قصد داریم شما را با اهمیت طراحی لوگو آنلاینشاپ آشنا کنیم و اصول طراحی لوگو برای کسب و کارهای اینترنتی را به شما آموزش دهیم.
در چندین سال اخیر آنلاینشاپها به طور صعودی افزایش پیدا کردهاند. بسیاری از کسب و کارهایی که در گذشته در فضای حقیقی مشغول فعالیت بودند، با پیشرفت تکنولوژی تصمیم گرفتند وارد فضای مجازی شوند و در واقع یک شعبهی اینترنتی برای کسبوکار خود ایجاد کنند.
علاوه بر آن کسب و کارهایی نیز هستند که از همان ابتدا، کار خود را در فضای مجازی آغاز کردند و تا امروز همچنان به صورت صرفاً اینترنتی فعالیت میکنند.
با توجه به پیشرفت روزافزون آنلاینشاپها، طراحی لوگو اختصاصی برای این حیطه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
اهمیت طراحی لوگو برای آنلاینشاپ
کسانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند میدانند که عناصر بصری تا چه اندازه در فروش کالا و خدمات تأثیرگذار است. زمانی که شما یک مغازه دارید، ابتدا مشتری ویترین مغازهی شما را میبیند و ترغیب میشود که وارد مغازه شود.
سپس وقتی وارد مغازه شد، اجناس شما را از نزدیک مشاهده میکند و در نهایت تصمیم میگیرد که از شما خرید کند یا خیر. هر چقدر شما بتوانید در فضای مجازی تجربهای نزدیک به خرید حضوری ایجاد کنید، مشتریانتان راحتتر تصمیم خواهند گرفت.
دقیقاً به همین خاطر است که عناصر بصری تأثیر به سزایی در آنلاینشاپها دارند. هر چقدر تصاویر بهتری ارائه دهید، مشتری تجربهی خرید واقعیتری را تجربه خواهد کرد. لوگو هویت بصری برند شماست.
در واقع لوگو همان ویترین مغازه است. شما اگر ویترین جذابی نداشته باشید، مشتری روی صفحه شما کلیک نخواهد کرد.
خیلی از کسب و کارها محصولات با کیفیتی ارائه میدهند اما چون ویترین مناسبی ندارند اصلاً مشتری جذبشان نمیشود. شما اول باید مشتری را وارد مغازه کنید تا در مرحلهی بعد بتوانید کالایی را به او بفروشید.
جذب مشتری در فضای مجازی اهمیت دو چندان دارد. چرا که در فضای مجازی بازار رقابت بسیار داغ است. در هر زمینهای افراد زیادی فعالیت میکنند و هر کدام سعی دارند افراد را به سمت خودشان ترغیب کنند.
در چنین بازاری شما فقط چند ثانیه برای جذب مشتری فرصت دارید. این جمله اغراق شده نیست. آمارها نشان میدهند که انسان امروزی برای بالا آمدن هر سایت بیشتر از چند ثانیه صبر نمیکند.
پس اگر شما کسب و کاری در فضای مجازی دارید، باید از اهمیت عناصر بصری کسب و کارتان آگاه باشید و با داشتن یک لوگوی جذاب مشتریان بیشتری جذب کنید.
کارهایی که قبل طراحی لوگو باید انجام دهید
شناخت مخاطبان هدف
هر کسب و کاری یک بازار هدف دارد. شناخت این بازار هدف اولین کاری است که باید قبل از طراحی لوگو انجام دهید. شما میخواهید لوگویی طراحی کنید که طیف خاصی از مخاطبان را جذب کند.
پس باید ابتدا از آن طیف خاص شناخت کافی را داشته باشید. اگر بدون شناخت کافی وارد طراحی لوگو شوید در نهایت لوگویی خواهید داشت که برای بازار هدفتان جذاب نیست.
در شناخت بازار هدفتان باید ویژگیهای متعدد نظیر سن، جنس، شغل، علایق و… را در نظر بگیرید. اگر بتوانید شناخت خوبی از بازار هدف پیدا کنید طراحی لوگوی متناسب با برند برایتان راحتتر خواهد شد.
بررسی رقبا
یکی از کارهایی که باید قبل از طراحی لوگو برای آنلاینشاپ انجام دهید، بررسی کردن لوگوی رقبا است. این کار کمک زیادی به شما در ایده گرفتن برای طراحی لوگو میکند.
اینجا ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا باید رقبا را بررسی کنیم در حالی که میخواهیم یک لوگوی منحصر به فرد و خاص طراحی کنیم؟ کپیبرداری با ایده برداری متفاوت است.
شما قرار نیست لوگوی رقبا را کپی کنید؛ بلکه قرار است با دیدن رقبای موفق، با اصول طراحی لوگو و نکاتی که رعایت کردهاند، آشنا شوید.
شما باید لوگوی رقیبهایتان را ببینید تا بتوانید لوگویی طراحی کنید که شبیه هیچ کدامشان نباشد. همچنین این کار به شما کمک میکند بازار هدفتان را بیشتر بشناسید و با سلایق آنها آشنایی پیدا کنید.
اصول طراحی لوگو برای آنلاینشاپها
برای اینکه بتوانید یک لوگوی جذاب برای آنلاینشاپ خود طراحی کنید باید اصولی را رعایت کنید تا به نتیجه برسید. در این قسمت میخواهیم شما را با این اصول آشنا کنیم:
۱)به دنبال ایدهی خلاقانه باشید
ایدهپردازی یکی از مهمترین مراحل طراحی لوگو است. در واقع بخش زیادی از زمان طراحی لوگو صرف ایدهپردازی میشود. به عبارتی ایدهپردازی یعنی در ذهنمان لوگویی را طراحی کنیم.
ذهن ما مانند یک صفحهی سفید بزرگ است که ما بینهایت طرح را میتوانیم روی این صفحه بکشیم. طراح لوگو ابتدا چندین و چند طرح را روی صفحهی ذهن خود میکشد و سپس چند نمونه از بهترینهای آنها روی کاغذ میآورد تا بتواند مناسبترین آنها را بسط و گسترش دهد.
با این اوصاف ایدهپردازی یک فعالیت منفعل نیست. شما باید طرحهای بسیاری را در ذهن خود بکشید و ارزیابی کنید تا به نتیجهی دلخواه برسید. هر چه این ایدهها خلاقانهتر باشند، توجه بیشتری را به سمت خود جلب میکنند.
به علاوه به علت رقابت زیاد در فضای مجازی شما به یک لوگوی خلاقانه و خاص نیاز دارید تا بتواند شما را از رقبا جدا کند. یکی از کارهای مهم لوگو متمایز کردن برند از رقبا است.
اگر لوگوی شما مشابه لوگوی همکارانتان در آن حوزه باشد و از هیچ خلاقیتی برخوردار نباشد، در ذهن مشتریانتان ماندگار نخواهید شد.
۲)سبک طراحی مناسب را انتخاب کنید
در طی سالهای گذشته سبکهای مختلفی برای طراحی لوگو ایجاد شدهاند. سه سبک اصلی طراحی لوگو عبارتاند از:
لوگوتایپ: در این سبک طراحی لوگو، شما فقط نام برند را مشاهده میکنید که با فونت خاصی نوشته شده است. این سبک با اینکه بسیار ساده است اما محبوبیت بسیار زیادی دارد.
مهمترین نکته در این سبک، انتخاب فونتی است که مناسب کسب و کارتان باشد.
لوگوی تصویری: این سبک لوگو همانطور که از نامش پیداست از تصویر برای رساندن پیام برند خود استفاده میکند. در این سبک خبری از فونت نیست.
مهمترین نکته در این لوگو انتخاب تصویر است. شما باید تصویری را انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با هویت برندتان داشته باشد.
لوگوی ترکیبی: این سبک طراحی لوگو محبوبیت بسیار زیادی دارد. در این سبک، ترکیب دو سبک قبلی را مشاهده میکنیم؛ یعنی هم تصویر و هم نام برند در تصویر لوگو دیده میشود.
