BLOG POST

آرم و لوگو چه تفاوتی با هم دارند؟

آخرین مقالات
آرم و لوگو چه تفاوتی دارند؟
مارس 13, 2024
فهرست مطالب

تفاوت آرم و لوگو; لوگو و آرم دو نامی هستند که در طراحی لوگو زیاد به گوش می‌خورند. گاهی این دو مفهوم در طراحی لوگو با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

هنگامی که می‌خواهید یک لوگو انتخاب کنید، احتمالاً با این سؤال مواجه شوید که «لوگو با آرم چه تفاوتی دارد؟». در این مقاله قصد داریم مفهوم هر یک از این دو را توضیح دهیم و تفاوت‌های آن‌ها را برای شما مشخص کنیم.

اگر تفاوت آرم و لوگو را نمی‌دانید با ما همراه باشید.

برای اینکه تفاوت آرم و لوگو را متوجه شویم ابتدا باید تعریف دقیقی از هر دوی آنان داشته باشیم.

تفاوت آرم و لوگو

لوگو چیست؟

لوگو، هویت بصری یک برند است و انواع مختلفی دارد. می‌تواند فقط از یک تصویر تشکیل شده باشد، می‌تواند با نوشتن نام برند به وسیله‌ی یک فونت خاص شکل بگیرد و حتی می‌تواند از ترکیب تصویر و متن به وجود آید.

لوگو نشان‌دهنده‌ی هویت و ماهیت یک برند است. همچنین می‌توانند به بیننده نشان می‌دهد که فعالیت شما در چه حیطه‌ای قرار دارد یا ارزش‌های کسب و کارتان چیست.

همه‌ی برندهای مطرح دنیا، دارای لوگوی مخصوص به خود هستند. لوگو باعث می‌شود یک برند از سایر برندهای مشابه خودش متمایز شود. مهم‌ترین ویژگی یک لوگو این است که باعث می‌شود برندتان در ذهن مخاطب ماندگار شود.

البته ویژگی‌های دیگری نیز دارد که از آن‌ها می‌توانیم به تأثیرگذاری، جلب اعتماد مخاطب و … اشاره کنیم. برای اینکه با مفهوم لوگو بیشتر آشنا شویم باید انواع آن را بشناسیم. انواع سبک‌های لوگو عبارت‌اند از:

لوگوتایپ

در این نوع لوگو، نام برند با فونت مناسب نوشته می‌شود. این سبک بسیار ساده است اما محبوبیت زیادی دارد و به راحتی به ذهن سپرده می‌شود. در این لوگو، انتخاب فونت مناسب مهم‌ترین نکته است.

تمام چیزی که بیننده در این نوع لوگو مشاهده می‌کند نام برند و فونت آن است. پس باید فونتی انتخاب کنید که هم جذاب باشد و هم با برندتان تناسب داشته باشد.

مونوگرام

در مواقعی که نام برند، طولانی است و حتماً قصد دارید که آن را در لوگوی خود ذکر کنید بهتر است به جای لوگوتایپ از مونوگرام استفاده کنید.

در نوع لوگو یک یا چند حرف از نام برند انتخاب می‌کنیم و با کمک آن‌ها را طراحی می‌کنیم. در واقع چون نام برند طولانی است از مخفف آن برای لوگو استفاده می‌کنیم.

لوگوی تصویری

در این نوع لوگو فقط از یک تصویر برای طراحی لوگو استفاده می‌شود. باید تصویری که انتخاب می‌کنید مرتبط با کسب و کارتان باشد و هویت آن را نشان دهد.

لوگوی انتزاعی

در این نوع لوگو با استفاده از تصاویر انتزاعی و ذهنی برندتان را معرفی می‌کنید. این نوع لوگو در واقع زیرمجموعه‌ی لوگوهای تصویری است.

در لوگوی انتزاعی باید تصویری انتخاب کنیم که کنجکاوی بیننده را برانگیزد و ذهن او را به چالش بکشد تا در نهایت معنای لوگو و ارتباط آن به برند مورد نظر را کشف کند.

لوگوی ترکیبی

یکی از پرکاربردترین انواع لوگو، لوگوی ترکیبی است. در این نوع لوگو تصویر و نام برند را ترکیب می‌کنیم. برخی از افراد نمی‌توانند معنای لوگوی تصویری را درک کنند به همین خاطر در بعضی کسب و کارها بهتر است در کنار تصویر از نام برند هم استفاده کنیم.

لوگوی مسکات

لوگوی مسکات متشکل از شخصیت‌های کارتونی و فانتزی است. در برخی کسب و کارها استفاده از شخصیت‌های کارتونی باعث می‌شود لوگو تأثیر بیشتری بر ذهن مخاطبان بگذارد و راحت‌تر به خاطر سپرده شود.

البته اگر می‌خواهید از لوگوی مسکات استفاده بکنید حتماً باید به بازار هدفتان توجه کنید. به طور مثال اگر کسب و کارتان اداری است لوگوی مسکات نمی‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

تفاوت آرم و لوگو

آرم چیست؟

آرم تصویری است که مفهوم خاصی را نشان می‌دهد. از زمان‌های گذشته آرم‌ها در زندگی انسان‌ها کاربرد داشته‌اند. مردم طی سال‌ها سعی کرده‌اند با آرم ها و نمادهای گوناگون مفاهیمی را نمایش دهند.

امروزه نیز کاربرد نمادها و آرم‌ها ادامه دارد و در بخش‌های مختلف زندگی استفاده می‌شود. همان‌طور که در تعریف لوگو نیز گفتیم، لوگو ها می‌توانند فقط از یک تصویر تشکیل شوند. پس در واقع آرم همان لوگویی است که فقط با کمک تصویر ایجاد شده است.

دنیای امروز به سمتی پیش می‌روند که آرم‌ها و نمادها بیش از پیش در زندگی روزمره کاربرد پیدا کرده‌اند. گاهی اوقات وقتی دست به طراحی آرم یا همان لوگوی تصویری می‌زنیم از شکل‌هایی استفاده می‌کنیم که مستقیماً با کسب و کار مورد نظر ارتباط دارند.

اما گاهی، آرم‌ها به صورت انتزاعی مفهومی را منتقل می‌کنند و در وهله‌ی اول اطلاعات زیادی درباره برند موردنظر به بیننده نمی‌دهند.

تفاوت لوگو و آرم

حالا که با مفهوم آرم و لوگو آشنا شدیم بهتر می‌توانیم تفاوت این دو را مشخص کنیم. با توجه به تعاریف لوگو و آرم متوجه می‌شویم لوگو خود انواعی دارد که آرم در اصل زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد.

در واقع وقتی کسی می‌خواهد تفاوت بین لوگو و آرم را بداند منظورش از لوگو همان لوگوتایپ است.

لوگوتایپ یکی از انواع لوگو است که صرفاً از نوشتن نام یک برند با فونت خاص ساخته می‌شود. مثلاً برند کوکاکولا از لوگوتایپ برای طراحی لوگوی خود بهره برده است.

پس وقتی بحث از تفاوت لوگو و آرم به میان می‌آید منظورمان لوگو با تمام انواع آن نیست. صرفاً یک نوع لوگو که همان لوگوتایپ است مدنظر است.

در بسیاری از موارد لوگو و آرم به جای یک دیگر به کار می‌روند که در حالت کلی ایرادی ندارد اما زمانی که می‌خواهیم انواع لوگو را بررسی کنیم دچار تضاد خواهیم شد. پس بهتر است هر کدام را در معنای حقیقی خود به کار ببریم.

لوگو بهتر است یا آرم؟

ممکن است وقتی برای طراحی لوگو اقدام می‌کنید با این سؤال مواجه شوید «لوگو بهتر است یا آرم؟»

معمولاً در این گونه موارد لوگو و آرم در معنای حقیقی خود به کار نرفته‌اند. وقتی با این سؤال مواجه می‌شوید احتمالاً منظور از لوگو، لوگوتایپ است و منظور از آرم، لوگوی تصویری است.

این در حالی است که لوگو انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن، لوگو ایپ است. پس بهتر است هر کدام از این دو مفهوم را به جای خود به کار ببریم و لوگو را صرفاً به لوگوتایپ محدود نکنیم.

با این حال بهتر است از لوگوتایپ استفاده کنیم یا آرم؟ این موضوع کاملاً بستگی به کسب و کار شما و قصدتان از طراحی لوگو دارد. در ادامه مقاله برای شما بیان می‌کنیم که هر یک از این دو برای چه کسب و کارهایی مناسب هستند.

برندهایی که بهتر است از لوگوتایپ استفاده کنند:

  • برندهایی که می‌خواهند مردم نام آن‌ها را به خاطر بسپارند.
  • برندهایی که در حیطه‌هایی نظیر وکالت و کارهای اداری فعالیت می‌کنند.
  • برندهایی که نامشان نشان‌دهنده‌ی حیطه‌ی فعالیتشان است.
  • برندهایی که شعارشان در نام برندشان گنجانده شده است.

 

برندهایی که بهتر است از آرم (لوگوی تصویری) استفاده کنند:

  • برندهایی که نامشان نام یک شی یا حیوان است.
  • برندهایی که می‌خواهند از یک نماد معروف برای نشان دادن هویت برندشان بهره ببرند.
  • برندهایی که خدمات یا محصولاتی ارائه می‌دهند که می‌توان تصویر آن را در لوگو نشان داد.

تفاوت آرم و لوگو

 ترکیب لوگوتایپ و آرم:

بسیاری از برندها ترجیح می‌دهند با ترکیب کردن لوگوتایپ و آرم لوگوی خود را طراحی کنند. به این نوع جدید، لوگوی ترکیبی می‌گویند. لوگوی ترکیبی در واقع از کنار هم قرار گرفتن نام بند و تصویرها به وجود می‌آید.

در این نوع لوگو، علاوه بر این که باید لوگوی طراحی شده با برندتان هماهنگ باشد بلکه باید نوشته و تصویر هم به یکدیگر مرتبط باشند.

مشتریان با دیدن لوگوی ترکیبی سریع‌تر و بهتر با برندتان ارتباط برقرار می‌کنند و نام برند و تصویر لوگوی برند را با هم به خاطر می‌سپارند.

در این نوع لوگو نام برند و تصویر هم‌زمان وجود دارد به همین خاطر منحصر به فردتر می‌شود و راحت‌تر از بقیه لوگوها قابل تشخیص است. درکل اگر می‌خواهید نام و لوگوی برندتان با هم در ذهن مخاطب بمانند، لوگوی ترکیبی گزینه خوبی برای شماست.

 جمع‌بندی

وقتی حرف از تفاوت لوگو و آرم می‌شود معمولاً منظور از لوگو، لوگوتایپ است و منظور از آرم، لوگوی تصویری. در این مقاله تفاوت این دو نوع لوگو را توضیح دادیم و گفتیم که هر کدام از آن‌ها مناسب چه برندهایی است.

همچنین بیان کردیم که می‌توانید این دو نوع لوگو را با هم ترکیب کنید و نوع جدیدی از لوگو را ایجاد کنید که به آن لوگوی ترکیبی می‌گویند.

البته برای استفاده از هر کدام از این لوگوها ابتدا باید هویت برند خود را در نظر بگیرید و ویژگی‌های بازار هدفتان را مشخص کنید تا مناسب‌ترین سبک طراحی لوگو را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *