کارت ویزیت ممکن است فقط یک تکه کاغذ کوچک به نظر برسد اما تأثیرات مهمی در ذهن مخاطبان بر جای می گذارد که یکی از عوامل موئثر آن سایز فونت کارت ویزیت است. حتما تا به حال کارت ویزیتهایی را دیدهاید که در همان نگاه اول جذاب به نظر برسند؛ در حالی که برخی دیگر اصلا شما را کنجکاو نمیکنند و به راحتی کنار گذاشته میشوند.
نکات مختلفی در طراحی کارت ویزیت وجود دارد که همه در کنار هم یک کارت ویزیت جذاب را تشکیل میدهند؛ جالب است نه؟ جزئیاتی به همین کوچکی روی کیفیت نهایی کارت ویزیت شما تأثیر جدی دارند. در این مقاله میخواهیم به ارائهی یک راهنمای کاربردی، به شما کمک کنیم تا سایز فونت کارت ویزیت خود را انتخاب کنید.
نقش فونت خوب در کارت ویزیتها
شاید بهتر باشد اول فونت را توضیح دهیم. فونتها مجموعه از عددها، حرفها و نمادها هستند که بهصورت یک طرح مشترک در اختیار شما قرار میگیرند. فونتها قادر به انتقال احساسات و هدف خود به مخاطب هستند. فرقی نمیکند فونت رسمی باشد یا فونت مدرن، هرکدام از فونتها تأثیر خاصی به همراه دارند؛ بنابراین با انتخاب یک فونت مناسب میتوان احساسات مخاطب را برانگیخت و در ذهن او برای خود یک هویت تشکیل داد.
چرا سایز فونت کارت ویزیت مهم است؟
کارت ویزیت شما مانند اولین ملاقاتتان با مشتری است؛ همان اندازه بااهمیت و تأثیرگذار. این کارت کوچک تأثیر اولیهی مثبتی روی مخاطبان شما میگذارد و میتواند تصمیمگیری آنان را تغییر دهد؛ به همین دلیل تمام جزئیات کارت ویزیت اهمیت ویژهای پیدا میکنند. سایز فونت کارت ویزیت نیز یکی از همین جزئیات است که متأسفانه گاهی نادیده گرفته میشود.
سایز فونت کارت ویزیت باید طوری باشد که مخاطبان به راحتی اطلاعات شما را بخوانند و دچار مشکل نشوند. هیچ چیز در کارت ویزیت بدتر از این نیست که فردی تلاش کند اطلاعات یا شماره تماس شما را بخواند و نتواند. کارت ویزیتهایی که چنین مشکلی دارند، مهمترین اصل طراحی کارت ویزیت را رعایت نکردهاند. هدف کارت ویزیت انتقال اطلاعات و شماره تماس شما به مشتری است.
اگر کارت ویزیتی نتواند این کار را انجام دهد، هر چقدر هم زیبا باشد، کاربردی نیست و فایدهای ندارد. اگر فونت کارت ویزیت بسیار کوچک باشد، خوانایی کاهش پیدا میکند و از طرفی دیگر اگر فونت بسیار بزرگ باشد، ظاهر کارت ویزیت شلخته و غیرحرفهای به نظر میرسد. انتخاب سایز مناسب به طراحان اجازه میدهد تا اطلاعات مختلف را به صورت منظم به مشتریان منتقل کند. بهعلاوه با استفاده از سایزهای مختلف یک فونت در کارت ویزیت میتوانید روی اطلاعات مهم تأکید کنید. رعایت همین جزئیات و ظرافتها به شما کمک میکنند تا یک کارت ویزیت حرفهای داشته باشید.
راهنمای انتخاب سایز مناسب برای فونت کارت ویزیت
در این قسمت از مقاله قصد داریم یک راهنمای کامل و جامع به شما ارائه دهیم تا با کمک آن بتوانید سایز مناسب فونت کارت ویزیت خود را انتخاب کنید. فرایند انتخاب سایز فونت کارت ویزیت، یک فرایند چند مرحلهای است که با طی کردن تمام مراحل آن میتوانید یک انتخاب اصولی داشته باشید.
مرحله اول: تعیین اهمیت اطلاعات
ابتدا باید اطلاعاتی که قصد دارید روی کارت ویزیت خود قرار دهید را مشخص کنید. اطلاعات اصلی شامل نام برند، عنوان شغلی، شماره تماس، راههای ارتباطی، آدرس شعبهها، آدرس سایت، آدرس صفحهی مجازی و آدرس ایمیل میشود. علاوه بر اطلاعات متنی، اطلاعات بصری مثل لوگو نیز روی کارت ویزیت دیده میشوند. هر یک از اطلاعاتی که روی کارت ویزیت قرار دارند، دارای درجهی متفاوتی از اهمیت هستند.
نام و عنوان شغلی برند معمولاً از بقیه اطلاعات مهمتر هستند و طبیعی است که باید آنها را برجستهتر نمایش دهیم. اطلاعاتی مثل شماره تماس و آدرس ایمیل باید کامل واضح و خوانا باشند و اعداد و حروف آنها کاملاً از هم تفکیک شود. اطلاعات فرعی دیگری که روی کارت ویزیت قرار دارد را میتوانیم با اندازههای کوچکتری بنویسیم؛ البته نباید مقدار این اطلاعات فرعی زیاد باشد. کارت ویزیت حرفهای، کارت ویزیتی است که شلوغ نباشد و فقط اطلاعات مهم را به مخاطب منتقل کند.
مرحله دوم: انتخاب فونت و تست اندازهها
حالا که اهمیت هر کدام از اطلاعات را مشخص کردید، وقت آن رسیده که فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید و از سایزهای مختلف آن برای اطلاعات اصلی و فرعی بهره ببرید. واحد اندازهگیری ابعاد فونتها Point است که با pt نشان داده میشود. متن اصلی مثلاً نام شرکت یا نام کامل کسبوکارتان باید بین ۱۰ تا 16 Point باشد. البته بستگی بهاندازه کارت ویزیت دارد و باید خودتان فضا را بسنجید.
متنهای فرعی که از اهمیت کمتری برخوردارند، بهتر است از متن اصلی کوچکتر باشند، اما خیلی هم نباید ریز باشند که ناخوانا شوند. پیشنهاد ما به شما 8 Point است. اگر فضای بیشتری داشتید میتوانید اندازه فونت را بیشتر کنید. نکته مهم این است که شما باید فونت انتخابی هم در نظر بگیرید.
حتماً متوجه شدهاید اندازه فونتها با هم متفاوت است و برخی از آنها حتی کوچکتر از سایر قلمها هستند. وقتی قصد داشتید از اینگونه فونتها استفاده کنید میتوانید pt را تا جایی که لازم باشد تغییر دهید. نکتهی مهم این است که اندازهها در فونتهای مختلف متفاوت هستند؛ یعنی ممکن است سایز ۱۰ یک فونت از سایز ۱۴ یک فونت دیگر بزرگتر به نظر برسد. شما باید اندازههای مختلف فونت را روی کارت ویزیت خود تست کنید تا به یک اندازهی متناسب برسید.
مرحله سوم: ایجاد تعادل بین خوانایی و طراحی
در این مرحله باید با یک دید کلی، کارت ویزیت خود را ببینید و بین خوانایی و طراحی آن تعادل برقرار کنید. شاید تناسب سایز فونت اطلاعات اصلی با اطلاعات فرعی رعایت شده باشد اما سایز فونتها با کلیت کارت ویزیت متناسب نباشد. اگر فونت خیلی کوچک باشد، مخاطب به سختی میتواند اطلاعات را بخواند و اگر سایز فونت خیلی بزرگ باشد، کارت ویزیت شما شلوغ میشود و مخاطبان نمیتوانند اطلاعات مورد نیاز را به راحتی تشخیص دهند. ایجاد تعادل بین خوانایی و طراحی یک کارت ویزیت جذاب و خوانا به شما تحویل میدهد.
مرحله چهارم: بررسی و بازخورد
بعد از انتخاب سایز فونت، یک نمونه از کارت ویزیت خود را چاپ کنید و آن را به قدت مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله میتوانید از افراد دیگر نیز نظرسنجی کنید تا نقاط قوت و ضعف کارت ویزیتتان را به دست بیاورید. طی کردن این مرحله، بسیار مهم است؛ زیرا برخی مشکلات در هنگام چاپ مشخص میشوند و اگر قبل از برطرف کردن آنها، تعداد زیادی از کارت ویزیت خود چاپ کنید، هزینه و متریال را هدر دادهایم.
سایز استاندارد اطلاعات مختلف در کارت ویزیت
استانداردهایی برای سایز اطلاعات مختلف در کارت ویزیت وجود دارد که قصد داریم در این قسمت از مقاله آنها را مشخص کنیم. نکتهی مهم این است که شما نباید خود را محدود به این استانداردها بکنید؛ زیرا ممکن است یک فونت با سایز ۸ از یک فونت دیگر با سایز ۱۲ بزرگتر به نظر برسد. حتما سایزهای مختلف فونتها را تست کنید تا مشکلی در خوانایی اطلاعاتتان پیش نیاید.
- نام و نام خانوادگی/نام برند: نام شخص یا برند باید بزرگترین متن روی کارت ویزیت باشد؛ به همین دلیل سایز ۱۲ الی ۱۴ pt برای آن مناسب است.
- عنوان/عناوین شغلی: اهمیت این مورد در رتبهی دوم قرار دارد؛ یعنی دقیقا بعد از نام شخص یا برند، مهمترین اطلاعات است. برای عنوان یا عناوین شغلی میتوانید از سایز فونت ۱۰ تا ۱۲ pt استفاده کنید.
- اطلاعات تماس: اطلاعات تماس شامل موارد مختلفی میشوند؛ مثل شماره تماس، آدرس سایت، آدرس ایمیل، آدرس صفحات مجازی و … . سایز مناسب فونت برای این اطلاعات ۸ الی ۱۰ pt است.
- آدرس شرکت: آدرس شرکت یا دفتر معمولا طولانی است. ابتدا تا جایی که ممکن است آدرس خود را خلاصه کنید و سپس سایز کوچکی برای فونت آن در نظر بگیرید تا کارت ویزیت شما را شلوغ نکند. سایز ۸ سایز مناسبی برای آدرس شرکت محسوب میشود.
- شعار یا جملات تبلیغاتی: اگر می خواهید شعاری روی کارت ویزیت خود قرار دهید، از جملات کوتاه استفاده کنید تا کارت ویزیتتان شلوغ نشود. سایز فونت مناسب برای شعار یا جملات تبلیغاتی معمولا ۸ الی ۱۰ pt است.
نتیجهگیری
کارت ویزیت شناسنامه کاری شما است! همانطور که بیان شد انتخاب سایز فونت مناسب در طراحی کارت ویزیت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا شما قرار است خودتان را بهوسیله یک کارت به مخاطبان معرفی کنید. چگونگی این معرفی در جذب مشتریان بیشتر بسیار حائز اهمیت است.
ما در این مقاله سعی کردیم اهمیت فونت را به شما توضیح دهیم، کمکتان کنیم که سایز فونت مناسب کارت ویزیت را انتخاب کنید و برای این کار ابزار و منابعی را معرفی کردیم؛ با مراجعه به آنها میتوانید خیلی راحت فونت مناسب کسبوکارتان را بیابید و از سایزهای مختلف آن در کارت ویزیت خود استفاده کنید. اگر هنوز سؤالی در مورد فونت کارت ویزیت دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید. هدف ما از نوشتن این مقاله دسترسی آسان شما به اطلاعات کافی برای سایز فونت مناسب کارت ویزیت بوده است، از اینکه نظراتتان را بخوانیم بسیار خوشحال خواهیم شد.