BLOG POST

طراحی لوگوی تجاری و پیچ‌وخم آن

آخرین مقالات
لوگوی تجاری
ژانویه 24, 2025
فهرست مطالب

وقتی که قرار است پا به دنیای کسب‌وکار بگذارید، اولین اقدامی که باید انجام دهید معرفی خود، اهداف و محصولات خود است. این معرفی از راه‌هایی گوناگونی انجام می‌شود، برخی با استفاده از کاتالوگ دیجیتال و چاپی به معرفی جامع و کامل محصولات خود و آنچه که بر روی آن کار می‌کنند، می‌پردازند.

برخی با تهیه ویدئو های تبلیغی در فضاهای مجازی از جمله اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر این کار را انجام می‌دهند. برخی با طراحی لوگو مناسب مانند طراحی لوگوی تجاری هویت برند خود را معرفی میکنند که این بار ما قرار است راهی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن می‌توانید در کمترین زمان خود را به مشتریان معرفی کنید و به خود هویت ببخشید.

حتماً شما هم مشاهده کرده‌اید که برخی از برندها لوگوی مخصوص به خود را دارند، مثلاً شرکت اپل لوگوی منحصر به خود را دارد و محصولاتش را با آن عرضه می‌کند Asus هم همین‌طور. از مثال‌های دیگر می‌توان به لوگوی LG اشاره کرد. شما چه مثال‌های دیگری می‌شناسید؟

حال این مثال‌هایی که ما بیان کردیم، جهانی هستند. همین مثال باید الهامی برای شما باشد. این شرکت‌ها هم روزی، فروشندگان نوپا بودند. اما توانستند جای پای خود را در دنیای تجارت محکم کنند. یکی از عوامل این ثبات، طراحی لوگوهای منحصربه‌فردشان است.
در دنیای امروز افراد زیادی می‌توانند کار طراحی را برای شما انجام دهند، اما کسی که بتواند باتوجه‌به اهداف، موقعیت، محصول و ویژگی‌های محصول طراحی کند؛ فقط خود شما هستید.

این شما هستید که می‌توانید خودتان را برای مشتریان توصیف کنید. اگر این توصیف از طریق نشان‌واره انجام شود، عمر کسب‌وکارتان افزایش می‌یابد. در ادامه ما به مباحثی در زمینه طراحی لوگو و چیستی آن اشاره می‌کنیم که یاریگر شما در طراحی لوگو خواهد بود.

چیستی لوگوی تجاری

لوگوی تجاری نمادی گرافیکی و نمایشی است که صاحبان کسب‌وکار به‌منظور شناساندن خود به مخاطب از آن استفاده می‌کنند. لوگوهای تجاری آمیزه‌ای از اشکال و نوشته‌ها هستند. لوگوهای تجاری، نمادهای بازی هستند و اغلب به‌یادماندنی و جذاب خواهند بود. کار اصلی لوگوهای تجاری هویت بخشیدن به صاحب تجاری خود به‌منظور رقابت با دیگر شرکت‌ها است.

چرایی انتخاب لوگوی تجاری

اگر اکنون از شما بپرسند که چه برندهای خوراکی را به‌خاطر دارید، قطعاً نمی‌توانید مثال‌های فراوان بزنید؛ اما اگر به شما لوگوی یک شرکت را نشان دهند، آن محصول را به‌خاطر می‌آورید و حتی می‌توانید درمورد آن و ویژگی‌هایش صحبت کنید. بر اساس این قانون نانوشته، به‌جرئت می‌توان گفت: شرکتی موفق است که یک لوگو برای خودش طراحی کند.

یکی از دلایل ماندگاری برخی شرکت‌های معروف، داشتن لوگوهای جذاب و استاندارد است. عنصر ماندگاری در طراحی هر لوگویی اهمیت دارد. شما با طراحی لوگوی خوب علاوه بر افزایش درآمد، می‌توانید برای خود کسب آبرو کنید و تا سالیان طولانی در بین مردم شناخته شده باشید. درصورتی‌که به هر دلیلی تصمیم به ادامه‌ندادن آن کسب‌وکار گرفتید باعث دلتنگی مردم برای محصول خود می‌شوید.

لوگوی تجاری

دلایل اهمیت لوگوی تجاری

من خودم تصمیم گرفتم نام لوگوی تجاری را Helper بگذارم، زیرا می‌تواند به صاحب خود کمک کند که از دیگر رقبا متمایز شود. لوگوی تجاری یاریگر خوبی برای کسانی است که به دنبال تثبیت هویت خود هستند. لوگوهای تجاری در کسب اعتماد مشتریان تأثیر فراوانی دارند.

تبلیغات

چون لوگوهای تجاری، شناسنامه محصولات و خدمات یک شرکت هستند، استفاده از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی اقدامی مؤثر برای بازاریابی محصولات هستند.

نکات مهم طراحی لوگو

انتخاب لوگوی ترکیبی: لوگوها به‌صورت کلی به لوگوهای نوشتاری، تصویری و ترکیبی تقسیم می‌شوند. ازآنجایی‌که شما صاحب کسب‌وکار نوپا هستید، با استفاده از لوگوی ترکیبی می‌توانید هم زمان از شکل و نوشتاری کوتاه استفاده کنید. با این کار در ذهن بیننده ماندگار خواهید شد.

حساسیت در انتخاب شکل لوگو: در همه لوگو ها اشکال، حرف اول را می‌زنند؛ اما در لوگوهای تجاری این اهمیت بیشتر است، زیرا میزان درآمد شما به آن وابسته است.

ما برای شما معنای برخی اشکال را بیان می‌کنیم؛ انتخاب با شما:
دایره نشانگر اتحاد، وحدت، پویایی و غیره است. دایره‌ها خط صاف نشان‌دهنده قدرت و کارایی است.
مثلث بیانگر علم یا قوانین و پرخاش یا دین است.
مربع تعادل داشتن را القا می‌کند.
خط‌های افقی مشخص‌کننده آرامش و سکون را نشان می‌دهند.
خط‌های عمودی نشان‌دهنده‌ی قدرت هستند.

به‌کارگیری درست رنگ‌ها: در طول فرایند طراحی لوگو، آنچه به کار شما روح می‌دهد و آن را زنده می‌کند، رنگ است. رنگ‌ها می‌توانند در سرنوشت لوگوی تأثیر بگذارند. برای مثال زرد هوش و دوستی را القا می‌کند. رنگ سبز تحرک و پویایی را نشان می‌دهد، علاوه بر این سبز نماد سرمایه است. قرمز بیانگر عشق و حس است. شما با استفاده از قرمز، قدرت خود را به ذهن مشتری می‌رسانید.

آبی نماد آرامش، اعتمادبه‌نفس، حسن‌نظر و صلح است.
اگر قصد دارید زیبایی، توانایی و وفاداری خود را نشان دهید، پیشنهاد ما رنگ بنفش است.
کاملاً واضح است که رنگ سفید پاکی را نشان می‌دهد. رنگ سفید سادگی خاصی را در خود جای‌داده است.
به‌خاطر داشته باشید که رنگی که انتخاب می‌کنید، با رنگ پس‌زمینه، متضاد باشد بهتر است.

یک نکته دیگر درمورد رنگ‌ها این است که شما باید خودتان را برای این آماده کنید که رنگ لوگویی که طراحی کردید در پرینت کاغذی متفاوت باشد؛ بنابراین رنگی را انتخاب کنید که حتی با تغییر رنگ در چاپ هم ارزش خود را از دست ندهد.

توجه به فونت‌ها: ازآنجایی‌که پیشنهاد ما در نکته اول، لوگوهای ترکیبی بود برای نوشتاری که قرار است در دل لوگوی شما قرار گیرد وقت صرف کنید. یک قانون نانوشته وجود دارد که فونت لوگو باید خوانا و واضح باشد. فونت رمزآلود به کار کسب‌وکارهای تجاری نمی‌آید. برای این کار می‌توانید فونت‌های مختلفی را امتحان کنید و از منظر بیننده به آن بنگرید.

چگونگی طراحی لوگو تجاری

پس‌زمینه ساده: بهتر است در طراحی لوگوی خود از زمینه ساده بهره ببرید، به هر میزان که از رنگ‌های مختلف استفاده کنید، بیننده را دچار استرس خواهید کرد. رنگ‌های محبوب قرمز و آبی هستند. به‌هرحال از هر رنگی که استفاده می‌کنید باید پس‌زمینه ساده و به‌دوراز پیچیدگی باشد.

بهره‌گیری از لوگوهای مسطح: لوگوهای تجاری که برجستگی ندارند، ارزش دارند. تحقیقی در زمینه لوگوهای تجاری انجام شده است. این تحقیق بین ۵۰ لوگوی تجاری انجام شده که نتیجه آن ۴۵ لوگوی مسطح بود. امروزه در بین طراحان لوگوی تجاری، مسطح بودن به یک قانون تبدیل شده است.