معمولاً لوگوهایی که در این سبک طراحی میشوند بسیار گویا هستند؛ زیرا برخی افراد معنای لوگوی تصویری را درک نمیکنند؛ اما زمانی که در کنار نام برند قرار گیرد، برایشان واضحتر و شیواتر میشود.
لوگوی دوگانه: امروزه برخی برند ها دو لوگو برای خود طراحی میکنند. معمولاً یک لوگو در سبک لوگوتایپ طراحی میشود و فقط نام برند با فونت خاصی در آن قابل مشاهده است و لوگوی دوم تصویری است.
این برندها میتواند برحسب نیاز از هر کدام از این دو لوگو در موقعیتهای مختلف استفاده کنند.
تمامی این سبکهای لوگو ویژگیهای خوب خود را دارند. شما باید کسب و کار خود را در نظر بگیرید و ببینید مناسبترین سبک طراحی لوگو برای شما چیست.
اما توجه کنید که آنلاینشاپها نباید لوگوهای خیلی شلوغی داشته باشند. به همین خاطر لوگوتایپها یکی از محبوبترین سبکها در بین آنلاینشاپها است.
۳)به هویت برندتان توجه کنید
یک آنلاینشاپ در همان چند ثانیهای که برای جذب مشتری فرصت دارد باید خودش را معرفی کند. لوگوی شما باید نشانگر هویت برند شما باشد. خلاقانه بودن لوگو بسیار مهم است؛ اما نباید این ویژگی باعث پیچیده شدن لوگو شود.
لوگوهای پیچیده سریع رمزگشایی نمیشوند؛ به همین خاطر مخاطب از آنها عبور میکند. شما باید لوگویی طراحی کنید که با برندتان تناسب داشته باشد و هویت کسب و کارتان را از همان اول به مشتری معرفی کند.
۴) از رنگهای جلبتوجهکننده استفاده کنید
رنگها تأثیر بسیار زیادی در جلب توجه مخاطب دارند. شما فرصت کمی دارید تا نظر مشتریان را با لوگوی خود جلب و آنها را به فروشگاه اینترنتی خود وارد کنید. پس باید از این فرصت کوتاه نهایت استفاده را بکنید.
رنگها میتوانند بر روی احساسات و ناخودآگاه افراد تأثیر بگذارند و در نهایت به بروز رفتار کمک کنند. تأثیر رنگ تا حدی است که روانشناسی به بررسی آن پرداخته و شاخهای به عنوان روانشناسی رنگ پدید آمده است.
در روانشناسی رنگ، رنگهای مثل آبی، قرمز و سبز و زرد سریعاً جلب توجه میکنند و نگاهها را به سمت خود میکشند. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم در طراحی لوگوی خود به این رنگها توجه ویژه داشته باشید.
البته نباید فراموش کنید که رنگ لوگو باید با ماهیت برندتان تناسب داشته باشد. سعی کنید در طراحی لوگو بیشتر از سهرنگ استفاده نکنید؛ زیرا لوگویتان را غیرحرفهای نشان میدهد.
۵) از فونت مناسب استفاده کنید
در لوگو به خصوص لوگوتایپها فونت اهمیت بسیار زیادی دارد. برای هر زبانی در جهان، فونتهای مختلفی طراحی شدهاند که بر اساس ماهیت برند میتوان از هر کدام از آنها استفاده کرد. فونتی که انتخاب میکنید باید خوانا و ساده باشد.
از فونتهای فانتزی که جزئیات زیادی دارند استفاده نکنید. شما میخواهید لوگوی خود را در موقعیتهای مختلف مثل بنر تبلیغاتی، لوگوی سایت، پروفایل صفحات مجازی و… استفاده کنید؛ پس فونت آن باید به گونهای باشد که مخاطب به راحتی آن را تشخیص دهد.
فونتهایی با گوشههای خمیده برای کسب و کارهای منعطف گزینهی مناسبی هستند. اگر کسب و کار جدیتری دارید ترجیحاً اگر فونتهایی با گوشههای شکسته و بدون پیچوخم استفاده کنید.
۶) از حروف بزرگ استفاده کنید
اگر قصد دارید در لوگوی تان از حروف انگلیسی استفاده کنید، بهتر است از فرم بزرگ حروف بهره ببرید. برای آنلاینشاپها حروف کوچک توصیه نمیشود چون در اندازههای کوچک جلب توجه نمیکند.
بسیاری از برندها نام خود را تماماً با حروف بزرگ مینویسند و برای نوشتن شعار خود از حروف کوچک استفاده میکنند.
۷) از المانهای مربوط به برندتان استفاده کنید
هر حوزهای از کسب و کار المانهای مربوط به خود را دارد. شما برای اینکه حوزهی کسب و کارتان را به مشتریان نشان دهید میتوانید از این المانها استفاده کنید.
البته قطعاً رقبایی که در حوزه کاری شما هستند هم به فکر استفاده از این المانها افتادهاند. شما باید از این المانها به صورت خلاقانه و خاص در لوگوی خود استفاده کنید.
سعی کنید نمادهای مربوط به کسب و کارتان را از زاویههای مشاهده کنید که تا به حال مشاهده نکردهاید
۸) از جزئیات زیاد پرهیز کنید
لوگویی که برای آنلاینشاپ طراحی میکنید معمولاً در ابعاد کوچک برای مشتریان نمایش داده میشود. میتواند پروفایل صفحات مجازی باشد یا بالای صفحهی سایت.
به همین خاطر باید لوگویی طراحی کنید که ساده اما در عین حال جذاب باشد. از جزئیات بیمورد در طراحی لوگو برای آنلاینشاپ بپرهیزید؛ زیرا این جزئیات در ابعاد کوچک از بین میروند و قابل مشاهده نیستند.
به علاوه لوگوهای شلوغ و پر جزئیات امروز دیگر جذاب به نظر نمیرسند و از سبک امروزی طراحی لوگو دور هستند.
۹) شعارتان را در لوگو نشان دهید
شما با لوگوی خود برندتان را تبلیغ میکنید. شعار برندتان باید شما را از رقبا متمایز کند و مزیت شما را نسبت به بقیهی کسب و کارهای مشابه نشان دهد.
برای اینکه مخاطب سبک کاری شما را از طریق لوگو کشف کند باید شعارتان را در لوگوی خود نشان دهید. ممکن است در مرحلهی اول سخت به نظر برسد اما با ایدهپردازی درست میتوانید به نتیجهی مطلوب برسید.
چرا برای طراحی لوگو به یک طراح حرفهای نیاز داریم؟
شما برای اینکه تمام این اصول را رعایت کنید نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارید. این در حالی است که شما میتوانید همان هزینه و زمان را صرف بخشهایی از کسب و کارتان کنید که بدون حضور شما صورت نمیگیرند.
با این اوصاف بهتر است که طراحی لوگو را به طراحان متخصص بسپرید و خودتان به کارهای دیگر بپردازید. طراحان تخصصی لوگو مدت زیادی را طرف یادگیری و تمرین طراحی لوگو کردهاند و میتوانند از جوانب مختلف به لوگو نگاه کنند.
همچنین آنها به واسطهی تجربهای که در بازار کار کسب کردهاند با ذائقهی مشتریان آشنا هستند و درک بهتری از مخاطب هدف دارند.
طراحان لوگو میتوانند لوگویی به شما تحویل دهند که هم جذاب باشد و هم تمام اصول طراحی لوگو در آن رعایت شده باشد.
نتیجهگیری
در این مقاله با اهمیت طراحی لوگوی آنلاینشاپها آشنا شدیم و دانستیم که لوگوی جذاب کمک میکند تا مشتریان بیشتری را وارد فروشگاه اینترنتی خود کنید.
به علاوه اصول طراحی لوگو آنلاینشاپ برای شما شرح دادیم و گفتیم که در هر مورد چه چیزهایی به جذابیت لوگوی شما کمک میکند.
البته رعایت تمام این اصول و نکات در کنار هم کار دشواری است. شما میتوانید به جای صرف زمان و هزینهی زیاد، این کار را به طراحان تخصصی لوگو بسپارید تا به یک لوگوی جذاب و منحصر به فرد دست یابید.