BLOG POST

10 نکته برای طراحی پوستر حرفه‌ای

آخرین مقالات
طراحی پوستر حرفه ای
فوریه 3, 2025
فهرست مطالب

طراحی پوستر حرفه ای یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که می‌خواهند پیامی را به دیگران منتقل کنند. طراحی پوستر را هرکسی می‌تواند به منظورهای مختلفی انجام دهد.
پوسترها مانند رسانه‌ها عمل می‌کنند و ابزاری برای صحبت کوتاه اما تأثیرگذار هستند.
درواقع طراحی پوستر و بنر سایت از ابزارهای مهم در تبلیغات هستند. یک پوستر موفق توانایی دارد پیامی مشخص را به طور واضح و جذاب به بینندگان منتقل کند.
ما در این مقاله قصد داریم ده نکته را که به شما کمک می‌کند پوستر خود را طراحی کنید، معرفی کنیم.

پوستر چیست؟

پوسترها وسیله‌ای برای ترویج کالا به‌منظور فروش محسوب می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر پوسترها نوعی فروشنده کالا هستند. آنچه در پوستر ها تأثیر فراوان دارند، رنگ و فونت مناسب کلمات است. در طراحی یک پوستر، سلیقه طراح و آگاهی از نکات طراحی پوستر حرفه ای اهمیت ویژه‌ای دارد .
بر اساس مکان، موضوع، مخاطب و مکانی که قرار است پوستر در آنجا نصب شود؛ طراحی پوستر تغییر می‌کند.
اندازه برگه در پوستر معمولاً تغییری نمی‌کند؛ اما ممکن است بنا بر هدف، موضوع، متن و کلمات و رنگ‌ها تغییر می‌کند. اندازه برگه پوستر معمولاً در ابعاد A۴ یا ۲۰*۳۰ و A۳ یا ۳۰*۴۲ سانتی‌متر است. اما اگر قصد دارید پوستر با فرمت بزرگ طراحی کنید بهتر است از ابعاد ۳۵*۵۰ سانتی‌متر استفاده کنید. پوسترها بیشتر به‌صورت عمودی طراحی می‌شوند. این به این معنی نیست که پوسترهای افقی به کار نمی‌آیند، بلکه بسامد کمتری دارند.

تشخیص درست مخاطب و هدف

اولین کاری که در طراحی پوستر حرفه ای باید انجام دهید، این است که هدف را برای خود تعریف کنید و مخاطبتان را بشناسید. اینکه بدانید پوستر شما قرار است چه پیامی را منتقل کند و به چه کسانی نمایش داده شود اهمیت بسزایی دارد. شناخت نیازهای مخاطبان به شما کمک می‌کند تا محتوا و طراحی پوستر را به بهترین شکل ارائه دهید.
برای مثال اگر پوستر شما برای یک نمایشگاه هنری است، مخاطبان شما احتمالاً علاقه‌مندان به هنر هستند و طراحی پوستر باید جذابیت‌های هنری داشته باشد. در طراحی یک پوستر هنری نباید از تکنیک‌های ساده و ابتدایی استفاده کنید، زیرا مخاطبتان توقع دارد با جلوه‌های بصری حرفه‌ای مواجه شود.

طراحی پوستر حرفه ای

ترکیب‌بندی حرفه‌ای

ترکیب‌بندی (Layout) باید مناسب باشد، شرط لازم برای یک ترکیب‌بندی خوب این است که پوستر به‌گونه‌ای طراحی شود که اطلاعات اصلی و پیام مهم پوستر به‌راحتی قابل‌مشاهده و خواندن باشند. تقسیم‌بندی مناسب و کادربندی در پوستر می‌تواند مؤثر باشد و ذهن بیننده و خواننده را منسجم کند.
برای مثال ترکیب‌بندی پوستر یک کنسرت موسیقی باید به‌گونه‌ای باشد که نام هنرمندان، زمان و مکان برگزاری به‌راحتی دیده شود. پوستر کنسرت اگر متن طولانی داشته باشد، جلب‌توجه کمتری دارد. بهتر است اطلاعات مهم و اصلی را در قسمتی از پوستر قرار گیرد که نگاه بیننده متوجه آن شود.

استفاده از رنگ‌ها

رنگ‌ها نقش مهمی در انتقال احساسات و پیام‌ها به دارند. به همین منظور طراحان در هر حوزه‌ای که هستند، با استفاده از کاربرد درست رنگ‌ها مخاطبان را جذب می‌کنند. انتخاب رنگ‌های مناسب باید باتوجه‌به موضوع پوستر و مخاطبان هدف انجام شود. برای مثال اگر قرار است برای کودکان و نوجوانان پوستر طراحی کنید استفاده از رنگ سیاه، انتخاب مناسبی نیست.
رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی انتقال‌دهنده انرژی و هیجان هستند، درحالی‌که رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز آرامش، اعتماد و ثبات را به تصویر می‌کشند. برای مطالعه بیشتر رنگ ها، از صفحه روانشناسی رنگ دیدن فرمایید.

انتخاب فونت‌های مناسب

یکی دیگر از ابزارهای در دست طراحان حرفه‌ای، فونت مناسب است. آگاهی از تأثیری که فونت‌های مختلف بر بیننده می‌گذارند، می‌تواند جاده طراحی پوستر را برای طراح هموارتر کند. لازم است فونت‌های مورداستفاده در پوستر خوانا و متناسب با موضوع باشند. فونت‌های دشوار به‌احتمال زیاد خوانایی پوستر را کاهش می‌دهند. پیشنهاد ما این است که از فونت‌های ساده و خوانا استفاده کنید، زیرا به‌راحتی قابل خواندن هستند. همچنین، استفاده از تنوع در اندازه و نوع فونت می‌تواند به تأکید بر نقاط مهم کمک کند.
استفاده از فونت ضخیم برای عنوان‌ها و فونت نازک‌تر برای متن‌های توضیحی می‌تواند خوانایی پوستر را بهبود بخشد. نکته دیگری که توجه به آن اهمیت فراوانی دارد، این است که از یک فونت استفاده نکنید و در مقابل از دو فونت بیشتر هم استفاده نکنید. اگر فونت‌های شما از دو فونت بیشتر شود مخاطب نمی‌تواند موضوع اصلی را از موضوع برای تشخیص دهد و با انواع اطلاعات مواجه است. استفاده از یک فونت نیست، اهمیت پیام شما را برای مخاطب نشان نمی‌دهد.

به‌کاربردن درست تصاویر و گرافیک

تصاویر و گرافیک‌ها از مهم‌ترین عنصرهای جذابیت بصری یک پوستر هستند که می‌توانند به افزایش جذابیت و وضوح پیام پوستر کمک کنند. انتخاب تصاویری باکیفیت بسیار مهم است. تصاویر باید با موضوع پوستر همخوانی داشته باشد. شما نمی‌توانید از یک عنصر نامناسب در پوستر استفاده کنید مگر اینکه هدفی داشته باشید. در غیر این صورت، کار شما بیهوده خواهد بود. بهترین تصویرها آن‌هایی هستند که پیام پوستر را تقویت کنند و توجه مخاطبان را جلب کنند. همخوانی پوستر با متن مخاطب را به فکر وامی‌دارد.
برای مثال در یک پوستر تبلیغاتی، استفاده از تصاویر محصول باکیفیت بالا و زوایای مختلف جذابیت پوستر را زیاد می‌کند. یک پوستر تبلیغاتی برای رستورانی تازه‌تأسیس شده را تصور کنید. اگر عکسی که می‌گذارند وضوح زیادی داشته باشد و لذیذ باشد، شما برای اینکه به آن رستوران بروید سر از پا نمی‌شناسید و خیلی سریع به پایین پوستر مراجعه می‌کنید تا آدرس آن را ببینید.

توجه بر پیام اصلی

همه پوسترها برای هدفی خاص طراحی می‌شوند. بهتر است موضوع پوستر را محدود کنید. استفاده از چند موضوع غیر از اینکه پوستر را شلوغ می‌کند نتیجه‌ای نخواهد داشت. پوسترها باید یک پیام اصلی و کلیدی داشته باشند، تا به‌راحتی قابل‌تشخیص باشند. پیام اصلی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که مخاطبان به‌سرعت متوجه منظور شما شوند و آن را به یاد داشته باشند.
برای مثال در یک پوستر آموزشی، پیام اصلی می‌تواند یک نکته کلیدی آموزشی باشد که به طور برجسته در وسط پوستر قرار می‌گیرد. اگر دقت کرده باشید پوسترهایی که به‌منظور آموزش شست‌وشوی دست‌ها در دوران کرونا طراحی شده بودند، درباره مراقبت‌های تغذیه‌ای حین بیماری کرونا حرفی نمی‌زدند. این طراحی را با یک جلوه بصری که آیکون دستی در حال شست‌وشو است، تأثیرگذاری بیشتری داشت.

رعایت تعادل در طراحی

تعادل در طراحی پوستر از اهمیت بالایی برخوردار است. یک طراحی متعادل بین عناصر مختلف مانند متن، تصاویر و فضای منفی می‌تواند به بهبود ظاهر کلی پوستر کمک کند. استفاده از تناسب بین عناصر به ایجاد یک طراحی همگن و جذاب کمک می‌کند. طراحی خوب است که از همه جهت همخوانی داشته باشد. رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر و جلوه‌های بصری را محتاطانه به کار ببرید. قبل از استفاده از هر ابزاری روی تأثیری که بر خواننده می‌گذارد، فکر کنید.

استفاده از فضای منفی

فضای منفی (Negative Space) یا فضای خالی، نقش مهمی در خوانایی و جذابیت پوستر ایفا می‌کند. استفاده از فضای منفی به عناصر اصلی پوستر اجازه می‌دهد تا بهتر دیده شوند و توجه مخاطبان را جلب کنند. اگر تمام فضاهای خالی پوستر پر شود، مخاطب چون خسته می‌شود از آن عبور می‌کند. از طرف دیگر اگر فضای خالی پوستر زیاد باشد، خواننده چون داده کمی از پوستر دریافت می‌کند، چندان آن را نمی‌پسندد. فضای خالی به تعادل، تناسب و تقارن کلی طراحی کمک کند.
در یک پوستر ساده، استفاده از فضای منفی می‌تواند به عناصر اصلی اهمیت بیشتری بدهد و تأثیرگذاری را افزایش دهد.

طراحی پوستر حرفه ای

کیفیت چاپ

توجه به کیفیت چاپ پوستر از اهمیت زیادی دارد. اگر کیفیت چاپ مناسب نباشد، هر چقدر هم که از تکنیک‌های طراحی استفاده کنید تأثیر مطلوبی نخواهد داشت. انتخاب مواد باکیفیت و توجه به جزئیات چاپ می‌تواند به بهبود نتیجه نهایی کمک کند. برای مثال برخی از رنگ‌ها در چاپ تغییر می‌کنند و زیبایی پوستر را کاهش می‌دهند. در هنگام طراحی پوستر به این احتمالات توجه کنید.

آزمایش و بازخورد

وقتی پوستر را طراحی کردید از دیگران بازخورد دریافت کنید، زیرا در طراحی‌های بعدی و شناخت مخاطب به شما کمک می‌کند. بهتر است این کار را قبل از انتشار نهایی پوستر انجام دهید و نظرات و پیشنهادها آن‌ها را دریافت کنید. سعی کنید پوستر را به کسانی نشان دهید که صادق هستند. بازخوردهای صادقانه می‌توانند به شما کمک کنند تا نقاط ضعف را شناسایی و رفع کنید. شما با نقاط قوت خود آشنا هستید؛ هدف شما از این بازخورد باید این باشد که نقاط ضعف خود را بشناسید.

سخن آخر

پوستر ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای صحبت با مخاطبان هستند که با اهداف مختلفی طراحی می‌شوند. طراحی پوستر حرفه ای فرایندی خلاق و دقیق است و نیازمند توجه به جزئیات و استفاده از اصول طراحی است. با طراحی پوسترهای جذاب پیام شما به بهترین نحو به مخاطبان منتقل می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم نکاتی را بیان کنیم که برای یک طراح حرفه‌ای لازم است، اما توجه داشته باشید که کافی نیست. در این مقاله ده مورد از مهم‌ترین نکات بیان شده‌اند و هنوز نکات بسیاری برای یک طراح حرفه‌ای شدن وجود دارد. همه نکاتی که بیان شد از تعریف هدف و مخاطب، تا انتخاب رنگ‌ها و فونت‌ها، استفاده از تصاویر و گرافیک‌ها و توجه به کیفیت چاپ، هر یک از این نکات می‌توانند به بهبود کیفیت و تأثیرگذاری پوستر شما کمک کنند؛ اما اگر مایل هستید به نکات بیشتری درمورد طراحی پوستر بپردازیم، نظر خود را برای ما یادداشت کنید.
با اجرای این نکات در طراحی خود و بهره‌گیری از بهترین روش‌ها، می‌توانید پوسترهایی طراحی کنید که هر دو هدف پوستر را، یعنی هم جذابیت بصری و هم پیام را به بهترین شکل دارند.

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *