BLOG POST

لوگوی رترو (Retro) چیست؟ اصول طراحی لوگوی رترو

آخرین مقالات
لوگوی رترو
فوریه 3, 2024
فهرست مطالب

لوگوی رترو (Retro) یکی از سبک‌های جدید طراحی لوگو است که طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده‌است. امروزه شاهد آن هستیم که طراحی لوگو روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و اصول و سبک‌های آن بر حسب زمان تغییر می‌کند.

به همین خاطر طراحی یک لوگوی خوب، نیازمند اطلاع از جدیدترین سبک‌های طراحی لوگو است. اگر شما هم می‌خواهید برای کسب و کار خود یک لوگوی ماندگار طراحی کنید، باید سبک‌های مختلف طراحی لوگو را بشناسید تا مناسب‌ترین آن‌ها را برای برندتان، در نظر بگیرید.

لوگوی رترو یکی از سبک‌هایی است که می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای لوگوی برند شما باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با این سبک لوگو آشنا کنیم و تمام آن چیزی که نیاز دارید درباره‌ی این لوگو بدانید، برای شما بیان کنیم.

 

لوگوی رترو چیست؟

تا به حال دقت کرده‌اید که بسیاری مدها در طی زمان دوباره مورد توجه قرار می‌گیرند و تکرار می‌شوند؟

به صنعت پوشاک دقت کنید. صنعت پوشاک در طی زمان دچار تغییرات بسیاری شده‌است. لباس‌هایی که ۵۰ سال پیش رایج بودند، بعد از مدتی جذابیت خود را از دست دادند و جای خود را به مد جدید سپردند. اما بعد از گذشت چندین دهه، همان سبک لباس‌ها، دوباره مورد توجه قرار گرفته‌اند و به عبارتی مد شده‌اند. لوگوی رترو دقیقا به این فرایند تغییر مد اشاره دارد.

کلمه‌ی رترو (Retro) در لغت به معنای «رواج دوباره» است و در واقع به طرح‌های گفته می‌شود که به سبک های قدیمی اشاره دارند. لوگوی رترو دقیقا همان لباسی است که به دلیل تغییر مد، پس از مدتی جذابیتش دست داده اما با گذر زمان دوباره مورد توجه قرار گرفته و مد شده‌است.

این سبک لوگو، معمولا طرح‌های ساده‌ای دارد و از شکل‌ها و خط‌های متقارن و رنگ‌های شاد بهره می‌برد. لوگوی رترو در افراد حس خاطره انگیزی را ایجاد می‌کند و همین حس باعث می‌شود و که اعتمادها را بیشتر به خود جلب کند.

هر چیزی که حس نوستالژی را در مخاطب شما ایجاد کند، باعث نزدیکی و اعتماد بیشتر او به برند شما می‌شود. طراحان لوگو برای طراحی لوگوی رترو به دوران طلایی برمی‌گردند.

دوران طلایی تقریبا دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ میلادی را در بر می‌گیرد. البته در تمام این دوران یک مدل طراحی لوگو رایج نبوده و هر دهه ویژگی‌های خودش را داشته‌است؛ به همین خاطر طراحان بخشی از این دوران را که تناسب بیشتری با برند دارد، انتخاب می‌کنند تا لوگویی متناسب با حال و هوای آن دوره طراحی کنند.

جالب است بدانید که این سبک لوگو بسیار تحت تأثیر هنر دکو قرار دارد. اگر با هنر دکو آشنایی ندارید، در این قسمت به صورت مختصر توضیحی درباره آن ارائه می‌دهیم.

هنر دکو چیست؟

هنر دکو، یک هنر تزئینی است که اولین بار در فرانسه قبل از جنگ جهانی اول پدیدار شد. مهم‌ترین خصوصیت این نوع هنر، استفاده از اشکال هندسی دقیق و متقارن و رنگ‌های روشن و زنده است. در واقع هنر دکو سعی دارد سنت و مدرنیته را به هم پیوند بزند.

هنرمندان این سبک در حیطه‌های مختلف هنر از قبیل معماری، نقاشی، هنرهای تجسمی و … فعالیت دارند. آن ها در عین حال که مدرنیسم  را می‌شناسند با هنرهای سنتی نیز آشنا هستند و سعی می‌کنند اثری تولید کنند که در عین نوگرایی، تحت تأثیر عناصر کهن باشد‌.

مهم‌ترین تأثیری که هنر دکو بر لوگوی رترو گذاشته‌است، در انتخاب اشکال هندسی و طرح‌هاست. در این سبک لوگو مانند هنر رترو رنگ‌های زنده و طرح‌های متقارن کاربرد زیادی دارد.

لوگوی رترو

مزایای لوگوی رترو

حال که با لوگوی رترو آشنا شدید و دانستید که چه تأثیراتی از هنر دکو گرفته است، وقت آن رسیده که این سبک لوگو را با دیگر سبک‌ها مقایسه کنیم و مزیت‌های آن را برای شما بیان کنیم. با استفاده از لوگوی رترو:

 

به خوبی از رقبا متمایز می‌شوید

یکی از مهم ترین خاصیت‌های لوگو این است که شما را از رقیب‌هایتان متمایز کند‌. لوگوی خوب لوگویی است که برند شما را در بین هزاران کسب و کار مشابه، سرآمد و ماندگار کند‌.

لوگوی رترو به خاطر سبک خاصی که دارد به راحتی در ذهن مشتریان شما می‌ماند و تفاوت شما با سایر برندها را نشان می‌دهد. اگر بتوانید از این لوگو برای کسب و کار خود استفاده کنید، نگاه ها را به سمت خود جذب می‌کنید و در نهایت فروشتان را افزایش می‌دهید.

با نوستالژی توجه مخاطب را جلب می‌کنید

اگر بتوانید حس نوستالژی را در مخاطب خود ایجاد کنید، برنده‌اید! ایجاد حس نوستالژی به شما کمک می‌کند تا مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنید. وقتی شما از عناصر کلاسیک در لوگوی خود استفاده می‌کنید، ابتدا افراد به یاد مفاهیم قدیمی می‌افتد.

سپس با شما احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری می‌کنند و در نهایت راحت‌تر به شما اعتماد می‌نمایهد. جلب اعتماد مشتری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر برند باید انجام دهد. اگر اعتماد افراد را جلب کنید، آن‌ها را به مشتریان دائمی خود تبدیل خواهید کرد.

البته ایجاد حس نوستالژیک به این معنا نیست که از فناوری‌های قدیمی استفاده کنید. بلکه به این معناست که عناصر قدیمی را با فناوری جدید طوری تلفیق کنید که برای مخاطب خاطره انگیز باشد.

همچنین باید توجه کنید که این حس قدیمی بودن با برند شما تناسب داشته باشد. با توجه به همین نکته، این سبک لوگو یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسب و کارهایی است که محصولات دست ساز تولید می‌کنند.

مخاطبان به راحتی معنای لوگو را می‌فهمند

لوگوهای رترو معمولا مفاهیم پیچیده‌ای ندارند و حرف خود را ساده و سر راست می‌زنند. دنیای مدرن، همه چیز را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد اما در گذشته زندگی‌ها ساده و بی‌آلایش بود و مفاهیم صریحا بیان می‌شد. لوگوی رترو با استفاده از عناصر مرتبط و صریح به راحتی پیام خود را انتقال می‌دهد.

مثلا اگر برند شما مربوط به خیاطی باشد، لوگوی رترو می‌تواند از طرح چرخ خیاطی یا نه و سوزن تشکیل شود. مخاطبان با دیدن این گونه لوگوها سریع نوع کسب و کار را تشخیص می‌دهند و پیام لوگو را درک می کنند.

اعتماد مشتریان را جلب می‌کنید

جلب اعتماد مشتری، لازمه‌ی هر کسب و کاری است. واقعیت این است که لوگوی رترو با استفاده از المان‌های قدیمی، این تصور را در ذهن مشتری ایجاد می‌کند که امتحان خود را پس داده‌است.

به عبارتی دیگر، وقتی یک لوگوی رترو را مشاهده می‌کنید، حس می‌کنید به یک برند با سابقه و کاربلد مراجعه کرده‌اید. همین موضوع باعث می‌شود راحت‌تر به آن اعتماد بکنید.

ماندگار می‌شوید

لوگوی زیبایی که در ذهن مخاطب نماند، ارزشی ندارد. لوگوی خوب باید در ذهن مشتری ثبت شود تا دفعه‌ی بعد با دیدن آن، برند را به خاطر بیاورد.

وقتی از عناصر قدیمی در طراحی لوگوی خود استفاده می‌کنید، بین برند و مشتری یک پیوند عاطفی ایجاد می‌شود؛ به همین خاطر راحت تر در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود.

 

البته هر سبک لوگویی، معایب خودش را هم دارد. معایب لوگوی رترو عبارت‌اند از:

با همه ی کسب و کارها تناسب ندارد: به دلیل خاص بودن عناصر لوگوی رترو، آن را به تمام کسب و کارها پیشنهاد نمی‌دهیم. بهتر است ابتدا ویژگی‌های کسب و کارتان را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین سبک طراحی را برای آن انتخاب کنید.

طراحی آن زمان‌بر و پر هزینه است: وقتی می‌خواهید لوگوی رترو طراحی کنید، ابتدا باید تحقیقات کاملی درباره عناصر قدیمی انجام دهید تا بتوانید به درستی آن‌ها را با المان‌های جدید ترکیب کنید. این فرایند زمان‌بر است به همین خاطر هزینه‌ی بیشتری نیز در پی دارد.

 

لوگوی رترو

اصول طراحی لوگوی رترو

طراحی لوگوی رترو، مانند هر لوگوی دیگری باید از اصولی پیروی کند تا استاندارد باشد. بسیاری از این اصول بین لوگوی رترو و دیگر لوگوها مشترک است. در این قسمت قصد داریم شما را با اصولی آشنا کنیم که رعایت آن ها در طراحی لوگوی رترو ضروری است. اصول طراحی لوگوی رترو عبارت‌اند از:

 

انتخاب بازه‌ی زمانی

برتری اصلی لوگوی رترو در این است که می‌تواند حس و حال گذشته را در مشتری بیدار کند و بر احساساتش اثر بگذارد. برای این کار لازم است عناصر قدیمی و نوستالژیک را بشناسیم. پس اولین کاری که باید برای طراحی لوگوی رترو انجام دهیم، تحقیق است.

شما ابتدا باید ویژگی‌های کسب و کار را در نظر بگیرید. سپس دهه‌ای که بیشترین تناسب را با برند دارد، انتخاب کنید و تمرکز خود را روی آن دوران بگذارید.

سپس با تحقیق درباره‌ی عناصر قدیمی و نوستالژیک آن دهه سعی کنید طرحی را برای لوگوی خود در نظر بگیرید که حس همان دوران را به مخاطب القا کند.

البته حواستان باشد که عناصر قدیمی را نباید به صورت دست نخورده در لوگوی خود استفاده کنید؛ بلکه باید آن را با عناصر مدرن تلفیق کنید تا به لوگوی جذابی برسید

انتخاب طرح

همانطور که گفته شد، لوگوی رترو تأثیر زیادی از هنر دکو گرفته‌است. هنر دکو روی طرح‌ها و شکل‌های متقارن تمرکز دارد. در طراحی لوگوی رترو نیز می‌توان از اشکال هندسی متقارن و سطوح صاف استفاده کرد.

این گونه طرح‌های متقارن یادآور لوگوی‌های قدیمی هستند و باعث می‌شود که حس نوستالژیک بودن به بیننده منتقل شود.

انتخاب فونت

هر زبانی فونت‌های مختلف خود را دارد. زبان فارسی نیز دارای فونت‌های متنوعی است که برخی از آن ها یادآور نامه‌های قدیمی و خط کهن فارسی است و برخی دیگر زاده ی دنیای مدرن.

انتخاب فونت مناسب در هر سبک لوگویی اهمیت دارد. در لوگوی رترو باید از فونت‌هایی استفاده کنید که به طور کلی حس و حال قدیمی را به مخاطب منتقل کند. می‌توانید فونت‌های قدیمی را با فونت‌های مدرن تلفیق کنید تا به نتیجه ی جذابی برسید.

اما استفاده‌ی صرف از فونت‌های مدرن در لوگوی رترو باعث می‌شود لوگوی شما متناقض شود و در چشم مخاطب زیبا به نظر نرسد. جالب است بدانید بسیاری از برندهای مطرح دنیا از دست خط خود برای لوگوی رترو استفاده کرده‌اند که بر جذابیت آن افزوده‌است.

انتخاب رنگ

لوگوی رترو باید ساده و بی آلایش باشد. این نکته را در انتخاب رنگ هم باید رعایت کنید. در گذشته بسیاری از رنگ‌ها در دسترس نبودند و طراحان قدیمی با پالت رنگی محدودی کار می‌کردند.

به همین خاطر اگر می‌خواهید لوگویی متناسب با آن زمان طراحی کنید بهتر است از رنگ‌های ساده و دارای طیف رنگی یکسان بهره ببرید.

استفاده از نمادهای کسب و کار

لوگوی رترو پیام خود را صریح بیان می‌کند. بهترین راه برای بیان صریح در لوگو، استفاده از المان‌های مربوط به کسب و کار است. مثلا کسب و کاری مثل رستوران المان‌های مختلفی را مثل مواد غذایی، قاشق، چنگال و … در بر می گیرد. با استفاده از این المان‌ها به راحتی می توانید نوع کسب و کار خود را نشان دهید و پیام خود را منتقل کنید.

استفاده از بافت‌های برجسته

یکی از ویژگی‌های مهم طرح‌های قدیمی، داشتن بافت‌های برجسته است. اگر می‌خواهید لوگوی خود را از حالت مدرن در بیاورید و آن را فرسوده و قدیمی نشان دهید، بهترین کار استفاده از بافت‌های برجسته است.

با این کار طرحتان، قدیمی‌تر و رسمی‌تر به نظر می‌رسد. به این منظور، می‌توانید از افکت‌های مربوط به ایجاد بافت‌های برجسته استفاده کنید.

لوگوی رترو

یک نکته‌ی مهم در طراحی لوگوی رترو

به یاد داشته باشید که لوگوی شما برای مخاطبان امروزی طراحی می‌شود. درست است که در لوگوی رترو المان‌های قدیمی اهمیت زیادی دارند اما نباید فراموش کرد که باید در طراحی آن سلایق انسان امروزی را در نظر بگیرید.

لوگوی رترو تلفیق مدرنیسم با طرح‌های سنتی است. برخی افراد برای اینکه یک لوگوی رترو طراحی کنند، در گذشته غرق می‌شوند و فراموش می‌کنند که مشتریانشان انسان‌های مدرن هستند. یادتان باشد که شما می‌خواهید یک لوگوی نوستالژیک طراحی کنید، نه یک لوگوی مرده.

 

نتیجه‌گیری

لوگوی رترو به دلیل خاص بودن، به خوبی می‌تواند مشتریان را جذب کند و شما را از رقیب‌هایتان متمایز سازد. در این مقاله معنای لوگوی رترو را بیان کردیم، مزایای آن را برشمردیم و شما را با اصول ضروری طراحی این سبک لوگو آشنا ساختیم.

حال شما با تمام چیزهایی که درباره‌ی لوگوی رترو نیاز داشتید، آشنایی دارید. فقط باید ویژگی‌های کسب و کارتان را بررسی کنید تا ببینید می‌توانید از این لوگوی جذاب برای برند خود استفاده کنید یا نه.

توجه کنید که طراحی لوگوی رترو فرایند زمان‌گیرتری نسبت به بقیه‌ی لوگوها دارد؛ اما اگر با کسب و کارتان تناسب داشته باشد به زمان و هزینه‌ای که می‌گذارید، می‌ارزد.

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *