BLOG POST

راهنمای انتخاب بهترین فونت برای کارت ویزیت

آخرین مقالات
بهترین فونت برای کارت ویزیت
اکتبر 7, 2024
فهرست مطالب

از ابزارهای تبلیغاتی که به کسب‌وکار شما کمک می‌کند می‌توان به کارت ویزیت اشاره‌کرد. طراحی کارت ویزیت نماینده کسب‌وکار شما در جیب‌هایتان است که هر موقع اراده کنید می‌توانید به تبلیغ کسب‌وکارتان بپردازید.

با داشتن کارت ویزیت مناسب، دیگر از توضیحات و بازارگرمی‌هایی که حوصله مخاطب را سر می‌برد خلاص می‌شوید.

امروزه اکثر کسب‌وکارها علاوه بر دیگر ابزارهای تبلیغاتی مثل بیلبورد، وب‌سایت، راه‌اندازی صفحه در شبکه‌های اجتماعی برای خود یک کارت ویزیت هم طراحی می‌کنند. ازآنجایی‌که کارت ویزیت منجر به قضاوت مخاطب نسبت به تجارت شما می‌شود، رعایت نکات کلیدی در طراحی آن بسیار ضروری است.

فرض کنید ۵ نفر را در خیابان می‌بینید که هرکدام ظاهری متفاوت دارند، در اینجا آن کسی موفق به جلب ‌توجه شما می‌شود که از همه آراسته‌تر باشد. انتخاب و طراحی بهترین فونت برای کارت ویزیت هم به همین صورت است، درواقع مردم از گرافیک کارت ویزیت شما می‌توانند حدس بزنند شما چقدر در کارتان حرفه‌ای هستید؟

یکی از عواملی که باعث می‌شود کارت ویزیت شما حرفه‌ای شود، فونت مناسب است. در ادامه سعی شده است به هرآنچه لازم است شما درباره فونت مناسب کارت ویزیت بدانید، پرداخته شود.

اهمیت کارت ویزیت

امروزه اغلب کسب و کارها از فروشگاه‌های کوچک لباس گرفته تا شرکت‌های بزرگ، کارت ویزیت دارند. می‌توان گفت کارت ویزیت نوعی شناسنامه‌ی حرفه‌ای است که اطلاعات برند شما در آن نوشته شده و برای معرفی حرفه‌ای برند خود باید از آن استفاده کنید.

کارت ویزیت باعث می‌شود در چشم مشتریان و همکارانتان حرفه‌ای جلوه کنید و اطلاعات مفیدی مثل اطلاعات تماس و نشانی وب‌سایت شما را در اختیار آنان بگذارید.

نقش کارت ویزیت زمانی پررنگ‌تر می‌شود که شما قصد همکاری یا شراکت تجاری داشته باشید. در این گونه موارد کارت ویزیت مانند یک ابزار اعتمادسازی عمل می‌کند.

به علاوه زمانی که می‌خواهید در سطح گسترده‌ای مثل نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها، بازاریابی و شبکه‌سازی کنید می‌توانید به جای رد و بدل کردن شماره، از کارت ویزیت استفاده کنید.

همچنین کارت ویزیت به علت فیزیکی بودن، مانند یک یادآوری کوچک عمل می‌کند و افراد آن را در کیف پول یا دفتر خود نگه می‌دارند تا در صورت نیاز به راحتی با شما تماس بگیرند.

داشتن کارت ویزیت به شما کمک می‌کند تا در مذاکرات اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید؛ زیرا احساس می‌کنید یک ابزار مناسب برای معرفی برند خود در دست دارید. به طور کلی، اگر به دنبال شبکه‌سازی مؤثر هستید و می‌خواهید برند خود را حرفه‌ای معرفی کنید، حتماً برای برند خود یک کارت ویزیت طراحی کنید.

ویژگی‌های فونت مناسب برای کارت ویزیت

از آن جایی که کارت ویزیت جز عناصری که اولین تصویر شما را در ذهن مخاطب رقم می‌زند، باید به تمام جزئیات آن توجه کنید. فونت مناسب یکی از مواردی است که تأثیر زیادی روی جذابیت و حرفه‌ای شدن کارت ویزیت شما می‌گذارد. در این قسمت می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های فونت مناسب کارت ویزیت آشنا کنیم:

۱)خوانایی

کارت ویزیت حاوی اطلاعات مهمی مثل نام، عنوان شغلی، شماره تماس و آدرس ایمیل است. فونت شما باید به گونه‌ای باشد که افراد بتوانند به راحتی اطلاعات روی کارت ویزیت را بخوانند. به علاوه فونت شما باید در اندازه‌ای باشند که حتی در کارت‌های ویزیت کوچک هم خوانایی خود را از دست ندهد.

فاصله‌ی بین حروف نیز از عوامل مهمی است که روی خوانایی فونت تأثیر می‌گذارد. زمانی که فونت تا حدی ناخوانا به نظر می‌رسد بهتر است فاصله‌ی بین حروف را زیاد کنید.

ترجیحاً از فونت‌های پیچیده و پر زرق و برق استفاده نکنید یا حداقل اطلاعات مهم را با فونت ساده‌تری یادداشت کنید. دقت کنید که همه‌ی افراد نمی‌توانند فونت‌های پیچیده را تشخیص دهند یا حتی به دلیل مشکلات بینایی نمی‌توانند حروف بسیار نزدیک برخی کلمات را از هم تفکیک نمایند.

بهترین فونت برای کارت ویزیت

۲)هماهنگی با شخصیت برند

فونت کارت ویزیت باید با هویت و شخصیت برند هماهنگی داشته باشد. هر فونت احساس متفاوتی را در مخاطب ایجاد می‌کند. برای مثال، فونت‌های دست‌نویس معمولاً حس صمیمیت و نوستالژی را انتقال می‌دهند اما فونت‌های رسمی حس جدیت را القا می‌کنند.

برندهای لوکس معمولاً از فونت‌های ساده، سرشناس و شیک استفاده می‌کند، در حالی که استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآورانه، فونت‌های غیررسمی و خلاقانه را ترجیح می‌دهد.

بهتر است فونتی را در کارت ویزیت خود استفاده کنید که در سایر موارد تبلیغاتی خود مثل بنر، بیلبورد، سایت و… نیز استفاده کرده باشید. این نکته به ثبات و هماهنگی اجزای برند شما کمک می‌کند.

۳)مطابقت با سبک طراحی

علاوه بر تطبیق با هدف، خوب است فونت کارت ویزیت با سبک طراحی شما همخوانی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال یک کارت ویزیت را فرض کنید که به سبک مینیمال طراحی شده است، اما فونت روی آن کلاسیک است؛ به نظر شما این کارت ویزیت به چه میزان موفق خواهد بود؟

۴)انعطاف‌پذیری

شما باید فونتی انتخاب کنید که در همه پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها به درستی نشان داده شوند. بعضی از فونت‌ها در چاپ، کیفیت بهتری دارند و خواناتر هستند.

به علاوه باید فونتی انتخاب کنید که در فضای دیجیتال نیز همواره خوانایی خود را حفظ کند. به علاوه اگر می‌خواهید کارت ویزیت خود را به زبان‌های مختلف تهیه کنید، بهتر است فونتی را به کار بگیرید که قابلیت تطبیق با زبان‌های مختلف را داشته باشد و از همه‌ی زبان‌های مورد نظر شما پشتیبانی کند.

۵)جذابیت و تمایز

یک فونت جذاب می‌تواند توجه بیننده را جلب کند و او را ترغیب کند که اطلاعات کارت ویزیت را بررسی نماید. اهمیت این نکته در رویدادهای شبکه‌سازی که افراد زیادی در آن‌ها کارت ویزیت دریافت می‌کنند، دو چندان می‌شود. همچنین شما باید از فونتی برای کارت ویزیت خود استفاده کنید که شما را از رقبا متمایز کند و در ذهن مخاطب ماندگار سازد.

انواع فونت‌های مناسب برای کارت ویزیت

فونت‌ها به طور کلی به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و حس خاصی را به بیننده القا می‌کنند. اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های فونت عبارت‌اند از:

الف)فونت‌های سریف

فونت‌های سریف به فونت‌هایی گفته می‌شود که خطوط کوچکی در انتهای حروف آن‌ها وجود دارد. همین خطوط کوچک به این نوع فونت‌ها تمایز خاصی می‌بخشد. فونت‌های سریف معمولاً برای کسب و کارهای حرفه‌ای و رسمی کاربرد دارند.

فونت Times New Roman یکی از معروف‌ترین فونت‌های سریف انگلیسی است که خوانایی یکی از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود. از دیگر فونت‌های سریف انگلیسی می‌توان به Georgia اشاره کرد که شباهت زیادی به Times New Roman دارد اما کمی از آن مدرن‌تر است.

ب)فونت‌های بدون سریف

فونت‌های بدون سریف به فونت‌هایی گفته می‌شود که در انتهای حروف آن‌ها هیچ خطی وجود ندارد. بسیاری از فونت‌های فارسی به دلیل شکل الفبای فارسی، از این دسته هستند. این نوع فونت‌ها معمولاً ظاهری تمیز و مدرن دارند. فونت‌های Arial ، Helvetica، Futura از فونت‌های انگلیسی بدون سریف هستند.

ج)فونت‌های دستخط

فونت‌های دستخط شبیه به نوشته‌های دستی هستند و جذابیت خاصی دارند. این نوع فونت‌ها نسبت به دسته‌های قبلی خلاقانه‌ترند و می‌توانند بر اساس هویت برند تغییر کنند. معمولاً برای برندهای خاص و لوکس استفاده می‌شوند. از فونت‌های دستخط انگلیسی می‌توان به Brush Script و Pacifico اشاره کرد.

فونت خودکار، نوژاگرام، قلم و شکاری از فونت‌های دستخط فارسی هستند که هم جذاب و منحصر به فرد هستند و هم خوانایی بالایی دارند. معمولاً کسب و کارهای بومی که هویت آن‌ها با فرهنگ یک کشور در ارتباط است به این فونت‌ها علاقه زیادی دارند.

دقت کنید که این دسته فونت‌ها به علت اینکه مخصوص الفبای یک زبان طراحی شده‌اند، برای کسانی که کارت ویزیت‌هایی با زبان‌های مختلف می‌خواهند مناسب نیست.

د)فونت‌های نمایشی

فونت نمایشی یا فونت دکوراتیو به فونت‌هایی گفته می‌شود که المان‌های تزیینی دارند تا توجه بیننده را بیشتر جلب کنند. در واقع فونت‌های نمایشی برای ایجاد تأثیر اولیه‌ی قوی طراحی شده‌اند. این فونت‌ها معمولاً در طراحی لوگو یا عنوان‌ها کاربرد دارند.

فونت Impact یک فونت نمایشی معروف انگلیسی است که ظاهری بزرگ و قدرتمند دارد. فونت‌های مهتاب، دریا و صندل از فونت‌های نمایشی ایرانی هستند که ظاهر جذابی دارند.

بهترین فونت برای کارت ویزیت

ابزارهای انتخاب فونت

در این بخش از مقاله به معرفی ابزارهایی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا فونت مناسبی برای کارت ویزیت خود انتخاب کنید:

  • Google Fonts: وب‌سایت Google Fonts فونت‌های زیادی را برای شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به این وب‌سایت مناسب‌ترین فونت را برای طراحی کارت ویزیت انتخاب کنید. آنچه باعث محبوبیت این وب‌سایت برای مخاطبان می‌شود رایگان بودن آن است.
  • Adobe Fonts: این وب‌سایت یکی از منابعی است که مجموعه‌ای از فونت‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای به طراحی بپردازید، پیشنهاد ما به شما وب‌سایت Adobe Fonts است.
  • Font Squirrel: دوستانی که به دنبال منبعی برای دسترسی به فونت‌های رایگان هستند می‌توانند از این وب‌سایت استفاده کنند.
  • What The Font‌: وب‌سایت What The Font یک ابزار آنلاین است. این وب‌سایت کمک شایانی برای شناسایی فونت موردنظر شما می‌کند. شما می‌توانید پس از ورود به این وب‌سایت تصویری از فونت موردنظر خود آپلود کنید، سپس اطلاعاتی در رابطه با آن فونت و منابعی که آن را در دسترس شما قرار می‌دهند را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نکاتی که نباید فراموش کنید!

از فونت‌های رایگان کمک بگیرید

حقیقت این است که فونت‌های رایگان با کیفیتی وجود دارند که از ارزش کار شما کم نمی‌کنند. برای دسترسی به آن‌ها لازم است از منابع مناسبی برای یافتن آن‌ها استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما Google Fonts و Font Squirrel است.

فضای خالی را رعایت کنید

حتماً به خانه‌هایی رفته‌اید که صاحب‌خانه از وسایل تزیینی زیادی استفاده کرده است، اگر دقت کرده باشید هرچقدر هم که لوکس و گران‌قیمت باشند؛ چون در کنار هم هستند و فضا را پر کرده‌اند نظر شما را آن‌گونه که باید جلب نمی‌کنند.

از همین مثال ساده می‌توان اهمیت فضای خالی را در هرگونه طراحی متوجه شد. تمام تلاش خود را بکنید از فضای خالی در حد اعتدال استفاده کنید. نه آن‌قدر خالی باشد که اطلاعات کامل را به مخاطب نرساند و نه به‌قدری پر باشد که از به یاد ماندن کارت ویزیت در ذهن مخاطب بکاهد.

رنگ مناسب فونت را انتخاب کنید

رنگ فونت کارت ویزیت بهتر است با پس‌زمینه همخوانی داشته باشد. مهم‌ترین مهارت در انتخاب رنگ‌ها، دانستن روان‌شناسی رنگ‌ها است. تلاش کنید رنگ‌هایی را به کار ببرید که مکمل یکدیگر باشند. سلیقه مخاطبان را در طراحی خود مدنظر داشته باشید. اگر کسب‌وکارتان مربوط به محصولی برای آقایان است، پر واضح است که استفاده از رنگ صورتی کاری بیهوده خواهد بود. رنگ فونت باید با پس‌زمینه تضاد داشته باشد، تا باعث خوانش درست شود.

حداکثر از دو فونت استفاده کنید

پیشنهاد ما به شما این است که برای کاهش آشفتگی مخاطب از یک فونت استفاده کنید. اگر مایل به استفاده فونت دیگری هستید، سعی کنید از دو فونت بیشتر نشود. شما می‌توانید یکی از فونت‌ها را فونت اصلی قرار دهید و فونت بعدی را در ذیل آن استفاده کنید.

اندازه و فاصله را رعایت کنید

یک کارت ویزیت که فونت خیلی درشتی دارد در چشم بیننده جلوه خاصی ندارد، همان‌طور که اگر فونت خیلی ریز باشد مانع جذابیت کارت ویزیت می‌شود. در نظر داشته باشید فاصله مناسب بین کلمات و خطوط از اهمیت ویژه‌ای در طراحی شما برخوردار است.

طراحی فونت اختصاصی

اگر فونت‌های موجود را بررسی کردید و متوجه شدید هیچ‌کدام آن طور که باید، نشان‌دهنده‌ی هویت برند شما نیست، می‌توانید فونت اختصاصی خود را طراحی کنید. البته طراحی فونت، یک شاخه‌ی تخصصی از گرافیک است که نیاز به آموزش تخصصی و مهارت کار با نرم‌افزارهای طراحی دارد.

طراحان گرافیک ابتدا هویت، ارزش‌ها و اهداف برند شما را بررسی می‌کنند و سپس با ایجاد یک شکل جدید و منحصر به فرد برای حروف، یک فونت اختصاصی طراحی می‌کنند.

با سپردن طراحی فونت اختصاصی به طراحان متخصص، می‌توانید فونت دلخواه خود را داشته باشید؛ حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید فونت شما را طوری طراحی کنند که قابلیت تطبیق با زبان‌های مختلف را داشته باشد. با طراحی فونت اختصاصی در چشم مخاطبان خود حرفه‌ای و منحصر به فرد به نظر می‌رسید و از نظر عناصر بصری از رقبای خود پیشی می‌گیرید.

نتیجه‌گیری

انتخاب فونت مناسب نقش مهمی در جذابیت کارت ویزیت ایفا می‌کند و می‌تواند بر تأثیرات آن بیفزاید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که فونت شما باید با هویت کسب و کار شما همخوانی داشته باشد. پس ابتدا باید هویت برندتان را بررسی کنید و بعد فونتی انتخاب کنید که نمایانگر شخصیت برند شما باشد.

علاوه بر تناسب با هویت، فونت انتخابی شما باید ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد تا بتوانند کارت ویزیت شما را حرفه‌ای جلوه دهد. در این مقاله شما را با ویژگی‌هایی لازم برای فونت کارت ویزیت آشنا کردیم و انواع فونت‌های مناسب برای کارت ویزیت به شما معرفی نمودیم.

همچنین برایتان توضیح دادیم که می‌توانید فونت اختصاصی برند خود را با در نظر گرفتن تمام خصوصیات برندتان طراحی کنید و در تمام بخش‌های مربوط به کسب و کارتان فونت اختصاصی خود را به کار بگیرید.

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *