این مقاله برای کسانیست که میخواهند برای شرکت خود نماد و علامتی داشته باشند که مخاطبین آنها را با آن نشانه به خاطر بیاورند، یا میخواهند طراحی لوگو را دنبال کنند اما نمیدانند از کجا شروع کنند و نکات لازم و ضروری برای طراحی لوگو چیست.ایجاد یک لوگوی عالی برای شرکت شما شامل تصمیمات زیادی است، از جمله: رنگ ها، طرح ها، فونت ها و نمادها. اما یادگیری نحوه طراحی لوگو لازم نیست سخت باشد و نباید شما حتما یک طراح باشید بلکه اگر کارفرمایی هستید که برای کار خود نیاز به یک لوگو دارد دانستن این نکات کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.برای اینکه به شما کمک کنیم جوهر هویت برند و کسب و کار خود را در یک طرح نمادین به تصویر بکشید، ما این راهنمای طراحی لوگو را ایجاد کردهایم. بنابراین میتوانید با اطمینان بهترین لوگو را برای کسبوکار یا پروژه های خود با اشتیاق ایجاد کنید.
لوگو چیست؟
لوگو نمادی برای تشخیص و هویت بصری یک کسبوکار و یا یک مجموعه است که باعث تشخیص و جداسازی کسبوکارها میشود. طراحی لوگو همه چیز در مورد علامت تجاری بصری عالی برای یک شرکت است.
سانی بونل بنیانگزار و مدیر چشم انداز در موتو میگوید: «یک برند، لوگوی آن نیست! این فضای جمعی و عاطفی سازمان شماست که در ذهن مخاطب ماندگار میشود. لوگو یکی از پره های یک چرخ بزرگ است که به عنوان سکوی پرشی برای داستان و تجربه برند عمل میکند.»
مراحل طراحی لوگو چیست؟
مرحله 1: درباره هویت برند خود تحقیق کنید.
بسیاری از ما از انجام تحقیق بیزاریم اما این یک گام مهم در هر پروژه بزرگ است. برای موفقیت و ماندگاری لوگوی خود، باید یک پایه محکم ایجاد کنید. و برای ایجاد یک پایه محکم، باید تحقیقات خود را انجام دهید.
ایجاد هویت قوی برای برند به شرکت شما کمک می کند تا اعتبار کسب کند و با رشد شما مخاطبین آن را تشخیص دهند.
قبل از اینکه به طراحی لوگوی خود بپردازید، کمی وقت بگذارید و به این سوالات فکر کنید:
مشتری ایده آل من کیست؟ چه برندهایی را دوست دارد؟
پی بردن به مشتری ایده آل و بازار هدف به شما کمک می کند تا دیدگاه پیام رسانی از طریق لوگوی خود را بهتر درک کنید.
سپس پاسخ این سوالات را مشخص کنید:
مشتری ایده آل من در چه محدوده سنی است؟
از کدام پلتفرم های اجتماعی بیشتر استفاده می کنند؟
آنها چه سرگرمی هایی دارند؟
چه چیزی بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می گذارد؟ (قیمت، کیفیت، پایداری و …)
کدام نقاط درد را تجربه می کنند؟ (به چه چیزی نیاز دارند؟)
اگر قبلاً چند مشتری (یا دوستانی که با شخصیت مورد نظر شما مطابقت دارند) دارید، از اینکه تلفن را بردارید و با آنها در مورد سبک زندگی، تصمیمات خرید، مارک های مورد علاقه و بینش های مرتبط با آنها صحبت کنید، نترسید.
کایل گلدینگ، مدیر عامل و ایدهآلیست ارشد استراتژیک، گروه گلدینگ: «بهترین برندسازی به خاص ترین بازار هدف ممکن متصل می شود نه همه. یک تصویر بصری بسیار متمرکز که به آن هدف هدایت می شود، برند را به مخاطب متصل می کند. روی کسانی که جذب میکنید تمرکز کنید.»
بررسی رقبا چه مزیتی برای من دارد؟
یک راه عالی برای دریافت ایده های طراحی لوگو برای کسب و کار این است که تعدادی از لوگوها و وب سایت هایی که لوگوهای آنها را میپسندید و تعدادی از آنهایی که لوگوهای آنها را نمیپسندید را مشخص کنید و اینطور میتوانید لوگوی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.
از اینجا شروع کنید:
در مورد رقبای خود تحقیق کنید و یک تابلو از تمام آرم های آنها ایجاد کنید تا با رنگ ها، نمادها، فونت ها و طرح بندی آنها آشنا شوید. این به شما کمک می کند تا درک کنید چگونه از نظر بصری متمایز شوید، در حالی که صنعت خود را میشناسید و در پی مزیت رقابتی هستید.
«بزرگترین سوالی که هنگام نقد لوگو از خودم می پرسم این است که “رقابت چه می کند؟” تحقیقات زیادی در مورد طراحی لوگو انجام می شود و رقبای شما قبلاً این روند را طی کرده اند. آیا همه سعی می کنند تصور مشابهی از خود به جای بگذارند؟ آن چیست؟»
کنت برک، مدیر بازاریابی میگوید.
به لیست طراحی لوگو خود بروید و اطلاعات زیر را پر کنید:
چه نوع قلمی در صنعت شما غالب است؟
کدام رنگ ها بیشتر رایج هستند؟
در حال حاضر از چه نمادهایی استفاده می شود؟
کدام طرح بیشتر محبوب است؟
این به شما کمک می کند تا متوجه شوید با یادگیری نحوه طراحی لوگو، می خواهید به چه سمتی بروید.
با خود فکر کنید چه صفت هایی برند من را میتوانند توصیف کنند؟
گام بعدی در سفر پیدایش لوگوی شما ایجاد لیستی از ویژگی های شخصیت برندتان است. این لیست میتوانید همان چیزهایی باشد که شما دنبالش هستید. در اینجا چند نمونه را باهم ببینیم:
نوآورانه، دوستانه، آسان برای استفاده
دلسوز با بهترین خدمات برای مشتری
بازاریابی هوشمندانه و ایجاد آن در شبکه های اجتماعی
این موارد را در برگه طراحی لوگوی خود یادداشت کنید و از آنها برای زنده کردن برند خود استفاده کنید.
درباره ایجاد شخصیت برند بیشتر بدانید!
نام شرکت من چیست؟ آیا از شعار استفاده خواهم کرد؟
شاید تا قبل این کار را نکرده باشید ولی باید بررسی کنید که آیا این نامی که برای برای برند میخواهم استفاده کنم میتواند هویت کسب و کار ما را بیان کند و آن چیزی که که کسبوکار شما انجام میدهد (مثلاً شیرینی های رژیمی) یا عبارتی جذاب (مثلاً لذت شیرینی بدون نگرانی از چاقی) بیان کند یا نه!؟
استفاده از برنامه های تولید کننده نام تجاری نیز یک راه سرگرم کننده و آسان برای ارائه ایده های نام شرکت است.
هنگامی که چند گزینه خوب برای نام تجاری خود پیدا کردید، تمام ایده های خود را در لیست طراحی لوگو یادداشت کنید و این پنج سوال را از خود بپرسید:
اورجینال است؟
آیا آینده نگر است؟ (آیا با کسب و کار شما تکامل خواهد یافت؟)
چقدر کاربرپسند و املای آن آسان است؟
آیا در دسترس است (دامنه سایت، کانال های اجتماعی و غیره)؟
آیا من آن را دوست دارم؟
اگر پاسخ هر یک از این سوالات “بله!” است، پس شما یک قدم به شروع سفر طراحی لوگو خود نزدیکتر شده اید!
کجا بیشتر از لوگوی خود استفاده خواهم کرد؟
جایی که قصد دارید لوگوی خود را نمایش دهید تأثیر مستقیمی بر طراحی شما خواهد داشت. شاید شما صاحب یک شرکت ساختمانی هستید و قصد دارید از لوگوی خود بر روی تیشرت های کارمندان خود، برچسب های کامیون و تابلوها استفاده کنید.
یا شاید شما یک کسب وکار مشاوره هستید که از لوگوی خود بیشتر به صورت آنلاین استفاده می کنید. وب سایت، صفحات فرود یا لندینگ و کانال های رسانه های اجتماعی شما نیاز به لوگو دارند. به برنامه هایی که بیشترین اهمیت را دارند و اینکه چه نوع لوگوی برجسته می شود فکر کنید.
«ما آرمها را با در نظر گرفتن زمینه ی کاری توسعه میدهیم: برای چه محصولاتی باید اعمال شود؟ این بدان معناست که محصول نهایی شبیه نسخه زنده و بصری داستان برند آنها است.» ” آماندا لی اسمیت، شریک دوشنبه خلاق”
میتوان گفت در همه موارد، در عین ساده نگهداشتن طراحی لوگو با یک چیدمانی که تمیز و مناسب باشد به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که در همه جا عالی به نظر می رسد. در اینجا چند امکان رایج و معمول برای استفاده از لوگو آورده شده است:
آنلاین: سرصفحه ها و فاویکون های وب سایت، امضاهای ایمیل، فاکتورها و رسیدها
رسانه های اجتماعی: عکس های نمایه، عکس های جلد، پست های تصویری، تبلیغات
چاپ: کارت ویزیت، بروشور، پوستر، برچسب ماشین، لباس، بسته بندی برند
ممکن است برای انطباق با رسانه های مختلف به چندین تنوع لوگو نیاز داشته باشید اما بعداً در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.
مرحله 2: با طراحی لوگو آشنا شوید.
قبل از اینکه سفر طراحی لوگو خود را شروع کنید، در اینجا چیزی است که باید بدانید تا در مورد این فرآیند احساس اطمینان کنید.
چه چیزهایی یک لوگوی خوب را می سازد؟
اگرچه کیفیت یک لوگو ذهنی است، اما عناصر خاصی وجود دارند که یک لوگو را خوب یا بد می کنند.
یک لوگوی خوب این است:
- ساده
- بیاد ماندنی
- منحصر بفرد
- همه کاره
- مناسب برای صنعت
- مربوط به بازار هدف شما
لوگوها باید به راحتی قابل تشخیص باشند و همچنین به وضوح نشان دهنده آن برند باشند!
اما در مقایسه، لوگوهای بد متمرکز بر روند نیستند، گاهی اوقات کپی سایر لوگوهای معروف میباشند، پیچیده و گیج کننده هستند، که منجر به شناسایی نام تجاری ضعیف و تطبیق پذیری آنها می شود. آنها همچنین ممکن است خسته کننده یا عمومی باشند (با ساده اشتباه نشوند).
سه نوع اصلی لوگو
طراحی لوگو را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: لوگوهایی که فقط از متن (که نشان دهنده نام یا حروف اول یک شرکت است) و لوگوهایی که حاوی متن و نماد هستند.
برای دیدن انواع سبک لوگو کلیک کنید.
مرحله 3: ایده های رنگ، فونت و نماد را ایجاد کنید.
بالاخره زمان آن فرا رسید که در ساخت لوگوی خود غرق شوید!
با تمام تحقیقات و ایده های موجود در لیست طراحی لوگو، شما باید یک ایده محکم از بازار هدف و ویژگی های برند خود و همچنین سبک و طرح لوگوی مورد نظر خود داشته باشید. بیایید وارد رنگ ها، فونت ها و نمادها شویم!
رنگ های لوگو
انتخاب رنگ برای لوگوی خود فقط به این نیست که چه رنگ و طرحی برای شما خوب به نظر می رسد. بلکه باید به این فکر کنید که مخاطب شما چطور آن را فهیده و درک می کند و همچنین در کجا نمایش داده می شود. رنگهای لوگوی شما رنگهای برند شما خواهند بود، بنابراین تصور کنید که در تمام داراییهای تجاری شما چگونه به نظر میرسند.
ایان پاجت، موسس، Logo Geek : «رنگ یکی از قابل شناسایی ترین اجزای یک هویت بصری است، بنابراین اگر هیچ رقیبی از رنگ خاصی استفاده نمی کند، به شما این امکان را می دهد تا با تلاش اندک از بقیه متمایز شوید.»
همچنین به رنگهایی که رقبای شما استفاده میکنند توجه کنید. میخواهید با رنگهایی که در صنعت شما آشنا هستند بمانید، اما در عین حال از رقبا متمایز شوید.
چند رنگ را در لوگوی خود استفاده کنم؟
بیشتر برندها تنها فقط از 2 تا 3 رنگ استفاده می کنند که البته یکی از این رنگ ها سیاه یا سفید است. البته، برخی از شرکت ها مانند گوگل وجود دارند که مجموعه ای از رنگ ها را در لوگوی خود دارند.
با خیال راحت رنگهای بیشتری را امتحان کنید، اما دوباره مطمئن شوید که لوگوی شما در تمام سیاه یا تمام سفید نیز خوب به نظر میرسد برای وقت هایی که لوگوی رنگی در تصویر، ویدئو و به طور کلی در زمینه های رنگی مشخص نیست، یک نسخه سیاه و سفید آن را نیاز داریم بدون آنکه طرح تغییری کند و یا از برند ما بسیار دور شود. به این ترتیب، شما نسخهای از لوگوی خود را میخواهید که رنگ مشکی را در طراحی خود جای دهد. پس قبل از نهایی کردن لوگوی خود، آن را آزمایش کنید!
فونت های لوگو
با وجود هزاران فونت، انتخاب یکی برای لوگو کار آسانی نیست. هر فونت چیزی متفاوت را منتقل میکند و باید با ویژگی ها و هویت برند شما مطابقت داشته باشد.
«اگر بتوانم یک نکته مهم را در طراحی لوگو ارائه کنم، آن اجتناب از تایپ فیس های رایج است. تایپوگرافی منحصر به فرد در طراحی لوگو ساده ترین راه برای حرفه ای به نظر رسیدن است.» اریک پیتزر، طراح گرافیک، بازاریابی و روابط عمومی Illumine8
مرحله 4: طراحی لوگو
“شما به من می گویید که بالاخره می توانم طراحی لوگوی خود را شروع کنم؟”
بله، بله ما هستیم. مطمئن نیستید که چگونه طراحی خود را انجام دهید؟
اولین و بهترین گزینه موجود برای طراحی لوگو این است که لوگوی خود را از ابتدا طراحی کنید. اگر قبلاً تجربه طراحی داشته اید و به نرم افزارهایی مانند Adobe Illustrator یا Photoshop دسترسی دارید، طراحی لوگو توسط اینها بهترین گزینه ممکن است. همچنین استفاده از ابزار و تخصص خود به شما آزادی کامل در ظاهر طراحی خود می دهد و در عین حال در هزینه شما نیز صرفه جویی می کند.
اما بسیاری از افراد از لوگوسازها و ابزار آنلاین برای طراحی لوگو خود استفاده میکنند. اما باید بدانید این روش اگرچه در ابتدا بسیار هیجان انگیز (به دلیل رایگان بودن یا هزینه کم!) و از نظر خود به صرفه هستند اما دیگر لوگوی منحصر به فردی نخواهد بود و برای هویت و رشد برند شما کارایی نخواهد داشت. همچنین ممکن است کپی باشد و یا فاکتورهای مهم یک لوگوی خوب را نداشته باشد. به یاد داشته باشید اولین چهره از برند شما لوگوی شماست پس از ابتدا درست تصمیم بگیرید.
درست مانند مردم، لوگوها نیز منحصر به فرد هستند. هر کسب و کاری باید قابل تشخیص و به یاد ماندنی و ناهمتا باشد.
مرحله 5: تست و نهایی کردن
هنگامی که لوگوی خود را طراحی کردید (یا چند مورد!)، وقت آن است که تست استرس انجام دهید! در اینجا چند سوال وجود دارد که باید قبل از نهایی کردن طراحی لوگوی جدید کسب و کار خود به آنها بپردازید:
آیا لوگوی من مقیاس پذیر است؟
داشتن یک لوگو مقیاس پذیر به این معنی است که می توانید آن را در هر کجا که دلتان بخواهد نمایش دهید (خب، تقریباً هر کجا). آیا می خواهید آن را روی یک بیلبورد بزرگ قرار دهید؟ در مورد کارت ویزیت خود چطور؟
هنگامی که یک لوگو مقیاس پذیر دارید، هر جا که تصمیم بگیرید آن را قرار دهید، تمیز و واضح به نظر می رسد (پیکسلی نیست) و خواندن و شناسایی آن آسان خواهد بود. بررسی کنید که لوگوی شما در اندازه های بزرگ و کوچک کار کند و خوانا باقی بماند.
«اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما دارای وکتوری با بالاترین کیفیت وضوح است و می تواند به راحتی قابل شناسایی و به یاد ماندنی باشد.» کریستین لیو، بنیانگذار CL Designs
یکی دیگر از موارد ضروری برای یک لوگوی مقیاس پذیر: یک فایل برداری.
فایلهای برداری ضروری هستند، زیرا بهعنوان فایل اصلی عمل میکنند که میتوانید بینهایت مقیاس، ویرایش یا ارسال برای طراح یا چاپگر بفرستید. آنها در برنامه هایی مانند Adobe Illustrator ایجاد می شوند و سپس می توانند به هر فرمت فایل دیگری که نیاز دارید مانند PNG یا JPG تبدیل شوند. نمونه هایی از فایل های برداری SVG، EPS و PDF هستند.
آیا لوگوی من در تمام مشکی خوب به نظر می رسد یا تمام سفید؟
داشتن یک نسخه تمام سیاه و سفید از لوگوی خود با پس زمینه شفاف ضروری است. چرا؟ زیرا به لوگوی شما اجازه می دهد تا همه کاره تر باشد و در محیط های بصری مختلف کار کند.
هنگامی که پسزمینه لوگوی شما شفاف است، به شما این قدرت را میدهد که لوگوی خود را روی هر پسزمینه رنگی، از جمله تصاویر و ویدئوها، قرار دهید.
آیا لوگوی من در برنامه هایی که بیشتر استفاده خواهم کرد خوب به نظر می رسد؟
بسته به شرکت شما و جایی که بیشترین تعامل با مشتریان خود را خواهید داشت، ممکن است بر طراحی لوگوی شما تأثیر بگذارد.
به این فکر کنید که طرحهای لوگوی نهایی شما (یا تغییرات لوگو) در پروفایل رسانههای اجتماعی شما چگونه به نظر میرسند. از تصاویر نمایه گرفته تا بنرها و پست ها، میخواهید لوگوی شما در همه این محیط های اجتماعی عالی به نظر برسد.
از طرف دیگر، میتوانید لوگوی خود را بیشتر بر روی آثار چاپی مانند برچسبها، کارت ویزیت و پوستر به نمایش بگذارید. آیا لوگوی شما در یک کارت کوچک شده خوب به نظر می رسد یا در یک چاپ بزرگ کوچک شده است؟ آیا عناصر پیچیده ای دارد که باید ساده تر شوند؟
به این فکر کنید که لوگوی شما در تمام برنامههای اصلی شما چگونه به نظر میرسد و تغییراتی را بر اساس آن اعمال کنید تا از جذابیت بهینه لوگو اطمینان حاصل کنید.
آیا تنوع لوگو برای کاربردهای مختلف دارم؟
این ما را به تغییرات لوگو هدایت می کند، که لوگوی شما را همه کاره تر و استفاده از آن را آسان تر می کند. داشتن یک علامت کلمه متمایز (تایپوگرافی)، و همچنین یک نماد منحصر به فرد (تصویر)، به شما این امکان را می دهد که از عناصر با هم یا جداگانه برای نشان دادن برند خود استفاده کنید.
بنابراین، لوگویی که بهعنوان عکس پروفایل فیسبوک خود دارید، ممکن است یک نسخه از نماد یا مونوگرام باشد، در حالی که لوگویی که روی تیشرت چاپ میکنید، نشانواره کامل لوگو خواهد بود. اگرچه متفاوت هستند، اما نشاندهنده همان مارک خواهد بود.
هنگامی که لوگوی خود را طراحی و آزمایش کردید، در نهایت زمان آن فرا می رسد که آن را عملی کنید. از این گذشته، یک لوگو با طراحی زیبا اگر روی چیزی اعمال نشود، ارزشی ندارد! در اینجا چند مکان عالی آنلاین و آفلاین برای شروع وجود دارد:
- تصویر و بنر پروفایل شبکه های اجتماعی
- هدر وب سایت و فاویکون
- امضای ایمیل
- کارت بازرگانی
- استیکرها
- بسته بندی
- لوازم التحرير
- فاکتورها و رسیدها
- تی شرت، کلاه، لیوان، و انواع کت و شلوار
به یاد داشته باشید: اگر چیزی با لوگوی خود چاپ می کنید، یک فایل برداری (EPS یا SVG) ارسال کنید. اگر با یک شرکت چاپ کار می کنید، آنها معمولاً این درخواست را می کنند. اگر نه، به هر حال آن را بفرستید تا همه چیز لازم را داشته باشند و اطمینان حاصل شود که پرینت های شما واضح به نظر می رسند.
آیا من دستورالعمل برند دارم؟
در نهایت، پس از نهایی کردن یک طراحی، می خواهید دستورالعمل هایی برای برند ایجاد کنید. دستورالعملهای برند مجموعهای از قوانین درباره نحوه نمایندگی برندتان در کانالها و داراییها هستند که به کسب و کار شما کمک میکنند تا در حین رشد، اعتبار و شناخته شدن ایجاد شود. دستورالعمل های برند باید شامل موارد زیر باشد:
یک صفحه جلد
دستورالعمل های لوگو
پالت های رنگی
تایپوگرافی
نمونه های استفاده شده
آنها همچنین می توانند شامل بیانیه ماموریت، قوانین بصری پیرامون تصاویر و نمادها، دستورالعمل های صوتی برند، و مشخصات دارایی هایی مانند بسته بندی، بازاریابی ایمیلی و غیره باشند.
بیایید جمع بندی کنیم.
هنگام یادگیری نحوه طراحی یک لوگو، ایده خوبی است که درباره برند خود تحقیق کنید، اصول طراحی لوگو را بیاموزید، رنگ ها، فونت ها و نمادها را کشف کنید … و سپس خلاق شوید!
هنگامی که یک یا دو گزینه برای کار دارید، لوگوی خود را در اندازه های مختلف و روی مدل های مختلف آزمایش کنید تا مطمئن شوید که نیازهای شما را برآورده می کند. در صورت نیاز، آن را تنظیم کنید و اگر برای تصمیم گیری به کمک نیاز دارید، آن را به چند نفر از افرادی که به آنها اعتماد دارید نشان دهید.
پس از تکمیل این مراحل، می توانید مطمئن باشید که یک لوگوی قوی برای نمایش به دنیا دارید. شما این را دارید مطمعن باشید!