قصد داریم ابتدا اهمیت داشتن لوگو برای برندهای تولیدکنندهی کیف و کفش را برایتان بیان کنیم و سپس نکات و اصولی که باید رعایت کنید را به شما آموزش دهیم.در چنین بازاری، داشتن لوگو کیف و کفش به این نوع برندها کمک میکند تا در بازار موفقتر عمل کنند و از رقیبهایشان متمایز شوند.
لوگو شناسنامهی یک برند است و یکی از مهمترین بخشهای برندسازی محسوب میشود. کیف و کفش از کالاهای پر متقاضی محسوب میشوند. امروزه تولیدیهای کیف و کفش زیادی در ایران شروع به فعالیت کردند و هر کدام سعی دارند، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.
اهمیت داشتن لوگو کیف و کفش
کیفیت و زیبایی محصولات یک برند اولین چیزی است که مشتری را برای خرید ترغیب میکند؛ اما نباید اینطور برداشت کرد که کیفیت خوب برای برند سازی کفایت میکند. در واقع برندینگ حرفهای یعنی شما از کسب و کار خود، یک تجربه مثبت در ذهن مشتری ثبت کنید تا در دفعات دیگر باز هم شما را انتخاب کند.
لوگو یکی از مهمترین بخشهای است که در برندینگ تأثیرگذار است. اولین کاری که لوگو برای شما انجام میدهد، ماندگاری است. رسالت لوگو این است که شما را در ذهن مخاطب ثبت کند.
اگر لوگوی جذابی داشته باشید تصویر آن در ذهن مخاطب باقی میماند و هر بار آن را ببیند نام و اطلاعات برند شما را به خاطر میآورد. این ماندگاری، کمک میکند تا مشتری در دفعات بعدی هم ترجیح دهد از برند شما خرید کند. به این صورت یک لوگوی جذاب میتواند یک مشتری معمولی را به مشتری ثابت شما تبدیل کند.
دومین کاری که لوگو برای برند شما انجام میدهد، جذب مشتری جدید است. یک لوگوی خاص که هم زیبایی بصری دارد و هم مفهوم جالبی را انتقال میدهد، توجهها را به خود جلب میکند.
خیلی اوقات، افراد وقتی لوگوی برند را بر سر در مغازه یا پروفایل پیج یا سایت مشاهده میکنند، ترغیب میشوند که وارد شوند و با کسب و کار شما آشنایی پیدا کنند. به این صورت داشتن لوگوی جذاب به تعداد مشتریان شما میافزاید.
هدف بعدی لوگو این است که شما را در چشم مخاطبتان حرفهای جلوه دهد. وقتی یک کسب و کار برای عناصر بصری مثل لوگو، زمان و هزینه صرف میکند حرفهای بودن خود را نشان میدهد و در نهایت مشتری آن برند را مورد اعتمادتر و کاربلدتر تلقی میکند.
شاید مهمترین کاری که لوگو میکند متمایز کردن شما از رقباست. با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر نه تنها باید با کسب و کارهای فضای حقیقی رقابت کنید، بلکه رقبای دیگری هم در فضای مجازی دارید.
در چنین بازاری باید مزیتهای خود را به خوبی نشان دهید تا در رقابت عقب نیفتید. یکی از چیزهایی که میتواند مزیت برند شما را به خوبی نشان دهد، داشتن یک لوگوی منحصر به فرد است.
علاوه بر تمام چیزهایی که گفتیم لوگو تأثیرات مثبت دیگری هم روی برندینگ شما دارد. با این اوصاف داشتن لوگو برای هر کسب و کار حرفهای که میخواهد در بازار امروز دوام بیاورد، واجب است.
سه سبک لوگو مناسب کیف و کفش
سبکهای طراحی لوگوی زیادی وجود دارند و سبکهای طراحی جدیدی نیز در حال به وجود آمدن هستند. سه سبک طراحی اصلی که برای کیف و کفش نیز مناسباند عبارتاند از:
لوگوتایپ
لوگوتایپ یکی از سبکهای بسیار پرطرفدار در طراحی لوگو است. در این سبک صرفاً نام برند دیده میشود که با فونت خاصی نوشته شده است. لوگوتایپ میتواند فارسی یا انگلیسی باشد. مهمترین نکته در طراحی لوگو به سبک لوگوتایپ انتخاب فونت مناسب است.
یکی از مزیتهای این لوگو این است که نام برند را در ذهن مخاطب ماندگار میکند و امکان کپیبرداری را کاهش میدهد؛ اما یک نکتهی منفی نیز دارد. آن هم این است که فردی که لوگو را میبیند، ممکن است نتواند حوزهی فعالیت شما را تشخیص دهد. اگر حس میکنید نام برندتان گویای حوزهی کاریتان نیست، میتوانید در کنار لوگوتایپ حوزهی فعالیت خود را نیز درج کنید.
لوگوی تصویری
همانطور که گفتیم یکی از معایب لوگوتایپ این است که بعضی اوقات گویای حوزهی فعالیت کسب و کار نیست. لوگوی تصویری این مشکل را برطرف میکند. لوگوی تصویری همانطور که از نامش پیداست از نمادها و تصاویر مرتبط با برند تشکیل میشود.
اگر تصویر لوگوی خود را به درستی انتخاب کنید، مخاطب در همان نگاه اول میتواند حوزهی کاری شما را تشخیص دهد. یکی از معایب این سبک طراحی لوگو این است اسم برند در آن دیده نمیشوند؛ به همین خاطر ممکن است نام برند در ذهن مخاطب ماندگار نشود.
لوگوی ترکیبی
لوگوی ترکیبی همانطور که از نامش پیداست ترکیب دو سبک قبلی است. این سبک طراحی هم مزیتهای سبک اول را دارد و هم مزیتهای سبک دوم. به همین خاطر یکی از محبوبترین سبکها محسوب میشود.
شما باید ابتدا ویژگیهای برند را در نظر بگیرید و بدانید که چه مفهومی را میخواهید از طریق لوگو به مخاطبانتان انتقال دهید. سپس انتخاب کنید که کدام یک از این سبکها برای انتقال این مفهوم مناسبتر است.
اصول طراحی لوگو کیف و کفش
طراحی لوگو برای هر حوزهی کسب و کاری اصول مخصوص به خود را دارد. در این قسمت میخواهیم شما را با اصول طراحی لوگوی کیف و کفش آشنا کنیم:
انتخاب رنگ مناسب
انتخاب ترکیب رنگی مناسب از مهمترین فاکتورهایی است که در جذابیت لوگو تأثیر دارد. رنگ یکی از چیزهایی است که میتواند توجه مخاطب را به سمت لوگو جلب کنید و بخشی از مفهوم لوگو را انتقال دهد.
برای طراحی لوگوی کیف و کفش، ترکیب رنگ سیاه و سفید یکی از گزینههای پرطرفدار و مینیمال است. این ترکیب رنگ در عین سادگی، میتواند برند شما را شیک و حرفهای نشان دهد.
البته اگر برند کیف و کفش شما جز ارزان قیمتها محسوب میشود، این ترکیب رنگ مناسب آن نیست. رنگهایی مثل قرمز، زرد، طلایی و … به علت اینکه نگاه مخاطب را به سمت خود جلب میکنند، برای لوگوی کیف و کفش مناسب هستند.
انتخاب فونت مناسب
اگر در لوگوی شما از نوع لوگوتایپ یا لوگوی ترکیبی است، باید در انتخاب فونت برای لوگو آن دقت زیادی کنید؛ زیرا فونت در جذابیت لوگو بسیار تأثیرگذار است. از آنجایی که کیف و کفش طیف وسیعی از مخاطبان را در برمیگیرد، بهتر است از فونتهایی استفاده کنید که هم خواندن آنها راحت باشد و هم جذاب و چشمنواز باشند.
استفاده از اشکال هندسی مناسب
اشکال هندسی نقش قابلتوجهی در طراحی لوگو دارند. بسیاری از لوگوها فقط از یک یا چند شکل هندسی ساده تشکیلشدهاند. اشکالی مثل دایره و مربع حس اعتماد و امنیت را به مخاطب منتقل میکنند.
یکی از کارهایی که میتوانید بکنید این است که تمام عناصر اعم از تصویر لوگو، نام و شعار برند را درون شکل انتخابی خود قرار دهید. این کار باعث میشود تصویر نهایی لوگو منظم و منسجم به نظر برسد.
برقراری تناسب میان اجزای لوگو
امروزه تناسب یکی از عناصر زیباییآفرین محسوب میشود. اگر تمامی اصول طراحی لوگو را رعایت کنید اما نتوانید تناسب را حفظ کنید، در نهایت لوگوی چشمنوازی نخواهید داشت. توجه کنید که تناسب با قرینه بودن فرق میکند. شما نیازی نیست یک طرح قرینه داشته باشید. فقط کافی است تناسب فواصل بین تصاویر را رعایت کنید.
استفاده از نمادهای حوزهی کیف و کفش
هر حوزهی کاری نمادها و المانهای مخصوص خودش را دارد. این نمادها در طراحی لوگو بسیار کاربرد دارند. کیف و کفش اصلیترین نماد این حوزهی کسب و کار است.
این المانها به مخاطب کمک میکند تا سریع بین لوگوی شما و نوع کسب و کارتان ارتباط ایجاد کند و حیطهی کاری شما را شناسایی کند. توجه کنید که هر چه این نمادها سادهتر و مینیمال تر باشند، به خاطر سپاری آنها راحتتر است. پس از تصاویر کیف و کفشهای شلوغ پرهیز کنید.
نکات طراحی لوگوی کیف و کفش
توجه به سادگی
یکی از مهمترین نکاتی که باید در طراحی لوگو رعایت کنید، حفظ سادگی است. سادگی به جذابیت لوگوی شما میافزاید. برای حفظ این سادگی، در اصلاحیههایی که از طرح اولیه انجام میدهید هر بخش اضافی که به مفهوم لوگو چیزی نمیافزاید را حذف کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر حذف بخشی از لوگو ممکن نباشد. با این کار میتوانید یک لوگوی ساده اما در عین حال جذاب داشته باشید.
بررسی لوگوی رقبا
کپی کردن در طراحی لوگو اصلاً کار درستی نیست. شما لوگو را خلق میکنید تا از رقبا متمایز شوید. حال اگر از رقبا کپی کنید در واقع تلاش بیهوده کردهاید. منظور از بررسی لوگوی رقبا این نیست که از آنها کپی کنید. در واقع ما از بررسی لوگوهای کسب و کارهای دیگر دو هدف عمده داریم:
شناخت بهتر مخاطب
رقبای شما ابتدا بازار هدف را بررسی کردهاند و سپس لوگویی ساختهاند که برای بازار هدفشان جذاب به نظر برسد. در نتیجه اگر شما لوگوی رقبا را به خوبی بررسی کنید و در جزئیات آن دقیق شوید، بازار هدف خود را بهتر خواهید شناخت.
ایده پردازی بهتر
ذهن شما وقتی لوگوهای دیگر را ببیند، ناخودآگاه فعالتر میشود و ایدههای بهتر و بیشتری را به شما پیشنهاد میدهد. از این جهت بررسی لوگوی رقبا به ایدهپردازی بهتر شما کمک میکند.
توجه به گویایی لوگو
لوگوی باید بیانگر حوزهی کاری و شعار برند باشد. در وهلهی اول۷ شما باید بدانید که چه مفهومی را میخواهید با لوگوی خود انتقال دهید. بعد از فهمیدن این موضوع، باید دقت کنید که این مفهوم به صورت گویا و واضح به مخاطب منتقل شود.
برای اینکه در نهایت به لوگوی گویایی دست یابید، سعی کنید چند بار طرح لوگوی خود را بررسی و اصلاح نمایید. بهتر است که خود را جای فردی بگذارید که برای اولین لوگو را مشاهده میکند یا از دیگر افرادی که لوگو را برای اولین بار میبینند، کمک بگیرید.
نتیجهگیری
کیف و کفش از محصولات پر تقاضا هستند و روز به روز تولیدیهایی این حوزه افزایش مییابند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی کسب و کارهای مجازی نیز پا به عرصهی این بازار گذاشتند. در این بازار برای متمایز شدن از رقبا، باید برندینگ را تقویت کرد. لوگو کیف و کفش یکی از مهمترین عناصر برندینگ در این حوزه است.
شما باید یک لوگوی ساده، جذاب و منحصر به فرد داشته باشید تا در ذهن مشتریانتان ماندگار شوید. در این مقاله اصول طراحی لوگو کیف و کفش را به شما آموزش دادیم و نکاتی که باید رعایت کنید را به شما گوشزد کردیم.
پیشنهاد ما این است که اگر تخصص کافی ندارید طراحی لوگوی برند خود را به یک طراح حرفهای بسپارید. یک طراح حرفهای با در نظر گرفتن بازار هدف شما میتواند لوگویی برایتان طراحی کند که برندتان را در ذهن مشتری ماندگار سازد.