دخالت‌دادن نظر مشتریان: زمانی که قصد تغییر لوگوی تجاری خود را دارید و در زمان‌هایی که شروع به طراحی می‌کنید، بهتر است از نظر مشتریانتان هم استفاده کنید. با این اقدام شما سلیقه مخاطب را در نظر گرفته‌اید، مخاطب یکی از مهم‌ترین رکن‌های موفقیت شما است، جلب رضایت او اهمیت ویژه‌ای دارد. جالب است بدانید که شرکت بی‌ام‌دبلیو این کار را انجام می‌دهد، باوجوداینکه یک شرکت بزرگ است.

الهام‌گرفتن: زمانی که لوگوهای مختلف را تحلیل می‌کنید، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهید. زمانی که شروع به طراحی لوگوی خود می‌کنید، آن نکات در ناخودآگاه شما حک شده است و آن‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهید. مسلم است که از نقاط ضعف لوگوهای دیگر دوری می‌کنید. در این صورت شما مجموعه‌ای از نقاط قوت لوگوهای مختلف را در یک لوگو جمع کرده‌اید. الهام‌گرفتن از لوگوهای مختلف باید فقط در حد الهام باشد، نه کپی‌برداری!

لوگوی تجاری

استفاده از عنصر آشنا: برای اینکه هویت خود را به بیننده نشان دهید بهتر است در طراحی لوگوی خود از عناصر آشنا استفاده کنید. برای نمونه لوگوی تجاری که برای فروشگاه لوازم آرایشی طراحی می‌شود بهتر است از رژ در طراحی خود استفاده کند. اگر یک فروشگاه کتاب‌فروشی از قاشق و چنگال برای لوگوی خود استفاده کند، خنده‌دار و مضحک است.

تغییر تدریجی لوگو: وقتی کسب‌وکارتان را آغاز می‌کنید، ممکن است به دلایل مختلف قصد تغییر لوگو را داشته باشید. اگر تغییر لوگو به یکباره رخ دهد، هویت قبلی شما را متزلزل می‌کند، چون مخاطب قادر به تمایز نیست و گمان می‌کند برند جدید است. تغییرات خود را در لوگوی تجاری به‌صورت تدریجی و در حد تغییرات جزئی ایجاد کنید.

نتیجه‌گیری

ازآنجایی‌که لوگوهای تجاری با کمترین کلمات، بیشترین حرف‌ها را می‌زنند، در موفقیت خدمات و تأثیر فراوان دارند. لوگوهای تجاری شخصیت دارند، برای مثال برخی قدرتمند هستند، برخی احساسی، برخی وفادار، برخی شجاع و…. این شما هستید که هویت را به لوگوها می‌دهید. چگونه؟

با انتخاب درست رنگ‌ها، فونت‌ها، شکل‌ها، برجسته نبودن، زمینه ساده و تکنیک‌های دیگر طراحی که خودتان بهتر از من می‌دانید. لوگوها احساس‌های مختلفی را به بیننده می‌دهند. لوگوهای حرفه‌ای نتیجه مشارکت طراح گرافیکی و صاحب کسب‌وکار است. آن‌ها با هم به نتیجه رسیده‌اند و اهدافشان را یکی کرده‌اند.

زبانی ساده را در طراحی خود برگزینید. لوگوهای واضح و مختصر در ذهن و قلب مردم جا باز می‌کنند. توصیه‌ای که من در این مورد به شما دارم، این است که حتماً عموم افراد جامعه را در نظر بگیرید. شما قرار نیست برای عده‌ای لوگو طراحی کنید که همه از گرافیک سر در می‌آورند تا از این طریق قدرت خود را به رخ بکشید.

زبانی ساده را در طراحی خود برگزینید. بعد از طراحی بهتر است از افراد مختلف بپرسید تا چه میزان لوگوی شما را درک می‌کنند؟ اجازه دهید در یک جمله تمام ماجرا را بگوییم «یک لوگوی مبهم نسبت به لوگوی آشکار ارزش کمتری دارد.»

طراحی یک نماد بهترین راه برای تبلیغات با هزینه اندک است، تنها هزینه‌ای که دارد لزوم استفاده از خلاقیت ذهن است و چه چیزی بهتر از

اینکه شما با ذهن خودتان، کسب درآمد کنید؟

درنهایت باید گوشزد کنیم که برای طراحی خود زمان بگذارید و عجول نباشید. اگر یک لوگوی خوب طراحی کنید، اما دیر وارد فضای تجارت شوید بهتر است تا اینکه نیندیشیده عمل کنید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد طراحی لوگوی تجاری را دارید همین‌الان دست‌به‌کار شوید. به‌خاطر داشته باشید ابتدا هدف خود را مشخص کنید، این فقط یک تمرین است؛ پس دست‌به‌کار شوید و هر مرحله از طراحی که به مشکل خوردید، در ذیل این مقاله سؤال خود را بپرسید..

نویسنده :
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *