BLOG POST

نکات مهم طراحی لوگوی سایت

آخرین مقالات
نکات مهم طراحی لوگوی سایت
اکتبر 19, 2023
فهرست مطالب

یک لوگوی خوب، تأثیر به سزایی در برندینگ و دیجیتال مارکتینگ یک کسب و کار دارد. لوگو، هویت بصری یک برند است. برخی از افراد گمان می‌کنند لوگو فقط برای بیلبوردها و کارت ویزیت‌ها استفاده می‌شود؛ در حالی که هر جا نیاز باشد نماد برندتان را ارائه دهید، می‌توانید از لوگو استفاده کنید مثل طراحی لوگوی سایت به صورت اصولی و استفاده از آن برای سایت.

در طراحی سایت نیز، نباید از تأثیر لوگو غافل شد. در این مقاله قصد داریم اهمیت استفاده از لوگو در سایت را توضیح دهیم و درباره‌ی نکات مهمی که باید در طراحی لوگو سایت رعایت شود صحبت کنیم.

چرا طراحی لوگو برای سایت لازم است؟

لوگو هویت کسب و کار شماست و باید به گونه‌ای طراحی شود که در بخش‌های مختلف مربوط به برندتان قابل استفاده باشد. در طراحی سایت برای کسب و کارتان، باید به اهمیت استفاده از لوگو توجه کنید.

شما با استفاده از لوگو اعتبار خود را نشان می‌دهید و در ذهن مشتریانتان ماندگار می‌شوید. دلایل زیادی وجود دارد که شما در سایت‌تان نیز باید از لوگو استفاده کنید. در این بخش به چند دلیل مهم اشاره می‌کنیم.

طراحی لوگوی سایت

۱) متمایز شدن از رقبا

در دنیای امروز بسیاری از کسب و کارها، محصولات و خدمات خود در فضای مجازی ارائه می‌دهند. در هر حیطه‌ای که فعالیت کنید و هر محصولی که تولید کنید، رقبای زیادی در فضای مجازی خواهید داشت.

در این بازار برای اینکه از رقبای خود متمایز شوید و در ذهن مشتریانتان بمانید، باید هویت منحصر به فرد و به خصوصی برای خود بیافرینید. یکی از تأثیرگذارترین کارهایی که می‌توانید برای خلق هویت منحصر به فرد انجام دهید، طراحی لوگویی خاص و منحصر به برندتان است. لوگوی استاندارد و جذاب یکی از چیزهایی است که در داشتن یک هویت بصری منحصر به فرد به شما کمک می‌کند.

شما با داشتن لوگوی مخصوص به خود از رقیب‌هایتان متمایز می‌شوید و مخاطب، راحت‌تر شما را به خاطر می سپرد و تشخیص می‌دهد. به علاوه، باعث می‌شود که رقبای شما نتوانند از شما کپی‌برداری کنند.

۲) نشان دادن جدیت در کسب و کار

یک لوگوی خوب، نشان‌دهنده‌ی حرفه‌ای بودن یک کسب و کار است. شما با داشتن لوگو، نشان می‌دهید در کار خود جدیت دارید و برای کسب و کارتان و زیبایی بصری آن ارزش قائل هستید. مشتریان دنبال کسی هستند که در کار خود جدی و حرفه‌ای باشد. با این کار می‌توانید مشتریان را جذب خود کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

۳) جلب اعتماد مشتریان

موقعیتی را تصور کنید که می‌خواهید محصولی خریداری کنید و بین خرید از دو سایت مشابه مردد هستید. سایتی که لوگو و هویت بصری به خصوصی ندارد و مشخص است که زمان زیادی برای آن صرف نشده، بیشتر اعتماد شما را جلب می‌کند یا سایتی که یک لوگوی جالب و جذاب دارد و برای طراحی و هویت بصری کسب و کار خود ارزش قائل شده است؟

قطعاً کسب و کاری که هویت بصری بهتری تولید کند، جذاب‌تر است و بهتر در ذهن مخاطب می‌ماند. فراموش نکنید لوگوی شما شناسنامه برند شماست و مشتری به کسب و کاری که شناسنامه ندارد کمتر اعتماد می‌کند. هر چقدر برای کسب و کارتان و هویت بصری آن ارزش بیشتری قائل شوید مشتریان شما را قابل‌اعتمادتر دانسته و راحت‌تر از شما خرید می‌کنند.

۴)تبدیل مشتریان قبلی به مشتریان ثابت

برخی از کسب و کارها همواره به دنبال جذب مشتریان جدید هستند. افزایش مشتری بسیار اهمیت دارد؛ اما نکته‌ای که گاهی اوقات کمتر به آن توجه می‌شود این است که طوری در ذهن مشتریان قبلی‌تان ثبت شوید که دوباره از شما خرید کنند.

در تبدیل یک مشتری معمولی به مشتری ثابت، عوامل زیادی تأثیرگذارند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که با خاطره‌ای خوش در ذهن مشتری بمانید.

یک لوگوی جذاب و به یاد ماندنی به شما کمک می‌کند که راحت‌تر در حافظه ی  مشتریانتان ثبت شوید و آن‌ها شما را از خاطر نبرند. همین اتفاق کمک می‌کند دفعه‌ی بعدی که قصد خرید داشته باشند، دوباره به شما مراجعه کنند.

۵) جذب مشتریان جدید

یکی از ویژگی‌های یک لوگوی خوب این است که توجه‌ها را به خود جلب کند. با داشتن یک لوگوی استاندارد و خوب می‌توانید توجه‌های بیشتری به خود جلب کنید و در نتیجه مشتریان شما افزایش می‌یابد. به خاطر داشته باشید هر چه لوگوی شما در نگاه اول جذاب‌تر به نظر برسد بیشتر جلب توجه می‌کند.

۶) تقویت برندینگ

با وجود کسب و کارهای زیادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند شما زمان کمی برای جلب توجه مشتریان دارید. اگر لوگوی شما نتواند بر روی بینندگان تأثیر بگذارد مخاطب سراغ رقیبانتان خواهد رفت. لوگو، هویت برند شماست و علاوه بر اینکه کمک می‌کند مخاطب راحت‌تر شما را تشخیص دهد، بلکه می‌تواند ارزش‌های اصلی برند شما را نیز به مخاطب بشناساند.

لوگوی شما در همه‌ی بخش‌های مربوط به شما دیده می‌شود؛ از کارت ویزیت تا وب‌سایت. پس داشتن یک لوگوی استاندارد و خوب، تأثیر مثبتی در برندینگ شما دارد.

طراحی لوگوی سایت

چه نکاتی را باید در طراحی لوگوی سایت رعایت کنیم؟

برای اینکه لوگویی برای سایت طراحی کنید که هم استاندارد باشد و هم توجه‌ها را به خود جلب کند، نکاتی را باید رعایت کنید. توجه به تمام این نکات ضروری است. اگر فقط چند نکته را در نظر بگیرید و بی خیال بقیه نکات شوید در نهایت به لوگوی خوبی دست نخواهید یافت. نکات مورد نظر عبارت‌اند از:

۱) سادگی

ساده بودن، یکی از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود لوگو راحت‌تر در ذهن بیننده بماند. باید تلاش کنید در عین زیبایی و خاص بودن، لوگوی ساده‌ای داشته باشید. هر چقدر لوگو ساده باشد مشتری زمان کمتری برای شناسایی و تشخیص برند شما احتیاج دارد. اگر به لوگوی برند های معروف دنیا نیز توجه کنید متوجه خواهید شد که آن‌ها هم سادگی را سر لوحه‌ی کارشان قرار داده‌اند.

۲) به‌روز بودن

در دنیای امروز، مد به سرعت تغییر می‌کند و بسیار مهم است که لوگوی شما هماهنگ با مد جهانی پیش برود. در گذشته لوگوهای شلوغ بسیار پرطرف‌دار بودند؛ اما با گذر زمان لوگوهای ساده و مینیمال محبوبیت بیشتری پیدا کردند. اگر لوگوی شما به‌روز و مطابق مد نباشد جذابیت کمتری برای بیننده خواهد داشت و در نتیجه توجه کمتری را به خود جلب خواهد کرد.

۳) منحصر به فرد بودن

لوگو، شناسنامه برند شماست و باید شما را از رقیب‌هایتان متمایز کند. به همین خاطر باید منحصر به فرد و خاص باشد. اگر لوگوی شما شبیه به لوگوی برند دیگری باشد، هم شناسایی و تشخیص را سخت می‌کند و هم جذابیت کمتری برای بیننده خواهد داشت. یک لوگوی منحصر به فرد کسب و کار شما را در ذهن مشتری ماندگار خواهد کرد و شما را از دیگر کسب و کارها متمایز خواهد ساخت.

۴) بهره بردن از رنگ مناسب

رنگ‌ها تأثیر زیادی در جلب توجه یا عدم آن دارند. در طراحی لوگو نیز باید به این نکته توجه کرد و از رنگ‌های مناسب بهره گرفت. برای این کار باید با توجه به ماهیت کسب و کارتان و بازار هدفی که دارید از روان‌شناسی رنگ بهره ببرید تا بتوانید توجه‌های بیشتری جلب کنید و لوگوی زیبایی داشته باشید.

طراحی لوگوی سایت

۵) مرتبط بودن با برند

لوگوی شما نشان‌دهنده‌ی هویت کسب و کار شماست. به همین خاطر باید مرتبط با برندتان باشد و مفاهیم اصلی برند در آن دیده شود. لوگوی خوب و استاندارد، لوگویی است که با توجه به ماهیت یک کسب و کار و بازار هدف آن طراحی شده باشد. با توجه به ویژگی‌های هر برند، می‌توانیم از فونت‌ها، سبک‌ها، رنگ‌های گوناگونی بهره بگیریم.

۶) خلاقانه بودن

خلاقیت همواره جذاب است و کار شما را خاص‌تر می‌کند. وقتی همه در چهارچوب فکر می‌کنند، ایده‌های خارج از چهارچوب توجه‌های بیشتری به سمت خود جلب می‌کنند. یک لوگوی خلاقانه، جذاب‌تر است و سریع‌تر به خاطر سپرده می‌شود.

برای خلاق بودن نمی‌توانید از یک شیوه‌ی معین استفاده کنید چرا که این کار دقیقاً نقض خلاقیت است. اگر می‌خواهید یک لوگوی خلاقانه طراحی کنید باید هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را بررسی کنید و تلاش کنید تا به گونه‌ای خاص برندتان را معرفی کنید.

جمع‌بندی

با توجه به دلایلی که برای اهمیت لوگو در سایت بیان شد، می‌توان گفت اگر کسب و کاری می‌خواهد که فروش خود را افزایش دهد، اعتماد مشتریان را جلب کند و از رقیب‌هایش متمایز شود باید به تمام چیزهایی که نظر بیننده را جلب می‌کند، توجه کند. یکی از چیزهایی که باعث جلب توجه مشتری می‌شود یک لوگوی جذاب و استاندارد است.

شما برای طراحی یک لوگوی جذاب، هم نیاز به خلاقیت و هنر دارید و هم نیاز به تخصص در حوزه گرافیک. به علاوه باید تمام نکاتی که در این مقاله گفته شد را در نظر بگیرید.

اگر تمام نکات گفته شده را رعایت کنید یک لوگوی جذاب و استاندارد خواهید ساخت. فراموش نکنید توجه به تمام این نکات ضروری است و از قلم انداختن این نکات از جذابیت لوگوی شما خواهد کاست.

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *