کاتالوگ دیجیتال یکی از ابزارهای مناسب و بهصرفه در بازاریابی هست. وقتی شرکتی از کاتالوگهای تجاری استفاده میکند، ارتباط بهتری با مشتریان خود میگیرد و بهصورت کامل اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار میدهد. در نتیجه این ارتباط مؤثر، تجربه کاربری شرکت افزایش مییابد. در ادامه قصد داریم ضمن معرفی کاتالوگ دیجیتال، فنون و مهارتهایی را بیان کنیم که باعث افزایش مهارت شما میشوند.
کاتالوگها در برقراری ارتباط خیلی تأثیر دارند؛ اما باید این را هم در نظر بگیرید که چگونگی برقراری ارتباط دست شماست. تیم لوگوتیک با بهرهگیری از تجربه و خلاقیت، طراحی لوگو و طراحی کاتالوگهای حرفهای را به شکلی متمایز و منحصر به فرد ارائه میدهد. در واقع هدف ما از نوشتن این مقاله این است که شما بتوانید چگونگی برقراری ارتباط خود با مشتری از طریق کاتالوگهای دیجیتال را فرابگیرید.
پیشینه کاتالوگ دیجیتال
اولین کاتالوگهایی که در دست انسان قرار گرفت، کاتالوگهای چاپی بود. کاتالوگهای چاپی در قالب کتابچهها و بروشورها منتشر شدند. با پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از اینترنت ابزارها و پلتفرمهای متعددی برای تبلیغات روی کار آمدند. یکی از این ابزارها کاتالوگهای دیجیتال بودند. با روی کار آمدن کاتالوگهای دیجیتال در وقت و هزینه صرفهجویی شد.
برای انسانهای دغدغهمندی که به محیط زیست اهمیت میدهند، استفاده از کاتالوگ دیجیتال مثل یک مژده عمل میکند، زیرا در استفاده از کاغذ و مقوا صرفهجویی شد. اما مهمترین دلیلی که امروزه صاحبان شرکتها ترجیح میدهند از کاتالوگهای دیجیتال استفاده کنند، امکان بهروزرسانی اطلاعات است. شما هرزمان که در کسبوکارتان تغییری ایجاد شود، میتوانید با کمترین وقت و هزینه این تغییرات را به گوش مشتری برسانید.
مزایای کاتالوگ دیجیتال
گویی وقت آن شده است که کمی از مزایای کاتالوگ دیجیتال بدانیم و از پیشرفت بشر لذت ببریم:
دسترسی بسیار آسان
امروزه کمتر کسی را میبینید که به اینترنت دسترسی نداشته باشد، مخاطبان شما با یک جستجوی ساده در مرورگرها میتوانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند، برای همین سعی کنید اطلاعات خود را همیشه بروز کنید و اطلاعات دقیق به مشتریان خود دهید.
مشتریان میتوانند انتخاب کنند که دنبال چه اطلاعاتی هستند. امروزه مشتریان علاقهمند هستند فقط برای چیزی که در نظر دارند وقت بگذارند، بهتر است بگوییم «در دنیای امروز، انسانها برای چیزی وقت میگذارند که به آن احتیاج دارند»، اجازه دهید کمی راحتتر صحبت کنیم، من یک سؤال از شما دارم.
مسلم است، همینالان که شما در حال خواندن مقاله ما هستید نیازمند افزایش اطلاعاتتان در این زمینه هستید، آیا برای رسیدن به این هدف مطالبی که از هدفتان دور است کنار نمیگذارید؟ پاسختان به این سؤال مشخص میکند به چه میزان مزیت کاتالوگهای دیجیتال را متوجه شدید. بنا بر آنچه گفته شد کاتالوگهای دیجیتال میتوانند انسانها را به دسترسی آسانتر نزدیک کنند.
بهروزرسانی سریع
در کاتالوگهای چاپی، تغییر اطلاعات غیرممکن بود. برای اینکه یک مورد کوچک را تغییر دهند باید کاتالوگ دیگری طراحی میکردند، هزینه میکردند، وقت میگذاشتند تا یک کاتالوگ جدید را طراحی کنند و در اختیار مشتریان قرار دهند. جالبتر اینکه، بعد از زحمت و تلاشهای بسیار، نمیتوانستند این تغییر را به گوش همه مشتریان برسانند. از زمانی که کاتالوگ دیجیتال در دنیای بازاریابی وارد شد، هم به نفع مشتریان و هم به نفع صاحبان شرکتها تمام شده است.
افزایش تعامل با مشتریان
تعدادی قابلیتهای تعاملی به کاتالوگ دیجیتال اضافه شده است از قبیل: لینکها، فرمهای تماس و ویدئوهای توضیحی و… این قابلیتها این امکان را به دو طرف میدهد که ارتباط بیشتری با هم داشته باشند. ارتباط بهتر با مشتری به شناخت بیشتر مشتری از محصولات و خدمات صاحب کسبوکار میانجامد.
معایب کاتالوگ دیجیتال
شاید شما هم از اطرافیان خود شنیده باشید که میگویند: «گل بیخار فقط خدا است.» بر اساس این قاعده نانوشته باید بگوییم، حقیقت این است که کاتالوگهای دیجیتال باوجود مزایایی که دارند، دارای معایبی هستند. ما قصد داریم در ادامه به بررسی طراحی کاتالوگها بپردازیم:
نیاز به اینترنت
یکی از معایب کاتالوگهای دیجیتال، نیاز دسترسی به اینترنت است. مشتریان برای اطلاع از خدمات شرکتها و مشاهده کاتالوگهای مختلف، نیازمند اینترنت هستند. این یک واقعیت است که اینترنت در همه مناطق یکسان نیست و مردم برخی مناطق از لحاظ دسترسی به اینترنت با مشکل مواجه هستند.
مسئلههای مربوط به حریم خصوصی
شرکتها موظف هستند با استفاده از پروتکلهای امنیتی اطلاعات کاربران را حفظ کنند و از حرم خصوصی آنها مراقبت لازم را به عملآورند. بهکارگرفتن این پروتکلهای امنیتی نیاز به مهارت، اطلاعات و صرف وقت و هزینه برای شرکتها دارد.
مقایسه کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی
بیان شد که کاتالوگهای دیجیتال از لحاظ هزینه، بهروزرسانی و تعامل با مشتری نسبت به کاتالوگهای چاپی گزینه مناسبتری هستند؛ اما باید در نظر داشت که کاتالوگهای چاپی از نظر تجربه لمس، دسترسی آسان و بدون اینترنت برای برخی از مشتریان جذابتر هستند.
مهمترین نکات برای طراحی کاتالوگ دیجیتال
رعایت اصول UX/UI
از مهمترین عوامل موفقیت کاتالوگ دیجیتال استفاده از اصول گرافیک زیباشناسی (UI) و تجربه کاربری (UX) است. طراحی کاتالوگ باید کاربران را به خود جذب کند. برای یک طراحی خوب لازم است از نرمافزارهای مناسب استفاده شود تا بتوان اطلاعات را بهراحتی در اختیار کاربران قرارداد. برای بهبود تجربه کاربری میتوان از منوهای ناوبری مشخص و دکمههایی با سایز بزرگ بهره برد.
در زیر یک فهرست از بهترین نرمافزارهای طراحی رابط کاربری (UI) برای شما آوردهایم:
- Figma
- Adobe XD
- Sketch
- Poroto.io
- Axure RP
- InVision Studio
- Framer X
- Marvel
- Craft
- UXPin
- Origami Studio
- ZepLin
- Webfiow
- Mockplus
- FLOWFlowMapp
- Wireframe.cc
استفاده از تصاویر باکیفیت بالا
اگر قصد دارید در کاتالوگ خود از تصویر استفاده کنید، تمام تلاش خود را بکنید که تصاویر نهایت کیفیت را داشته باشند. گرافیک را در اولویت کار خود قرار دهید. اجازه دهید اهمیت کیفیت تصاویر را با مثالی ملموس بیان کنیم. فرض کنید یک کارت به دست شما میرسد و تصویر آن بهقدری باکیفیت است که شما احساس میکنید محصول را در دست دارید. در مقابل یک کارت دیگر در کیف پولتان دارید که تصویر محصولی که روی کارت قرار دارد با محصول اصلی همخوانی ندارد.
در این دو کارت، محصول کارتی که تصویرش با خودش همخوانی ندارد از لحاظ کیفیت و اصالت بهتر است. حالا شما بگویید باوجود کیفیت بالا، آیا مشتریان محصول کارت اول را بیشتر میخرند یا کارت دوم؟ پرواضح است که میل کاربران به کارت اول است. همین اصل برای کاتالوگها هم صدق میکند. کاربران دوست دارند از مطالعه اطلاعات کاتالوگ لذت ببرند، شرط آن رعایت اصول گرافیک و وضوحبالا است.
متنهای کوتاه؛ اما مؤثر
مشتریان وقتی مشغول مطالعه کاتالوگ شما هستند، دوست ندارند با یک جزوه درسی مواجه باشند که تمام صفحه از نوشته پر است. اینکه محصول و خدمات خود را بهصورت جامع برای مخاطبان ارائه دهید خوب است؛ اما موظف هستید سلیقه مخاطب را هم در نظر بگیرید. سعی کنید از جملات کوتاه استفاده کنید.
جملات کوتاه و تأثیرگذار خاصیت بهیادسپاری را دارند. وقتی از جملات کوتاه استفاده کنید به مخاطبان این اجازه را میدهید که بهراحتی بتوانند کاتالوگ را مرور کنند. میخواهیم یک راز را با شما در میان بگذاریم: یادتان باشد وقتی جملات کوتاه به کار میبرید و برای خود شعارهای تأثیرگذار میسازید، هر مشتری را به یک کاتالوگ برای خود تبدیل میکنید که میتوانند برایتان تبلیغ کنند. بدون اینکه هزینهای پرداخت کرده باشید!
دنیای بازاریابی، دنیای ذکاوت است!
بهکاربردن انیمیشن
بهتر است از ویدئوهای توضیحی و انیمیشن های جذاب استفاده کنید. ویدئوهای توضیحی کار مشتریان را سادهتر میکنند. وقتی از ویدئوها و انیمیشنها استفاده میکنید، اعتماد مخاطبان به حرفهای بودن شما بیشتر جذب میشود. در اینجا بهتر است گوشزد کنیم که انیمیشن ها به بهبود تجربه کاربری (UX) کمک میکنند.
طراحی ریسپانسیو
کاتالوگ خود را بهگونهای طراحی کنید که مشتریان بتوانند آن را در هر دستگاهی ببینند. اندازهها و متن بهتر است بهقدری باشند که در صفحهنمایشهای خیلی کوچک هم خوانده شوند.
ابزارها
حتماً تا الان برایتان سؤال شده است که بهترین نرمافزار و ابزار برای طراحی یک کاتالوگ دیجیتال خوب چیست؟
نرمافزارهای زیادی برای طراحی کاتالوگ استفاده میشوند؛ اما ما سعی کردیم سه مورد از مهمترین آنها را به شما معرفی کنیم و به بررسی امکانات آنها بپردازیم.
Figma
فیگما یکی از نرمافزارهایی است که برای طراحی کاتالوگ، به دلیل ابزارهای بصری، آسانی کار با آن موردتوجه طراحان قرار گرفته است. این نرمافزار ابزاری برای طراحی UX/ UI است و برای طراحیهای تعاملی و وکتورها مورداستفاده قرار میگیرد. یکی از امکانات خاص این نرمافزار این است که چند کاربر میتوانند بهصورت همزمان بر روی یک پروژه کار کنند و نظر دهند. این کار را با ابزاری با نام FigJam انجام میدهد.
حیف است درمورد نرمافزار Figma حرف بزنیم و از پلاگینهای منحصربهفرد آن صحبت نکنیم. مثلاً با کمک Unsplash میتوانید از بین تصاویر مختلف، تصویر موردنظر خود را پیدا کنید. این نرمافزار از زمان ایدهپردازی تا زمان پروتوتایپ مثل یک دوست همراه شما است.
در Figma میتوانید تا ۳ فایل بهصورت رایگان و بهصورت گروهی استفاده کنید؛ اما به هر تعداد که بخواهید میتوانید فایل فردی تولید کنید. ممکن است کارگروهی برایتان مقبولیت بیشتری داشته باشد، به این منظور بعد از ۳ فایل باید ماهی حداقل ۱۲ دلار بپردازید.
از معایب آن میتوان به عدم استفاده از آن بهصورت آفلاین اشاره کرد.
Proto.io
این نرمافزار را میتوان در شمار بهترین نرمافزارها قرارداد، چرا که سازندگان آن ادعا میکنند نمونههای اول ساخته شده با Proto.io حس واقعی بودن را به بیننده میدهد. این نرمافزار نیز مانند Figma قابلیت همکاری بین تیمهای مختلف را دارد.
این نرمافزار کتابخانههای غنی دارد. در کنار خوبیهای این نرمافزار باید اقرار کنیم، اگر شما فردی هستید که درمورد کدنویسی اطلاعات چندانی ندارید، امکان دارد کار با این نرمافزار برایتان سخت باشد.
Sketch
این نرمافزار ابزاری است که به شما امکان اعمال تغییرات انبوه در قسمتهای مختلف طراحی را میدهد. به دلیل این مزیت باعث صرفهجویی در وقت شما میشود. Sketch افزونههای فراوانی دارد، علاوه بر این امکان ساخت Symbol را دارد. این نرمافزار دو ایراد بزرگ دارد:
۱. از نرمافزار Sketch فقط کسانی میتوانند استفاده کنند که سیستمعامل macOS دارند.
۲. همکاری بین اعضای تیمهای مختلف در آن سخت است.
Canva
یکی از ابزارهای آنلاین برای طراحی Canva است. این نرمافزار چون ابزارهای سادهای برای ویرایش و افزودن متن و تصویر دارد محبوبیت زیادی بین کاربران دارد. اگر تجربه کمی در طراحی دارید، ما به شما این نرمافزار را پیشنهاد میدهیم. این نرمافزار نیز از همکاری کاربران بر روی یک پروژه استقبال میکند.
Adobe InDesign
پیشنهاد ما به کسانی که در کار طراحی، حرفهای هستند این نرمافزار است. از مزیتهای آن میتوان از قابلیت واردکردن و ویرایش فایل، استفاده از انواع قالبها و ابزارهای تایپوگرافی نام برد. این نرمافزار باوجوداینکه بسیار پیشرفته است قابلیت محدودی برای همکاری اعضای تیمها دارد.
نتیجهگیری
ازآنجاییکه امروزه کاتالوگهای دیجیتال برای صنایع مختلفی از قبیل مد، غذا، الکترونیک و معرفی شرکتها و محصولات مختلفشان مورداستفاده قرار میگیرند، ما لازم دانستیم درمورد اهمیت، مزایا و معایب کاتالوگهای دیجیتال اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. ما برای اینکه شما بعد از خواندن مقاله موردبحث نیاز به تحقیق بیشتر نداشته باشید سعی کردیم از نکاتی که طراحی شما را بهتر میکنند نام ببریم.
مهمترین بخش این مقاله معرفی ابزارهای مناسب طراحی کاتالوگهای دیجیتال است. امیدواریم بعد از خواندن این نکات لبخند رضایت بخشی بر صورت شما بنشیند. اگر هرگونه سؤال و نظری برای شما پیشآمده و ما میتوانیم به شما در آن زمینه کمک کنیم، حتماً آن را با ما به اشتراک بگذارید.