توضیح دادن آنچه می خواهید می تواند حتی با دوستانتان نیز مشکل ساز باشد، چه رسد به زمانی که کاملاً غریبه است و پول در میان است. وقتی صحبت از طراحی لوگو به میان میآید، هم طراحان لوگو و هم مشتریان چیزهای زیادی برای توضیح دارند، اما تا زمانی که سؤالات درستی از لوگو نپرسید، همه پاسخها را دریافت نخواهید کرد.
در این مقاله، سوالات برتر در مورد طراحی لوگو را فهرست می کنیم که به دو بخش تقسیم شده است: یکی برای طراحان که از مشتریان بپرسند و دیگری برای مشتریان که از طراحان بپرسند. از آن به عنوان چک لیست در شروع یک پروژه یا حتی یک جلسه اولیه استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ سوالی در مورد طراحی لوگو جا نمی ماند.
چرا ارتباط برای طراحی لوگو بسیار مهم است؟
قبل از اینکه به سوالات خاص لوگو بپردازیم، بیایید در مورد اینکه چرا ارتباطات در طراحی لوگو یا تمام طراحی برای آن موضوع بسیار مهم است صحبت کنیم.
هر دو طرف چیزهای زیادی در سر دارند که طرف مقابل باید بداند. هرچه اطلاعات بیشتری با یکدیگر به اشتراک بگذارند، هر دو به اتمام پروژه به روشی که میخواهند نزدیکتر میشوند. مشتریان البته ترجیحات و اهداف خاصی دارند، در حالی که طراحان تکنیک های طراحی و سیاست های کاری خاصی دارند.
مشکل این است که شما هرگز نمی توانید کاملاً مطمئن باشید که در سر همکارتان چه می گذرد تا زمانی که نپرسید. اما اگر اولین بار است که با این طراح یا مشتری کار می کنید، ممکن است مطمئن نباشید که کدام سؤال بهترین است. اینجاست که این مقاله به کار می آید.
هر زمان که یک پروژه طراحی لوگوی جدید را شروع می کنید، همیشه در مورد عناصر طراحی (رنگ ها، فونت ها، جمله بندی و تصاویر) و همچنین جزئیات پرداخت (میزان، روش و زمان دریافت آن) سوال کنید.
هنگامی که این موارد از راه رسیدند، می توانید به سوالات مختصر و اساسی لوگو در زیر رجوع کنید.
11 سوال لوگو برای مشتریان که از طراحان بپرسند:
-
جدول زمانی واقع بینانه برای پروژه چیست؟
یکی از رایج ترین موارد اختلاف بین طراحان و مشتریان این است که محصولات قابل تحویل چه زمانی آماده می شوند. فقط با تعیین انتظارات واقع بینانه از ابتدا می توانید از ناامیدی های آینده جلوگیری کنید. تعیین زمان ها می تواند به شما این امکان را بدهد که همه موارد دیگر را برنامه ریزی کنید، مانند کارهایی که می توانید با لوگو پس از اتمام آن انجام دهید.
فقط توجه داشته باشید که بازه زمانی ایده آل شما همیشه ممکن نیست. این سوال را بپرسید تا بحث را نه تنها در مورد فوری بودن پروژه، بلکه در مورد اینکه چه نقاط عطفی در طول فرآیند باید انتظار داشت، شروع کنید.
-
چگونه ترجیح می دهید ارتباط برقرار کنید؟
حضوری نشستن یا تماس تلفنی در شروع پروژه یک چیز است، اما تماس در طول فرآیند طراحی چطور؟ طراحان مختلف ترجیحات متفاوتی در مورد نحوه برقراری ارتباط دارند. چت های متناوب در شبکه های اجتماعی اهمیتی ندارند، برخی راحت ترند تا به صورت پیامکی با شما درارتباط باشند در حالی که برخی دیگر می توانند تلفن های خود را برای روزها خاموش کنند!
سوال در مورد روش و فرکانس برقراری ارتباط در طول فرآیند مفید است، به خصوص اگر رویکرد عملی تری را ترجیح می دهید. بسته به سبک مدیریتی خود، ممکن است بخواهید یک طراح را انتخاب کنید که هماهنگ تر باشد.
- چه چیزی نیاز دارید؟
هرچه طراح شما بیشتر درباره شرکت شما بداند، طراحی لوگو بهتر خواهد شد. اما طراحان همیشه فهرستی از همه چیزهایی که شما نیاز دارید، ندارند. فقط با پرسیدن مستقیم از آنها که به چه نوع مدرک یا جزئیاتی نیاز دارند، می توانید نقش فعال تری داشته باشید. معمولاً اسناد تجاری مانند پرسونا و راهنماهای مربوط به نام تجاری مستقیماً به طراحی لوگو مربوط می شود. اگر اسناد خاصی مانند گزارش های بازاریابی دارید، ممکن است آن ها نیز مفید باشند. از طراح خود بپرسید که چه چیزی برای آنها مفید است.
-
تجربه شما در صنعت مخصوص به ما چیست؟
بهترین طراح لوگوی رستوران های جهان لزوماً در لوگوهای فنی خوب نیستند. این فقط به دانستن نحوه عملکرد صنعت نیست، بلکه همچنین شناخت مشتریان هدف آن صنعت است. اگر طراح شما تجربه قبلی کار با مخاطبان شما را داشته باشد، همیشه کمک کننده است. اما انتخاب طراح به معنی لزوم تجربه قبلی در صنعت مخصوص به شما نیست.
لحظه ای را صرف کسب اطلاعات در مورد تجربه طراح خود در صنعت مخصوص به خود کنید. اگر آنها تجربه زیادی ندارند، اما شما همچنان سبک آنها را دوست دارید، با خیال راحت به آنها در مورد برخی از نکات ظریف کسب و کار خاص خود آموزش دهید.
-
کار کردن شما به عنوان طراح چگونه است؟
طراحان همه عادات و روال کاری منحصر به فرد خود را دارند که بسته به نیاز شما ممکن است مشکل ساز باشد یا نباشد. برای جلوگیری از انتظارات غیرواقعی، از نحوه طراحی لوگوی خودتان بپرسید. به عنوان مثال، اگر طراح شما یک جغد شب است، نباید انتظار داشته باشید که در پایان یک روز، کاری تحویل داده شود.
این همچنین مستقیماً با تنظیم یک جدول زمانی واقع بینانه ارتباط دارد. طراحی شما ممکن است یک فرآیند طوفان فکری طولانی داشته باشد، جایی که روزها بدون هیچ پیشرفت ملموسی می گذرند. سپس در عرض چند ساعت طراحی لوگوی تکمیل شده را آماده می کنند. یا ممکن است برعکس باشد: یک جلسه طوفان فکری سریع و به دنبال آن روزها طراحی دقیق. اگر نپرسید، زمانی که پیشرفت آن چیزی نیست که فکر می کردید، ممکن است تصور اشتباهی داشته باشید.
-
چه خدماتی شامل هزینه شما می شود؟
این یک سوال فنی تر است، اما باید هر چه زودتر حل شود. در بسیاری از مواقع، مشتریان در مورد آنچه دریافت میکنند، مفروضاتی را مطرح میکنند و پس از شنیدن دستمزد طراح، درخواست پیگیری نمیکنند.
به طور خاص در مورد تجدید نظر، زمان اضافی، یا هر گونه تغییر در طراحی لوگو که نیاز دارید بپرسید (به عنوان مثال، یک نسخه ساده تر از لوگو برای موبایل). اگر خواسته های خاصی از شرکت خود دارید، مانند جلسات در دفتر، زودتر آن را ذکر کنید.
- حق چاپ چگونه مدیریت می شود؟
این یکی دیگر از موارد مشاجره رایج است که بهتر است در اوایل به آن پرداخته شود. مشخص کنید که طراحی لوگو یا حقوق فردی متعلق به چه کسی است. بهتر است این مسائل را زودتر مشخص کنید.
برای مثال، در اکثر طراحی ها، هر طراح دارای حق تکثیر طرح های خود است تا زمانی که آن طرح توسط مشتری انتخاب شود. سپس حقوق طرح برگزیده به مشتری منتقل می شود.
-
ممکن است به من چند نمونه کار بدهید؟
استخدام یک غریبه می تواند اعصاب خردکن باشد، حتی اگر همه چیز در بالای صفحه ظاهر شود. اگر هنگام کار با یک فریلنسر شک دارید، بهتر است کارهای قبلی آنها را بررسی کنید یا حتی با برخی از مشتریان سابق تماس بگیرید تا ببینید کار با آنها چگونه است.
از طرف دیگر، اگر از یک پلت فرم طراحی استفاده می کنید، لازم نیست نگران این موضوع باشید. تقریبا این پلتفرم ها تمام فریلنسرهای خود را بررسی میکنند و هرگونه اختلافی را میانجیگری میکنند، بنابراین هرگز نباید از فریب خوردن یا استخدام فردی که آنطور که آنها ادعا میکنند، بترسید.(یادداشت نویسنده: البته تو ایران از همچی بترسید سایت های فریلنسری هم گاهی آدم ناجور توش پیدا میشه)
-
آیا شخصاً روی پروژه ما کار خواهید کرد؟
در حالی که طراحان فریلنسر اغلب منفرد هستند، به صورت گروهی سفر می کنند. اگر با یک آژانس یا تیم طراحی کار می کنید، خوب است دوباره بررسی کنید که دقیقاً چه کسی روی پروژه شما کار می کند. این سؤال سریع می تواند بعداً از استرس شما جلوگیری کند. اگر دلتان به یک طراح خاص دوخته شده باشد، از کشف دستیار یا شریکی که واقعاً طراحی لوگوی شما را انجام می دهد، دل شکسته خواهید شد.
-
چه فرمت فایلی دریافت خواهیم کرد؟
این یکی دیگر از سوالات فنی است که بهتر است در ابتدا به آن پرداخته شود. برای یک چیز، ممکن است به فرمت فایل خاصی برای رسانه ای که استفاده می کنید نیاز داشته باشید. بهترین قالبها برای رسانههای اجتماعی همیشه بهترین قالبها برای وبسایتها نیستند. به همین دلیل، ممکن است به بیش از یک قالب نیاز داشته باشید، به خصوص اگر نسخه های مختلفی از لوگوی خود داشته باشید.
علاوه بر این، اگر طراح از نرمافزار خاصی استفاده میکند که شما به آن دسترسی ندارید، باید ترتیبی دهید که یکی از طرفین فایل را تبدیل کند. گاهی اوقات این فقط چند کلیک اضافی نیاز دارد، اما خوب است که آن را از همان ابتدا در فضای باز منتشر کنید.
-
[بعد از دیدن طرح های اولیه] هدف از این قسمت چیست؟
این سوال برای بعد از اینکه طراح چیزی را برگرداند، حتی برخی از طرح های مفهومی اولیه است. بسیاری از مشتریان از این که طراح چیزی را که در سرشان است را پایین نمی آورد، ناامید می شوند. بسیاری از این سوء تفاهم ها را می توان با توضیح بیشتر در مورد آنچه در پروژه می خواهید از ابتدا مدیریت کرد، اما گاهی اوقات حتی پس از توضیح همه چیز هنوز درست به نظر نمی رسد.
در این مورد، سوال در مورد هدف یک قطعه خاص بهترین راه برای رفع سردرگمی است. به احتمال زیاد، طراح آن را به دلیلی اضافه کرده است، حتی اگر شما صریحاً آن را درخواست نکرده باشید. تفاوت های ظریف زیادی در طراحی لوگو وجود دارد که فقط طراحان گرافیک با آن آشنا هستند، بنابراین به سادگی از آنها بپرسید که چرا آن را وارد کرده اند. پاسخ آنها ممکن است شما را عاشق آن جنبه کند!