BLOG POST

۵ اصل حیاتی در طراحی یک بیلبورد موفق

آخرین مقالات
نکات طراحی بیلبورد
نوامبر 28, 2024
فهرست مطالب

طراحی بیلبوردها در میانه قرن ۱۹ میلادی آغاز شد و هدفش تبلیغ محصولات و خدمات در ایالات متحده آمریکا بود. امروزه با فناوری‌های دیجیتال، تصاویر و ویدئوهای تبلیغاتی در فضای مجازی جذاب‌تر شده‌اند؛ اما این موضوع از اهمیت بیلبورد‌ها در سطح شهر کم نکرده است و همچنان این ابزار تبلیغاتی توسط بسیاری از برندها استفاده می‌شود.

این تابلوهای تأثیرگذار علاوه بر تبلیغات می‌توانند برای انتقال هر پیامی به خواننده طراحی شوند از جمله پیام‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … . درواقع طراحی بیلبورد ترکیبی از هنر، تجربه و علم است، شما باید بتوانید تکنیک‌های نوشتاری خوب را در کنار تصاویر هنری به‌گونه‌ای به کار ببرید که باعث ایجاد جلب‌توجه برای بینندگان شوند.

رسیدن به این هدف مستلزم داشتن تجربه است. در این مقاله قصد داریم تجربیات خود را در زمینه‌ی طراحی بیلبورد با شما به اشتراک بگذاریم و به نکات طراحی بیلبورد دربارۀ طراحی بیلبوردها بپردازیم.

خواندن این مقاله به شما توانایی نقد و بررسی بیلبوردها را در هر سطحی که هستید از یک طراح بیلبورد گرفته تا یک شخصی که هیچ تجربه‌ای درمورد بیلبوردها ندارد می‌دهد.

استفاده از پیام ساده و کوتاه

بیلبوردها معمولاٌ در مکان‌هایی نصب می‌شوند که افراد، زمان زیادی برای دقت و توجه به آن‌ها را ندارند؛ بنابراین به میزانی که مفهوم یک بیلبورد پیچیده باشد از تأثیرگذاری آن کم می‌شود.

حتماً در زندگی شخصی خود تجربه کرده‌اید هرچقدر یک پیام ساده و کوتاه‌تر باشد راحت‌تر می‌توانید آن را به‌خاطر بسپارید؛ برای مثال شما درس هفتم کتاب فارسی ششم ابتدایی خود را به‌خاطر ندارید اما احتمال به‌یادآوردن بیت یا جمله‌ای کوتاه که معلمتان روز مهمی آن را در کلاس بیان کرده، بیشتر است.

یکی از رازهای موفقیت در این زمینه استفاده از کلمات کم اما تأثیرگذار است تا در زمان کوتاه قابل خواندن باشد. برای مثال بیلبوردی را تصور کنید که روی آن با فونتی خوانا نوشته شده است: «نجات آب، نجات زمین». در مقابل یک بیلبورد را در نظر داشته باشید که یک ‌بند متن دارد برای اینکه به شما ثابت کند کمتر آب مصرف کنید. در نظر شما کدام تأثیرگذارتر خواهد بود؟

نکات طراحی بیلبورد

استفاده از تصاویر مرتبط و تأثیرگذار

از تأثیرگذارترین ابزارها برای انتقال مفهوم، تصویر است. بیلبوردی که بتواند با کمترین متن و تأثیرگذارترین تصویر در ذهن بیننده ماندگار شود، قطعا موفق است.

به یاد داشته باشید تصویرها نباید پر رمز و راز و پیچیده باشند؛ زیرا در عین جذابیت از تأثیرگذاری آن‌ها کم می‌شود. بهتر است در بیلبوردها تمام افراد جامعه مورد هدف قرار گیرند. متن و تصویر در کنار هم تأثیرگذاری بیشتری دارند زیرا یکدیگر را تأیید می‌کنند.

این تأیید در صورتی انجام می‌شوند که هر دو مرتبط باشند. برای مثال اگر یک بیلبورد قصد دارد از پیامی درباره‌ی فرهنگ ایرانی به خواننده منتقل کند بهتر است از تصاویری که به هویت ایرانی بر می‌گردند استفاده کند؛ تصاویری مثل نقشه‌ی ایران، اماکن دیدنی ایرانی مثل سی و سه پل و آرامگاه‌ حافظ، غذاهای ایرانی، طرح های اسلیمی و سنتی و… .

استفاده از تایپوگرافی مناسب

استفاده از فونت‌های خوانا در انتقال پیام بسیار مؤثر است. حتماً بیلبوردهایی را مشاهده کرده‌اید که افراد باید زمانی متوقف شوند تا بتوانند فونت آن را تشخیص دهند و متن آن را بخوانند؛ اما اغلب این بیلبوردها هیچ‌وقت رمزگشایی نمی‌شوند و صرفاٌ برای زیباسازی شهر هستند.

اگر یک بیلبورد کنتراست بالا بین پس‌زمینه و متن داشته باشد یکی از اصول طلایی بیلبورد موفق را رعایت است. از شما می‌خواهم فونت نستعلیق را به‌خاطر آورید، اگر این فونت در یک بیلبورد به کار رود نشان‌دهندۀ هویت ایرانی هستند.

استفاده از رنگ‌های مناسب

اگر دقت کرده باشید زمانی یک بیلبورد یا تصویر توجه شما را جلب می‌کند که چشم شما را آزار ندهد. اطلاع از روان‌شناسی رنگ‌ها در موفقیت یک بیلبورد نقش قلب برای انسان را بازی می‌کند و طراح بیلبورد را در کارش از دیگران متمایز می‌سازد؛برای مثال رنگ‌های تند و متضاد، توجه را به سمت خود جلب می‌کند و پیام را برجسته‌تر نشان می‌دهد.

دانستن این نکته شما را چند قدم به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند. برای مثال یک بیلبورد با هدف تبلیغ یک رستوران سنتی ایرانی را در نظر بگیرید که از رنگ‌های قرمز، فیروزه‌ای و زعفرانی استفاده کرده است؛ این رنگ‌ها کاملاٌ ایران را در ذهن شما به تصویر می‌کشن

تمرکز بر هدف اصلی بیلبورد

یک بیلبورد خوب تمرکز خود را بر روی یک هدف می‌گذارد و از پرداختن به مطالب اضافی دوری می‌کند. شاید دقت کرده باشید صحبت‌کردن با افرادی که حرف‌های پراکنده می‌زنند ضمن اینکه شما را کلافه می‌کند تأثیرگذاری کمی هم دارد. پس در زمان روبه‌رو شدن با یک بیلبورد، به نقاط تمرکز آن توجه کنید.

ممکن است بیلبوردها برای هدایت شما از علامت‌هایی استفاده کنند از قبیل: فلش، دایره دور پیام اصلی، رنگ سبز و علامت اخطار…! برای مثال بیلبورد یک فروشگاه مواد غذایی می‌تواند برای نشان دادن «تخفیف» از رنگ قرمز و علامت % با تکنیک‌های خاصی استفاده کند تا تمرکز اصلی بیلبورد بر روی «تخفیف» باشد.

بررسی دو بیلبورد موفق

بیلبورد آب ‌معدنی دماوند

ویژگی‌ها: این بیلبورد در مناطق پرتردد شهرهای ایران نصب شده بود. طراحی ساده و ترکیب با شعار تأثیرگذارِ «شاد آبی مثل آب خوردن» در کنار بطری آب، حس طبیعی و تازه بودن را به مخاطب منتقل می‌کرد. در واقع این بیلبورد از کمترین متن استفاده کرده‌ بود؛ اما به‌خاطر رنگ‌های شاد، تصویر مناسب و نقطۀ تمرکز که همان بطری آب است ماندگاری خود را رقم زد.
نتیجه: کمپانی آب‌معدنی توانست توجه مردم را جلب کند و به افزایش فروش و شناخت برند دماوند کمک شایانی کرد. با اطمینان می‌توان گفت این تصویر به‌قدری موفق بوده که برای مردم ایران به نمادی تبدیل شده است که حتی اگر به‌سوی آن جلب نشوند پیام آن را درک می‌کنند.

بیلبورد رونیکس

ویژگی: بیلبوردهای این برند به صورت‌های مختلفی طراحی شده‌اند هم به‌صورت ماکت و هم به‌صورت تصویر در شهرها نصب شده‌اند. استفاده از چهره شخصیت مشهور، میلاد کی مرام، باعث جذب مشتری و ماندگاری بالا شده است.

اگر دقت کرده باشید فونت رونیکس کاملاٌ خوانا است و از فاصلۀ دور قابل خواندن است. استفاده از رنگ آبی در این بیلبوردها و ابزارهای رونیکس، این پیام را به شما منتقل می‌کند که در کنار ما از حس آرامش برخوردار خواهید شد. همچنین رنگ قرمز باعث برانگیخته‌شدن احساسات قوی شما می‌شود.رنگ مشکی نیز عمق و تمایل را با خود به همراه دارد.

نتیجه: مجموعۀ این عوامل باعث شده در مدت اندکی در بین مردم معروف شود؛ به‌طوری‌که همه با دیدن این بیلبوردها، میلاد کی مرام را یاد می‌کنند و بالعکس با دیدن تصویر این بازیگر نیز به یاد تبلیغ برند رونیکس می‌افتند.

نکات طراحی بیلبورد

۵ نکته برای تویی که علاقه‌مند به طراحی بیلبورد هستی!

  1. از زائدنویسی بپرهیزید و سعی کنید متن خود را به‌صورت یک شعار بنویسید.
    جملۀ «طعم تکِ ماکارونی» بر روی بیلبوردهای تک ماکارونی به یک شعار تبدیل شده است.
  2. اهمیت بیلبورد خود را نشان دهید! برای این کار می‌توانید از جملات هشدارآمیز یا برانگیزاننده استفاده کنید. حتی ممکن است فقط یک تصویر استفاده کنید؛ مثلا تصویر یک دریا که به کویر تبدیل شده و وجود ماهی‌های مرده بر روی آن به ‌خوبی پیام کمبود آب را به بیننده منتقل می‌کند که اهمیت فراوانی دارد.
  3. از تصویرهای واضح و رنگ‌های روشن استفاده کنید. رنگ‌های متضاد را یاد بگیرید زیرا به موفقیت برند شما کمک می‌کند؛‌ برای مثال رنگ‌های قرمز و سبز، بنفش و زرد، آبی با نارنجی متضاد هستند.
  4. خلاقانه طراحی کنید. استفاده از خلاقیت باعث می‌شود مخاطب لحظه‌ای به متفاوت ‌بودن شما فکر کند و برندتان را به ‌خاطر بسپارد؛ برای مثال برند «KIT KAT» در یکی از بیلبورد‌های خود برای انتقال ویژگی شکلات خود یعنی ترد بودن، بیلبورد دو تکه‌ای طراحی کرده است‌ که از وسط مثل یک شکلات ترد ترک خورده و دیگر کلمه‌ای استفاده نکرده است.
  5. به محل نصب بیلبورد توجه کنید. از مکان‌هایی استفاده کنید که پر رفت ‌و آمد باشند؛ هرچند هزینه‌ی بیشتری را می‌طلبد. هر چقدر هم که طراحی بیلبورد شما خاص باشد و از تکنیک‌های روز دنیا استفاده کنید، در صورتی‌ که مخاطبی آن را مشاهده نکند، نتیجه‌بخش نخواهد بود؛ برای مثال بیلبوردهایی که نزدیک مراکز خرید هستند و عابرین زیادی آن‌ها مشاهده می‌کنند، اغلب مشتریان زیادی دارند.

اتمام حجت!

در این مقاله اشاره شد که رعایت اصول کلیدی مانند پیام‌های واضح، استفاده از تصاویر باکیفیت، تایپوگرافی مناسب، استفاده از رنگ‌های مناسب، تمرکز بر یک هدف مشخص می‌توانند یک بیلبورد را به قله‌ی موفقیت برسانند.

هدف این مقاله ضمن معرفی این نکات به عزیزانی که در فکر طراحی بیلبورد هستند، معرفی معیارهایی برای دوستداران نقد و بررسی است. به همین منظور به مطالعۀ موردی دو نمونه از معروف‌ترین بیلبوردها پرداختیم تا نکاتی که گفته شده در ذهنمان ثبت شود.

قسمت سوم مقاله برای دوستداران طراحی بیلبورد است. ما در این قسمت به ۵ مورد از اصول کلیدی طراحی بیلبورد پرداختیم که شامل عدم زائد نویسی، توجه به اهمیت پیام، استفاده از تصویرهای واضح در کنار رنگ‌های روشن، طراحی خلاقانه و توجه به مکان نصب بیلبورد است.

اگر این ۵ نکته را به‌خاطر داشته باشید، خواهید دید که شبیه به اعضای اصلی یک انسان کار می‌کنند و برند شما را برای همیشه سرپا نگه می‌دارند. امیدوارم این مقاله به سؤالات شما در رابطه ‌با بیلبوردها پاسخ داده باشد تا بتوانید از این اصول در آینده استفاده کنید.
«یادتان باشد بیلبورد شما زبانی برای انتقال پیامتان به میلیون‌ها نفر است.»

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *