست.

فونت کاووس

  کاووس؛ از فونت‌های بود زبان فارسی

فونت کاووس مانند فونت کلاهک برای متن‌های برجسته کاربرد دارند. این فونت از در هر دو فرمت ttf و otf ارائه شده است. علاوه بر آن نسخه wtf آن برای طراحی وب نیز در دسترس است. ویژگی قابل‌توجه این فونت، تمامی اپلیکیشن‌های طراحی سیستم‌عامل اندروید را پشتیبانی می‌کند.

 فونت اختصاصی خود را بسازید

برخی افراد بعد از بررسی فونت‌های موجود به این فکر می‌افتند که یک فونت مخصوص برای کسب و کار خود طراحی کنند و از آن برای طراحی لوگوی خود بهره ببرند. طراحی یک فونت اختصاصی، می‌تواند برندتان را منحصربه‌فرد و متمایز نشان دهد.

شما با طراحی یک فونت اختصاصی می‌توانید هویت، داستان‌ها و ارزش‌های برندتان را به‌گونه‌ای بیان کنید که فونت‌های موجود قادر به بیان آن نیستند.

زمانی که دارید یک فونت اختصاصی طراحی می‌کنید می‌توانید تمام پیام‌های برندتان را در طراحی آن در نظر بگیرید. برای مثال، خطوط گرد و نرم می‌توانند حس دوستانه و قابل‌دسترسی بودن را منتقل کنند؛ در حالی که خطوط تیز و مستقیم اقتدار و حرفه‌ای بودن را نشان می‌دهند.

رعایت این نکات باعث می‌شود لوگوی شما در ذهن مشتری بیشتر ماندگار شود و برندتان را در میان سایر رقبا راحت‌تر تشخیص دهد.

اما نکته‌ی مهم اینجاست که طراحی یک فونت اختصاصی جذاب کار هر کسی نیست و به یک طراح متخصص نیاز دارد. دلایل فراوانی وجود دارد که چرا طراحی فونت را باید به دست یک متخصص سپرد.

طراحان حرفه‌ای فونت با اصول طراحی آشنا هستند و با تمام نکات از قبیل خوانایی، انعطاف‌پذیری و وضوح فونت در انواع محیط‌ها و اندازه‌ها آشنایی دارند. همچنین آن‌ها مخاطب را می‌شناسند و می‌دانند هر نوع فونت و شکلی چه تأثیری بر ناخودآگاه دارد.

علاوه بر آن یک متخصص بر تعادل و هماهنگی عناصر طراحی تسلط دارد و جزئیات ریزی که بعضی وقت‌ها نادیده گرفته می‌شود را در نظر می‌گیرد. در کل یک طراح حرفه‌ای می‌تواند به‌گونه‌ای فونت اختصاصی شما را طراحی کند که مشتری به صورت عاطفی با برندتان ارتباط برقرار کند و در نهایت برای کسب و کارتان مزیت رقابتی ایجاد کند.

فونت فارسی برای طراحی لوگو

نتیجه‌گیری

هر فونت، با توجه به خصوصیاتی که دارد می‌تواند به گونه‌ای متفاوت هویت برند شما را نشان دهد. از این رو انتخاب بهترین و مناسب‌ترین فونت در طراحی یک لوگوی جذاب تأثیرگذار است.

البته در قدم اول شنا باید درک عمیقی از پیام و داستان برند داشته باشید تا بتوانید با توجه به آن از یکی از فونت‌های متنوع فارسی یکی را انتخاب کنید.

همچنین طراحی یک فونت اختصاصی راهی است که شما را بیش از پیش از رقبا متمایز می‌کند و در ذهن مخاطب ماندگار می‌سازد. فراموش نکنید در دنیای امروز، طراحی لوگو دیگر فقط یک انتخاب هنری نیست؛ بلکه پیش‌نیاز بقای برند شما محسوب می‌شود.

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *