BLOG POST

طراحی لوگو با هوش مصنوعی یا طراحی توسط انسان؟ مقایسه ای کامل

آخرین مقالات
طراحی لوگو با هوش مصنوعی
مارس 26, 2025
فهرست مطالب

طراحی لوگو با هوش مصنوعی: از زمانی که هوش مصنوعی وارد زندگی مردم شده است، بسیاری از افراد فکر می‌کنند اگر از هوش مصنوعی برای هر کار خود استفاده کنند برد کرده‌اند، این در حالی است که توانایی‌های خود را نمی‌بینند.

طراحان لوگوها از این فکر مستثنی نیستند. برخی برای طراحی لوگو، طراحی با هوش مصنوعی را در اولویت قرار داده‌اند و نمی‌دانند طراحی برنده است که خلاقیت خود را کنار نگذاشته است و هوشمندانه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

ازآنجایی‌که لوگو مهم‌ترین ابزار برای معرفی هویت یک برند است، اهمیت دارد که چگونه طراحی شود. همان‌طور که در ابتدا گفتیم با ظهور فناوری هوش مصنوعی، تعداد زیادی از طراحان به سمت آن رفته‌اند و در مدت کوتاهی تحولاتی اساسی در شیوه‌های طراحی به وجود آمده است.

هوش مصنوعی در همه ابعاد زندگی مردم نفوذ کرده است و به‌خاطر دلایلی مثل سرعت، هزینه و خلاقیت انتخاب اول مردم است. ما در این مقاله قصد داریم ضمن مقایسه کامل بین طراحی با هوش مصنوعی و طراحی انسانی به یک نتیجه‌گیری برسیم که کدام یک بهتر است؟

باید به شما مژده دهیم که تنها با صرف ده دقیقه زمان و مطالعه این مقاله اطلاعاتی در عرصه طراحی لوگو خواهید داشت که می‌توانید تا حدودی آینده آن را حدس بزنید.

تعریفی از طراحی لوگو

طراحی لوگو یکی از مهارت‌هایی است که امروزه در بازار جهانی و حتی بازارهای کوچک‌تر طرفداران مخصوص به خود را دارد. طراحی لوگو، فرایندی است که طی آن یک شرکت، کسب‌وکار کوچک، محصول و… به مردم شناسانده می‌شود.

اغلب کسب‌وکارها بعد از طراحی لوگو در دنیای برندها صاحب هویت می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر امروزه کار به جایی رسیده است که کسب‌وکارها تا زمانی که یک لوگو برای خود ندارند اصلاً متولد نشده‌اند. حالا به نظر شما فردی که می‌خواهد یک کسب‌وکار داشته باشد اولین کاری که باید انجام دهد چیست؟

طراحی لوگو با هوش مصنوعی

تاریخچه طراحی لوگو

لوگوها از گذشته‌های دور در شکل‌ها، نقاشی‌ها و نمادها وجود داشتند؛ اما نه به این معنی که امروزه استفاده می‌شوند. حتماً در عکس‌های مربوط به غارها شکل‌هایی را دیده‌اید که حاوی پیام‌های مختلفی است.

کم‌کم با شکل‌گیری برندها فکری در ذهن صاحبان آن‌ها شکل گرفت و آن‌ها استفاده از یک نماد بود. نمادی که با یک نگاه حرف‌های زیادی به مخاطب بگوید. شاید لازم باشد این ضرب‌المثل را اینجا به کار ببریم و بگوییم لوگوها، “ف” را می‌گویند و مخاطب به فرحزاد می‌رود.

در دهه‌های اخیر، به‌وجودآمدن نرم‌افزارهای پیشرفته طراحی مانند Adobe Illustrator و ابزارهای دیجیتال، به کمک طراحان انسانی شتافتند. در یکی دو سال اخیر ظهور هوش مصنوعی، طراحی لوگو وارد مرحله جدیدی شده است، به‌طوری‌که کاربران بی‌تجربه می‌توانند به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه اطلاعی لوگو طراحی کنند.

ابزارهای طراحی لوگو با هوش مصنوعی

در دنیای امروز ابزارهای زیاد و پیشرفته‌ای وجود دارند که با در اختیار داشتن هوش مصنوعی، روند طراحی لوگو را راحت و به‌صرفه می‌کنند. در ادامه به تعدادی از نرم‌افزارهای پیشرفته در این عرصه اشاره می‌کنیم:

Canva: پلتفرمی استرالیایی و کاربرپسند که قابلیت شخصی‌سازی طرح‌ها را در کنار قالب‌های آماده ارائه می‌دهد. این برنامه که هم با تلفظ کانوا و هم با تلفظ کنوا در بین مردم ردوبدل می‌شود.

برای طراحی پوسترها، اینفوگرافیک، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و لوگوها در دنیای بزرگ ارتباطات، برندسازی و بازاریابی پیشرو است. برخی از ویژگی‌های برنامه کنوا:

  • طراحی گروهی و به‌صورت آنلاین
  • ابزارهای ایجاد کلاژهای عکس با جزئیات دقیق
  • افزودن جلوه‌هایی ویژه به عکس‌ها و ساخت تصویرهای فراموش‌نشدنی
  • فونت‌های دلخواه و متنوع در طراحی‌ها
  • دسترسی رایگان به اغلب ویژگی‌های برنامه کنوا
  • طراحی اینفوگرافیک‌ها و طرح‌های گرافیکی متنوع و حرفه‌ای

Tailor Brands: این ابزار به‌سرعت تولید لوگو معروف است که با ارائه پیشنهادها و طبق ورودی‌هایی که کاربر ارائه می‌دهد خیلی سریع لوگوهای متنوع تولید می‌کند.

اکنون وب‌سایت Tailor brands مهم‌ترین نرم‌افزار طراحی لوگو آن‌ها به‌صورت آنلاین است. نکته جالب این است که امکانات متنوع تیلر برندز در قالب ساده طراحی شده است.

تریلر برند گزینه‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد و سپس متوجه سلیقه و سبک کاری شما می‌شود. درواقع بخش سخت طراحی لوگو بر دوش این نرم‌افزار است.

این برنامه امکان تغییر لوگو از سوی شما را دارد و می‌توانید بعد از چکش‌کاری‌های لازم آن را دریافت کنید. نکته مهم این است که با وجود رایگان بودن امکانات این برنامه برای دانلود لوگوی نهایی باید مبلغی را برای وب‌سایت Tailor brands واریز کنید.

Logocrisp: این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و با دردست‌داشتن نام برند و زمینه کاری شما تعدادی لوگو در اختیار شما می‌گذارد. اگر کیفیت طراحی چندان برایتان مهم نیست ما به شما لوگو کریسپ ریسپ را پیشنهاد می‌کنیم که استفاده از آن ساده و رایگان است.

Graphic Spring: این برنامه برای طراحی‌های مینیمال مناسب است و مثل تیلر برندز امکانات رایگان دارد؛ اما برای دانلود لوگوها باید مبلغی را بپردازید.

Ucraft: این برنامه را با کیفیتش می‌شناسند، ابزاری آنلاین که با امکانات رایگان و پایه‌ای خود لوگوهای فانتزی در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانند حتی لوگوها را هم به‌صورت رایگان دانلود کنید؛ اما برای کیفیت بهتر لازم است مبلغ کمی پرداخت کنید.

هر یک از این نرم‌افزارها ویژگی‌ها و محدودیت‌های خود را دارند. باوجود سرعت و طراحی آسان اغلب این برنامه‌ها فاقد خلاقیت هستند و حتی گاهی با هویت برندشان همخوانی ندارند.

ویژگی لوگوهای طراحی‌شده با هوش مصنوعی:

کسب‌وکارهای کوچک بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا با هزینه کم و زمان کوتاه لوگوی خود را طراحی کنند. اما هر چیزی محدودیت و چالش‌های خود را هم دارد.

اغلب این طراحی‌ها شباهت زیادی با لوگوهای دیگر دارند و خلاقیت چندانی ندارند. اگر برایتان سرعت و هزینه از ماندگاری و خلاقیت لوگو بیشتر اهمیت دارد بهتر است از هوش مصنوعی برای طراحی‌هایتان استفاده کنید.

اما این نکته را در نظر بگیرید که هوش مصنوعی یک‌سری داده و الگوی از پیش تعیین شده دارد که بر اساس همان عمل می‌کند. این یعنی محدودیت!

طراحی با هوش مصنوعی معایبی هم دارد:

غیراستاندارد بودن: گاهی استفاده از هوش مصنوعی استانداردهای مختلف مثل رنگ و فونت مناسب را به همراه ندارد.

متناسب نبودن با ارزش برند: ازآنجایی‌که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی بر اساس الگوریتم و آموزش‌های خاص خود اقدام به طراحی می‌کنند دیگر ارزش و هویت برند را آن‌گونه که باید نشان نمی‌دهند.

شباهت با لوگوهای دیگر: چون نرم‌افزارهای لوگو ساز از الگوهای رایج استفاده می‌کنند امکان شباهت با دیگر لوگوها در استفاده از این نرم‌افزارها بسیار زیاد است.

کمبود خلاقیت: در قسمت قبل گفتیم که لوگوسازها، الگوهای رایج را استفاده می‌کنند، بنابراین خلاقیت خیلی کمی دارند.

تعدادی لوگو که توسط انسان‌ها طراحی شده‌اند:

شرکت هواپیمایی هما: استاد ادوارت زهرا تبار که یک طراح ارمنی‌تبار است این لوگو را با الهام‌گرفتن از کتیبه‌های هخامنشی طراحی کرده است که با سرستون‌های پاسارگاد هم تطابق دارد. اکثر ایرانی‌ها این لوگو را می‌شناسند.

لوگوی خانه هنرمندان: ازاین‌جهت نام این لوگو را در این لیست آوردیم که یک داستان جالب پشت سر خود دارد. مرتضی ممیز که طراح این لوگو است بیان کرده است که در طول طراحی با چالشی مهم روبه‌رو بوده است.

از نظر او طراحی یک نماد تجاری برای مرکز هنرمندان آن‌هم از شاخه‌های مختلف هنری سخت و چالش‌برانگیز است. فرض کنید قرار است در بین مجمعی از سخنران‌ها سخنرانی کنید، آیا به تک‌تک حرف‌هایتان فکر نمی‌کنید تا سنجیده رفتار کنید و مورد انتقاد قرار نگیرید؟

حس مرتضی ممیز هم همین بوده است. او با خلاقیت خود، خورشید را که منبع انرژی و نور است را در مرکز لوگو قرار می‌دهد و با ذهن پویایش پرتوهایی را طراحی می‌کند.

جالب است که آقای ممیز پرتوهای مستقیم و آزاد طراحی کرده تا فکر بدون محدودیت هنرمندان را نشان دهد. حالا شما بگید آیا یک نرم‌افزار هم می‌تواند به این ویژگی‌ها توجه کند؟

لوگوی سازمان آتش‌نشانی: مرتضی ممیز یک لوگوی منحصربه‌فرد دیگر هم دارد و آن هم لوگوی سازمان آتش‌نشانی است. دو رنگ سیاه و قرمز به‌خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند و آتش در وسط یک مربع سیاه اجازه شده است. ویژگی مهم این لوگو آرم آتش وسط آن است که متفاوت از فایرآیکون‌های قبلی طراحی شده است.

لوگوی سازمان گمرک ایران: مرتضی ممیز شاهکار دیگری هم دارد. به لوگوی گمرک نگاه کنید، آیا متوجه یک کلمه در دل آن می‌شوید؟ آفرین درست است حروف کلمه “گمرک” جلب‌توجه می‌کند.

ویژگی دوم آن رنگ‌های پرچم ایران است.کار سومی که مرتضی ممیز انجام داد دو گوشه مربع‌شکل لوگو است که می‌خواهد نظارت ایران را بر ورود و خروج کالاها به مرز کشور را نشان دهد.

لوگوی شرکت ملی نفت: احمدمیرزا در سال ۱۳۶۳ این لوگو را طراحی کرد که به‌خاطر نقش‌واره‌های پایینش هویت ایرانی خود را نشان می‌دهد. آرم آتش بر بالای این نقش‌واره‌ها کاربری لوگو را بیشتر نشان می‌دهد.

لوگوی دانشگاه شهید بهشتی تهران: طراحی لوگوی این دانشگاه هم مرتضی ممیز بوده است. او بار دیگر خلاقیت خود را نشان داد. لوگوی این دانشگاه ترکیبی از خورشید و کتاب است.

خورشید در فرهنگ ایرانیان نمادی از نور، کمال، امید، بخشش، سلامتی، الهام و سرپرستی است. خورشید در قسمت بالایی این لوگو قرار گرفته است و کتاب نشان‌دهنده پیوند دانش و رسیدن به کمال یعنی خورشید است.

لوگوی شرکت سایپا: اغلب ما از سایپا رضایت چندانی نداریم؛ اما همه ما لوگوی آن را می‌شناسیم. این است تأثیر لوگو!
وقتی به لوگوی سایپا نگاه می‌کنیم متوجه شباهت زیاد آن با آرم مرسدس‌بنز می‌شویم، با اینکه مرتضی ممیز بیان کرده که طرح‌های دیگری هم برای کارفرما آماده کرده است؛

اما در نهایت این طرح انتخاب شده است. رنگ آرم سایپا با هوشمندی بالایی انتخاب شده است.گویی حتی طرح آن الهام‌گرفته از کاشی‌های دوران ایلخانی است.

لوگوی شرکت ایران‌خودرو: طراحی این لوگو نیز هوشمندانه بوده است. آیا تابه‌حال به بالای اسب و زیر گردن اسب این لوگو توجه کرده‌اید؟ و اگر توجه کردید، متوجه طراحی دو سپر در بالا و گردن اسب شده‌اید؟

از طرف دیگر انتخاب اسب برای نشان‌دادن اصالت و سرعت گزینه بسیار مناسبی بوده است و هویت کسب‌وکار را بیشتر تثبیت می‌کند. لوگوی ایران‌خودرو ترکیبی از فونت و تصویر در عین سادگی است.

لوگوی شهرداری تهران: هیچ‌وقت به این فکر کرده‌اید که چرا لوگوی شهرداری تهران به‌صورت دایره است؟ درگذشته شهر تهران دروازه‌های زیادی داشت و طراح قصد داشته که این دروازه‌ها را به‌گونه‌ای نشان دهد که هم ساده باشد و هم هویت شهرداری تهران را نشان دهد.

قصد ما از ذکر این مثال‌ها مقایسه طراحی با هوش مصنوعی و طراحی با خلاقیت انسانی بود تا نشان دهیم که فکر آزاد انسانی می‌تواند تأثیری عمیق و به‌یادماندنی بر مخاطبان داشته باشد؛ زیرا انسان‌ها خیلی بهتر همدیگر را درک می‌کنند.

انسان‌ها با استفاده از تخیلی که دارند طرح‌های منحصربه‌فردی از خود به جا می‌گذارند.

طراحی لوگو با هوش مصنوعی

تفاوت‌های اساسی طراحی با هوش مصنوعی و طراحی انسانی

هزینه: طراحی توسط طراحان حرفه‌ای لوگو هزینه گزافی می‌خواهد؛ اما طراحی با کمک هوش مصنوعی تا حدودی رایگان است و یا مبلغ خیلی کمی را به خود اختصاص می‌دهد.

سرعت: کمک‌گرفتن از طراحان لوگو یک شرط دارد، و آن هم در اختیار قراردادن زمان کافی به آن‌ها است، زیرا آن‌ها هم مثل همه ما کارهای روزمره دارند و باید طراحی را در قسمتی از زندگی خود قرار دهند. در مقابل هر زمانی که بخواهید می‌توانید برای طراحی خود از هوش مصنوعی استفاده کنید بدون اینکه خسته شود و یا اینکه کار دیگری داشته باشد.

مراحل ساخت لوگو: وقتی یک طراح قرار است طراحی را انجام دهد، سؤالات متعددی از شما می‌پرسد تا بیشتر از هویت، کاربری و خدمات شما مطلع شود و سپس با درنظرگرفتن مخاطب و سلیقه‌ای که مخاطب شما دارد به طراحی می‌پردازد، اما این روند در هوش مصنوعی با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

زیرا شما با واردکردن اطلاعاتی که لوگوساز درخواست می‌کند، تعدادی لوگو در اختیار دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را به سلیقه خود انتخاب کنید.

کدام روش مناسب‌تر است…؟

ما در این قسمت قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که چراغ راه شما خواهد بود، ولی در نهایت این شما هستید که بر اساس بودجه، زمان، نیاز، سلیقه و راهبردی که دارید انتخاب می‌کنند که از کدام روش استفاده کنید.

هویت برند: اگر هویت برندتان فناورانه و مدرن است، استفاده از هوش مصنوعی انتخاب درستی است. در مقابل برای طراحی لوگوهای مرتبط با انسانیت بهتر است مشارکت انسانی وجود داشته باشد تا احساسات را نشان دهد.

سرعت و هزینه: در قسمت‌های قبل به این موارد اشاره کردیم و در اینجا می‌خواهیم بیان کنیم که اگر زمان و هزینه اهمیت بالایی در پروژه شما دارد بهتر است هوش مصنوعی را انتخاب کنید.

خلاقیت: اگر تنوع و اصالت برایتان اهمیت بیشتری دارد بهتر است نقش انسان را نادیده نگیرید، انسان‌ها فکر پویایی دارند و تجربه‌هایشان نقش زیادی در تصمیم‌گیری‌هایشان دارد؛ بنابراین کمک‌گرفتن از انسان‌ها برای پروژه‌ای که می‌خواهد منحصربه‌فرد باشد بهترین گزینه است.

ترکیبی: ممکن است تصمیم بگیرید هر دو روش را در کنار هم داشته باشید. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا طراحی خود را توسط نرم‌افزار انجام دهید، سپس طرح اولیه خود را در اختیار یک طراح حرفه‌ای قرار دهید تا با اعمال خلاقیت خود آن را بهتر کند.

بهتر است لوگویی که طراح انسانی آن را ویرایش کرده است را به مخاطب نشان دهید و قبل از آن اقدامی نکنید. حتماً می‌پرسید چرا؟ جواب ما به شما این است که این طراح‌ها لوگوهای بسیاری را دیده‌اند، بنابراین اگر شباهتی با لوگوهای دیگر داشته باشد به سرعت آن را می‌فهمند.

از سوی دیگر طراحان انسانی بیشتر با مخاطبان سروکار دارند و درصورتی‌که طرحتان باب دل مخاطب نباشد آن را تغییر می‌دهد. دلیل سوم ما همان است که از ابتدای مقاله تکرار کرده‌ایم:

خلاقیت!

آینده‌ای که طراحی لوگو دارد…

هوش مصنوعی خیلی سریع در حال پیشرفت است و احتمالاً شاهد نرم‌افزارهای خلاق‌تری باشیم. احتمالاً در آینده هوش مصنوعی از ایده‌های انسان به‌عنوان ناظر و تقویت‌کننده استفاده می‌کند و پیشرفت بیشتری برای خود رقم می‌زند و انسان هم با استفاده از هوش مصنوعی کار خود را آسان می‌کند و این اتفاق دو سر برد است. ما بر آنیم که به شما ثابت کنیم هرچقدر هم که هوش مصنوعی پیشرفت کند نقش انسان حیاتی باقی می‌ماند.

نتیجه‌گیری

طبق آنچه بیان شد کسب‌وکارهایی که بودجه محدود دارند و می‌خواهند خیلی سریع لوگوی خود را طراحی کنند، طراحی با هوش مصنوعی برایشان بهترین گزینه است.

اما اگر خلاقیت، هویت، ماندگاری و عمق برای برندی اهمیت دارد، سرمایه‌گذاری و طراحی توسط انسان گزینه مناسب‌تری است. کسی در طراحی لوگو حرف برای گفتن دارد که از ترکیب هر دو روش استفاده کند، زیرا راه‌حلی بهینه است و می‌تواند نتایجی مطلوب داشته باشد.

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *