هم به عنوان اولین برداشت مهم افراد از برند شما و هم نشاندهنده ثابت از آنچه که برند شما در مورد آن است، مورد توجه قرار میگیرد. طراحی لوگو که جوهره معتبر برند شما را به تصویر میکشد با درک انواع لوگو شروع میشود.
انتخاب نوع لوگوی مناسب اولین گام در ایجاد یک علامت است که به این دو دلیل مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع لوگو ها
- علائم ترکیبی
- لوگوهای وردمارک
- علائم کلمه یا لوگوتایپها
- لوگوهای مونوگرام
- لوگوهای شکل حروف
- نماد یا لوگوهای تصویری
- لوگوهای انتزاعی
- آرم طلسم
- نشانها
- حروف داخل آرم شکل
- لوگوهای فضایی منفی
- لوگوهای پویا
- لوگوهای سهبعدی
- لوگوهای متحرک
در ادامه، نگاهی به این ۱۴ نوع لوگوی مختلف خواهیم انداخت که هر یک راه منحصر به فرد برای صحبت در مورد برند شما ارائه میدهد و نکاتی را در مورد نحوه انتخاب سبک لوگوی مناسب برای کسب و کارتان به شما ارائه میدهیم.
لوگو ترکیبی Combination mark logos
آیا این علامت یک عنصر بصری در کنار یا بالای یک نام تجاری است؟ این لوگو علامت ترکیبی نامیده میشود و نمونهای از نحوه تعریف بصری یک لوگو است. لوگوی علامت ترکیبی یک تصویر بصری و یک کلمه است که ترکیب شدهاند.
همچنین رایجترین نوع لوگو است که تا به حال از برندهای مختلف دیدهاید. چرا؟ زیرا به راحتی به عنوان یک لوگو در یک نگاه تشخیص داده میشود و امکانات بینهایت دارند و فوقالعاده کاربردی هستند.
در لوگوی ترکیبی، جزء بصری میتواند در بالا، کنار یا حتی زیر کلمه باشد. بهترین لوگوهای علامت ترکیبی آنهایی هستند که میتوانند به طور جداگانه استفاده شوند و همچنان ۱۰۰٪ قابلتشخیص باشند.
یک لوگو باید عمیقتر در داستان برند شما دخیل باشد و نیازهای برند و ارتباط مورد نظر با مشتری را به طور کامل درک کند. شما باید بدانید که گزینههای شما چیست، از انواع لوگو که در دسترس شما هستند شروع کنید. همانطور که برندها رشد میکنند، گسترش مییابند و تکامل مییابند، تغییرات لوگوهایی که طراحان ارائه میدهند نیز افزایش مییابد.
بله، علامت ترکیبی یک شروع عالی است، اما بیایید نگاهی دقیق بیندازیم. چه چیزی یک علامت ترکیبی را تشکیل میدهد؟ چرا این همه سبک وجود دارد و نام آنها چیست؟ چرا برند شما به بیش از یک نوع لوگو نیاز دارد؟ در این مقاله، ما به همه این سؤالات پاسخ خواهیم داد.
در پایان، دقیقاً خواهید دانست که چه نوع لوگوهایی برای برند شما بهترین هستند و چگونه از آنها استفاده کنید. ما گوگل را با نگاهی به نمونه کارها، وبسایتها، دستورالعملهای برندسازی و موارد دیگر جستوجو کردهایم تا به جامعترین فهرست انواع لوگو که امروزه استفاده میشود، برسیم. علاوه بر این، در اینجا نکاتی در مورد طراحی لوگو وجود دارد تا خلاقیت خود را به جریان بیندازید.
لوگوهای ووردمارک Wordmark logos
لوگوهای Wordmark در رده دوم در استفادههای متداول قرار دارند و تقریباً نیمی از لوگوهای ترکیبی را تشکیل میدهند. برای اینکه یک لوگو به عنوان یک علامت در سبک کلمه در نظر گرفته شود، جلوه بصری آن باید از نام تجاری با حروف سبک تشکیل شده باشد.
برای ایجاد علامت کلمه، ابتدا نام برند خود را بنویسید و سپس آن را با فونتهای مختلف امتحان کنید. وقتی فونتی را که دوست دارید پیدا کردید، این به شما بستگی دارد که حروف را چگونه به صورت جداگانه شخصیسازی کنید.
وقت گذاشتن برای سفارشی کردن حروف در کلمه چیزی است که بین یک لوگو و نام تجاری شما که با فونت زیبا تایپ شده است تفاوت ایجاد میکند. به عنوان مثال، به حروف شخصیت بدهید. لیگاتورها را اضافه کنید، نقاط روی i را به شکل تبدیل کنید، ضربدرهای t را طولانیتر کنید، y را منحنی کنید و غیره. و همین طور میتونید از فونت فارسی برای لوگو استفاده کنید.
لوگوهای حروف Lettermark logos
اگر نام تجاری شما طولانی باشد و از بیش از دو کلمه تشکیل شده باشد، لوگوهای Lettermark بهترین انتخاب هستند. لوگوی حروف با استفاده از حروف اول هر کلمه و ایجاد یک گروه، طول را به حداقل میرساند. در برخی موارد، حروف مانند یک کلمه به نظر میرسند. ناسا یک مثال عالی است.
ناسا مخفف اداره ملی هوانوردی و فضایی است، اما هیچکس آن را اینگونه نمینامد. نمونههای دیگری که شبیه کلمات نیستند، مانند NPR و TNT، نمایندهای از هر کلمه به عنوان حرف یکی پس از دیگری خوانده میشوند. لوگوهای Lettermark نیز به عنوان بخشی از یک علامت ترکیبی به همان روشی که یک لوگوی کلمه است، کار میکند.
هنگام ایجاد لوگوی حروف، سعی کنید از جنبههای طراحی استفاده کنید که برجستهتر شود و لوگوی شما بیشتر قابلتوجه باشد. از رنگهای مختلف، اندازههای مختلف متن استفاده کنید، یا شکلها یا خطوط را اضافه یا کم کنید تا به لوگو شخصیت بدهید. به یاد داشته باشید که همیشه ارزشها و داستان برند خود را منعکس کنید.
حروف در داخل شکل Letters inside shape logos
آرم طرحی است که شامل تمام عناصر داخل یک شکل است. برندهایی که از آرم های نشان استفاده میکنند به ندرت دارای انواع لوگو دیگری هستند، اما ممکن است نسخههای ساده شدهای از همان نشان را داشته باشند.
نشانها برچسبها، سنجاقها یا هر چیزی که لوگو باید در فضای کوچکی قرار بگیرد، میسازد. آنها همچنین خاطرهانگیز و جالب هستند. یک نشان میتواند به سادگی چند آیکون و یک حروف در یک شکل جالب باشد، یا مانند یک تصویر سفارشی با جزئیات زیاد پیچیده باشد.
لوگوهای مونوگرام Monogram logos
لوگوهای مونوگرام شبیه به لوگوهای حروف هستند. اما آنها تفاوت ظاهری قابلتوجهی دارند. هر دو لوگو از حروف اول نام برند برای ایجاد طرح استفاده میکنند، اما مونوگرامها به جای اینکه حروف را کنار هم یا از بالا به پایین قرار دهند، حروف را در هم میآمیزند.
مونوگرام یادآور روشی است که نام خانوادگی اشخاص روی پارچههای کتانی دوخته میشود یا روی ظروف نقش میبندد. این سبک از لوگو یک درک کلی از تجمل یا انحصار یا احساس تعلق دارد. اگرچه استثنائاتی مانند بسیاری از تیمهای ورزشی و برخی از مارکهای ورزشی وجود دارد.
لوگوی مونوگرام با نامهای تجاری که بیش از سه کلمه ندارند، بهترین ترکیب را ایجاد میکند. از آنجایی که حروف با یکدیگر در هم تنیده شدهاند، باید خوانا و قابلفهم باشند. این سبک از لوگو را برای به حداقل رساندن متغیرها در مورد برندسازی بصری میتوان انتخاب کرد.
لوگوهای شکل حروف Letterform logos
لوگوهای Letterform نوع دیگری از لوگو هستند که شامل حروف است. در این نوع از لوگو فقط روی یک حرف مانور میدهد. این سبک از لوگو برای برندهایی که از سادگی قدردانی میکنند عالی است. برای متمایز شدن یک آرم حروف، به دوز بالایی از شخصیت و فرم نیاز دارید چرا که فقط یک نام به تنهایی بهیادماندنی نخواهد بود.
برندها برای استفاده در پلتفرمها و نقاط تماس مختلف به متغیرهای لوگو نیاز دارند. یک نشان کلمه با یک متغیر حرفی تمام احتمالاتی که یک لوگو به آن نیاز دارد را پوشش میدهد. از کارتهای ویزیت گرفته تا فاویکونها و نمادهای برنامه.
نمادهای هر برنامه روی صفحه گوشی برای جلبتوجه رقابت میکنند. اگر برنامه شما از تصویری استفاده میکند که با نام تجاری همخوانی ندارد یا به سختی قابلتشخیص است، کاربران برای یافتن آن مشکل خواهند داشت. شکل حروف برای نماد برنامهها عالی هستند.
لوگوهای انتزاعی Abstract logos
لوگوهای انتزاعی نوعی لوگوی خلاقانه هستند که با ترکیب اشکال، رنگها و در برخی موارد حروف، المانهای بصری معناداری را شکل میدهند که این المانها به طور ویژه برای کسب و کار شما طراحی میشوند و ماهیت و هدف برندتان را در ناخودآگاه مخاطبین ثبت میکند.
رای ایجاد یک لوگوی انتزاعی، باید هدف و داستان پشت برند را کاملاً درک کنید. شما نمیتوانید یک لوگوی انتزاعی ایجاد کنید مگر اینکه بدانید چه داستانی را میخواهید بگویید. به آن به عنوان یک خالکوبی فکر کنید، شما یک لوگویی که هیچ معنی یا داستانی پشت آن نباشد نمیخواهید.
حتی اگر لوگوی انتزاعی شما چند شکل در کنار یکدیگر داشته باشد، هر شکل نشاندهنده چیست؟ ترکیب این دو شکل با هم به چه معناست؟ بله، شما میتوانید معنای لوگوی انتزاعی خود را بسازید، در نهایت، این لوگو انتزاعی است.
لوگوهای طلسم یا جالب Mascot logos
لوگوهای طلسم سرگرمکننده و باشخصیت هستند، (یادداشت نویسنده: نمیشه گفت معنی دقیقش لوگوی طلسم باشه اما تو ترجمه این معنی رو میده بیشتر میشه گفت معنی سرگرمی و بازی و جالب میده) اما محدود هستند. هر برندی از لوگوی طلسم مخاطبین را به خود جذب نمیکند.
چگونه متوجه میشوید که آیا یک لوگوی طلسم برای برند شما مناسب است؟ اگر داستان برند شما شامل یک شخص یا یک شخصیت منحصر به فرد است، ممکن است یک لوگوی طلسم گزینه مناسبی باشد. طلسمها را میتوان به تصویر کشیده یا ارائههای سادهشده از مشتری ایدهآل برند یا آنچه مشتری آرزو دارد باشد.
در برخی موارد، طلسم بنیانگذار شرکت یا شخصی است که بر تولد برند تأثیر گذاشته است. در برخی دیگر، این یک شخصیت تخیلی است که به منظور الهام بخشیدن به مصرفکننده برای علاقهمندی و تعامل است. اولین لوگوی طلسم در این سبک، مرد میشل از میشلن بود.
اما به یاد داشته باشید که داشتن یک حیوان در لوگو به این معنی نیست که شما یک لوگوی طلسم دارید. طلسم باید شخصیت و داستانی پشت آن داشته باشد. با استفاده از طلسم در طراحی کالا و تولید محصولات مانند عروسکهای مخمل و مجسمهها استفاده کنید.
علامت نشان ها Emblem logos
اگر میخواهید نام تجاری شما به سطوح قدیمی برسد، یک آرم نماد انتخاب کنید. یک آرم نمادی که به خوبی طراحی شده باشد، جاودانه، براق و ارزش ساخت استیکرها را دارد. از جلوههای متنی برای برجسته کردن کلمات و تضاد خوب بین اشکال و حروف استفاده کنید. شبیه به یک نشان، اما نه کاملاً، آرم ها کلمات درون اشکال هستند.
تفاوت بین آنها در سطح پیچیدگی است. شما میتوانید بگویید که یک نشان برای یک علامت ترکیبی همان چیزی است که یک حرف داخل یک شکل در یک لوگوی کلمه است.
ایدهای که در پس این سبک لوگو وجود دارد، دادن یک علامت کلمه یا حروف به آن چیز است تا آن را از بقیه متمایز کند. شکل میتواند هر چیزی باشد، به شرطی که با هدف و داستان برند مطابقت داشته باشد.
هنگام در نظر گرفتن یک آرم با حروف در داخل شکل، به این فکر کنید که چه شکلی میتواند نشاندهنده برند شما باشد. از آنجایی که گزینهها بینهایت هستند، هیچ محدودیتی برای کارهایی که میتوانید انجام دهید وجود ندارد.
برای مثال، Domino’s Pizza یک دومینو است و Pfizer شبیه یک قرص است. با استفاده از شکلی که از آن الهام گرفته شده است، به لوگوی خود یک پسزمینه بدهید.
لوگوهای تصویری Symbol or pictorial logos
لوگوهای نمادها که به آنها لوگوهای تصویری نیز گفته میشود از گرافیکهایی تشکیل شدهاند که به صورت بصری نام یا عملکرد برند را نشان میدهند. اینها میتوانند نمادها، تصاویر یا ترکیبات شکلی باشند که فوراً به عنوان نمادی خاص قابلتشخیص هستند.
به عنوان مثال، توییتر دارای یک نماد پرنده، پوسته دارای یک پوسته، Dropbox دارای یک جعبه باز است. یافتن نمادی که بتواند به صورت بصری نام برند یا داستان برند شما را نشان دهد نسبتاً آسان است.
ترفند در افزودن آن شخصیت به لوگو است که آن را منحصر به فرد میکند. به این ترتیب لوگوی توییتر به پرنده توییتر و لوگوی اپل به Apple تبدیل میشود. اینها سادهترین انواع لوگو برای درست کردن هستند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که لوگوی خود را منحصر به فرد و مرتبط کنید.
لوگوهای فضای منفی Negative space logos
لوگوهای فضای منفی یک گزینه خلاقانه و منحصر به فرد برای هر برندی است. ایده بصری فضای منفی استفاده از مناطق خالی برای به تصویر کشیدن یک نماد، شکل یا گرافیک است. این میتواند یک اثر ظریف یا بسیار واضح باشد که بستگی به هدف شما برای رسیدن به آن دارد.
به طور کلی، لوگوهای فضای نگاتیو از دو نمای بصری تشکیل شده است، یکی که اطراف را احاطه کرده و دیگری که محصور شده است. شکل محصور شده همان فضای منفی است. هیچ محدودیتی برای اینکه از چه اشکالی برای ایجاد انعکاس فضای منفی استفاده کنید وجود ندارد.
همچنین میتواند یک حرف و یک شکل یا حتی دو حرف باشد. در واقع، در سال ۲۰۲۲، یک لوگوی فضای منفی در فضای مجازی منتشر شد. یک طراح از M نام برند استفاده کرد، یک قطعه را برید و در نهایت شکل حیوانی را در داخل حرف پیدا کرد. مردم او را نابغه مینامیدند.
لوگوهای پویا Dynamic logos
یک لوگوی پویا اساساً یکی از لوگوهای اصلی است که میتواند به روشهای بیشماری تنظیم یا سفارشی شود. برخی از لوگوهای پویا، مانند لوگوی شهر ملبورن، تغییر رنگ میدهند اما شکل را ثابت نگه میدارند. لوگوی دانشگاه OCAD بیشتر در مورد افزودن عناصر به طرح پایه است.
هر برندی به اندازهی کافی گسترده نیست که شایسته یک لوگوی پویا باشد. ترجیحاً لوگوی پویا فقط برای یک نام تجاری بزرگ که سایر علامتهای کوچکتر را دربرگرفته است و به طیف گستردهای از مردم میرسد، یا در مکانهای مختلف به نمایش گذاشته میشود، منطقی است.
بهترین بخش یک لوگوی پویا برای برند شما این است که لزوماً نیازی نیست از ابتدا شروع کنید. همانطور که نام تجاری شما رشد میکند و لوگوی شما قابلتشخیصتر میشود، میتوانید شروع به ایجاد پویایی آن کنید. یک گرادیانت یا یک الگو به جای لوگویی که معمولاً تکرنگ است اضافه کنید. آن را با سایر عناصر اطراف خود مطابقت دهید. آن را زنده کنید.
لوگوهای سه بعدی 3D logos
با سهبعدی کردن لوگوی خود، لایه منحصربهفردی به آن ببخشید. حروف علامت کلمه خود را از صفحه بیرون بیاورید، نشان خود را طوری نشان دهید که از فلز ساخته شده است یا شکل اطراف نام تجاری شما شبیه یک شیء واقعی باشد. ایجاد یک لوگوی سهبعدی شامل چند مهارت طراحی تخصصی است.
شما باید پرسپکتیو، سایهزنی، دوبرابر کردن اشکال و برخی نقاط برجسته را در مکانهای مناسب اضافه کنید. انواع لوگو سهبعدی زمانی عالی به نظر میرسند که دارای طرحهای مسطح اما برجسته و قابللمس باشند که چشم را به فکر سهبعدی بودن آن برمیانگیزد.
لوگوی سهبعدی حتی در ساخت انیمیشن و موشنگرافی بهتر به نظر میرسند و طوری رندر شدهاند که واقعاً سهبعدی و جاندار هستند. گزینه دیگر این است که لوگوی فعلی خود را بردارید و آن را سهبعدی کنید. اما اگر روندهای صنعت را دنبال کنید، در جهت مخالف حرکت خواهید کرد!
لوگوهای متحرک Animated logos
بدون توجه به سبک، هر نوع لوگویی را میتوان متحرک کرد. پس چرا در این لیست با یک عنوان جداگانه قرار دارد؟ زیرا این یک گزینه مناسب برای ترکیب لوگوی شما است. از نسخه متحرک لوگوی خود برای معرفی و اپلیکیشنهای ویدئویی در YouTube، یا انتهای کلیپهای TikTok یا عنوان ابتدایی ویدئوهای توضیحدهنده خود استفاده کنید.
این کار به ماندگاری برند شما در ناخودآگاه مخاطب کمک میکند. بله، هر لوگویی را میتوان متحرک کرد، اما هر انیمیشنی جذاب نیست. اگر تجربه انیمیشن ندارید، بهتر است یک حرفهای را استخدام کنید که انیمیشنهای لوگو را ارائه میدهد. بخواهید سبکهای مختلف را ببینید تا انتخاب کنید کدام یک با برند شما بهترین تناسب را دارد.
بهترین لوگوهای متحرک آنهایی هستند که از حرکت ارگانیک اشکال اصلی استفاده میکنند. اگر قطعات متحرک به طور یکپارچه با اشکال موجود در لوگوی شما جریان نداشته باشند، ناهماهنگ و بیشتر از اینکه یک مزیت باشد یک مانع خواهد بود. چرا انواع مختلفی از لوگو وجود دارد؟
چون برندها انواع زیادی دارند! همه برندها یا طراحان یکسان نیستند و مانند بسیاری از حرفههای دیگر، آنها نیز تکامل مییابند. روشها عادی میشوند، ایدههای جدید به میراث تبدیل میشوند، و چیزی که زمانی یک نوع منحصربهفرد از انواع لوگو بود، اکنون یکی از هزاران لوگوی موجود در لیست است.
میتوانید مطمئن باشید که با گذشت زمان، این لیست افزایش مییابد و انواع لوگو بیشتر میشود و طراحان و صاحبان مشاغل گزینههای بیشتری برای بررسی خواهند داشت. اگر همه این سبکها باعث سرگیجه شما میشود، فقط به یک علامت ترکیبی بچسبید.
همچنین شما میتوانید با گذشت زمان، تغییراتی را که نیاز دارید انتخاب کنید. برند من به کدام ترکیب علامتها نیاز دارد؟ بستگی دارد! اما در نهایت نه کمتر از دو علامت و نه بیشتر از پنج است.
بله، میتوانید با یکی از آنها نیز کار خود را انجام دهید، مانند لوگوی نماد یا علامت حروف، اما زمانی پیش میآید که باید طراحی را متناسب با نقطه عطفی که در ابتدا در نظر نمیگرفتید، تنظیم کنید. اولین و پرکاربردترین لوگوی شما، لوگوی اصلی نامیده میشود.
نتیجهگیری
اولین گام در طراحی لوگو، انتخاب نوع لوگوی مناسب است. انتخاب نوع لوگوی مناسب از آن جهت اهمیت دارد که اولین برداشت افراد از برند شما را شکل میدهد. همچنین اگر نوع لوگویی که انتخاب میکنید با هویت برندتان تناسب نداشته باشد، در نظر مشتری حرفهای جلوه نخواهید کرد.
در این مقاله شما را با انواع لوگو آشنا کردیم و مزیتهای هر کدام را برای شما توضیح دادیم. هیچکدام از این سبکها بر دیگری برتری ندارد اما شما باید هویت برندتان را بررسی کنید و سبکی را انتخاب کنید که بیشترین میزان تناسب با برند شما و مشتریانتان داشته باشد.