ترکیب مناسب رنگها با یکدیگر میتواند لوگوی شما را به یک لوگوی جذاب تبدیل کند. در این مقاله قصد داریم اصول ترکیب رنگ را به شما آموزش دهیم و به شما کمک کنیم تا بهترین ترکیب رنگ برای طراحی لوگو خود انتخاب کنید.
رنگ یکی از مهمترین عناصری است که در جذابیت لوگو تأثیر میگذارد. اگر شما یک لوگوی جذاب و منحصر به فرد خلق کنید اما رنگ درستی برای آن در نظر نگیرید، ایدهی لوگو خود را به هدر دادهاید.
انتخاب رنگ مناسب آنقدر بر مخاطب تأثیر میگذارد که علم روانشناسی به بررسی آن پرداخته است. روانشناسی رنگ در طراحی لوگو میگوید که هر رنگ احساس و قدرتی دارد که میتواند تصمیمات مخاطب را عوض کند.
یکی از نکات مهم در انتخاب رنگ مناسب لوگو، ترکیب رنگها است. گاهی در لوگو بیش از یک رنگ استفاده میشود؛ اما شما نمیتوانید هر رنگی که میخواهید را با یکدیگر ترکیب کنید.
اصول بهترین ترکیب رنگ برای طراحی لوگو
انتخاب رنگ بر اساس پیام برند
اولین قدم برای انتخاب بهترین ترکیب رنگ برای طراحی لوگو، شناخت هدف و پیام برند است. شما ابتدا باید سؤالاتی درباره کسب و کار از خودتان بپرسید تا دقیقاً متوجه شوید که قرار است با لوگو چه پیامی را به مخاطب برسانید. لوگو هویت بصری برند محسوب میشود.
در نتیجه اگر رنگی انتخاب کنید که با هویت برند شما تناسب نداشته باشد، یکی از اولین اصول طراحی لوگو را رعایت نکردهاید. پس در وهلهی اول به شناخت اصولی برند بپردازید. چند شعار اصلی برند خود را به عنوان پیام لوگو در نظر بگیرید و در طراحی و انتخاب رنگ تمام تلاش خود را بر این بگذارید که لوگو این پیامها را انتقال دهد.
محدودیت تعداد رنگها
بهتر است حداکثر از سه رنگ برای طراحی لوگو استفاده کنید. استفاده از تعداد رنگهای زیاد برای طراحی لوگو باعث میشود لوگوی شما جذاب به نظر نرسد و مفهوم خود را به درستی نرساند؛ زیرا وقتی شما یک رنگ غالب دارید، مفهومی که میخواهید را به مخاطب منتقل میکنید اما وقتی چندین رنگ در لوگوی شما دیده میشود، از گویایی لوگو میکاهد.
شناخت انواع ترکیب رنگ
شما وقتی میخواهید رنگ لوگوی خود را انتخاب کنید باید بازار هدف خود را بشناسید و بدانید که چه رنگهایی برای آنها جذابتر است؛ اما به طور کلی ترکیب رنگ انواعی دارد که شما بنا بر کسب و کار خود میتوانید یکی از آنها را انتخاب نمایید:
رنگ تکرنگ: در این نوع فقط از یک طیف رنگی یا حتی فقط یک تکرنگ استفاده میشود.
رنگهای مکمل: در این نوع با توجه به چرخهی رنگها رنگهایی که رو به روی هم هستند، انتخاب میشوند.
رنگ مشابه: در این نوع با توجه به چرخهی رنگها چند رنگی که در کنار یکدیگر قرار دارند و مشابه هستند، استفاده میشوند.
رنگهای سهگانه: در این نوع، سه رنگ که به صورت یکسان در اطراف چرخهی رنگ قرار دارند به کار برده میشوند.
رنگهای تترادیک: در این نوع چهاررنگ که متشکل از دو مجموعه رنگ مکمل هستند، استفاده میشود.
تأثیر هر رنگ بر ذهن انسان
شما وقتی میخواهید از چند رنگ در لوگوی خود استفاده بکنید، باید تأثیر هر کدام بر ذهن را در بهترین ترکیب رنگ برای طراحی لوگو مطالعه نمایید. شما باید رنگهایی که با هم همخوانی دارند را بیابید و سپس از آنها برای برانگیختن احساسات بیننده استفاده کنید.
پس در این قسمت ابتدا به صورت مختصر به شما توضیح میدهیم که هر رنگ چه تأثیر غیر مستقیمی بر ذهن دارد:
رنگ قرمز: این رنگ هیجان را بر میانگیزد و اشتهاآور است. از این رنگ برای نشان دادن فوریتها استفاده میشوند، مثل حراج و تخفیف.
رنگ سبز: این رنگ یادآور طبیعت و آرامش است. برای برندهایی که با محیطزیست در ارتباط هستند، بسیار کاربرد دارد. حس هارمونی و تعادل را به ذهن بیننده متبادر میکند.
رنگ آبی: این رنگ نشاندهندهی آرامش، صلح و امنیت است. برندهایی که میخواهند کسب و کار خود را مورد اعتماد و اطمینان جلوه بدهند، میتوانند از این رنگ استفاده کنند.
رنگ زرد و نارنجی: این رنگها نسبت به قرمز، طیف ضعیفتری از هیجان را به ذهن القا میکنند. زرد و نارنجی شاد هستند و نظر خریداران را به خود جلب میکنند اما توجه کنید که حس احتیاط بیننده با این رنگها فعال میشود.
رنگ سیاه: این رنگ اقتدار، ثبات و اعتماد به نفس را نشان میدهد. بسیاری از برندها ترجیح میدهد از رنگ مشکی استفاده کنند؛ زیرا زیبایی و جدیت را در کنار هم دارد.
رنگ سفید: سفید سادگی و پاکیزگی را به ذهن منتقل میکند. شما خلوص و خوبی را با این رنگ به خاطر میآورید. البته رنگ سفید به تنهایی در طراحی لوگو کاربرد ندارد؛ بلکه باید از ترکیب این رنگ در کنار سایر رنگها استفاده کنید. این رنگ میتواند نقش مؤثری در لوگوهای مربوط به خیریهها داشته باشد.
رنگ بنفش: این رنگ یکی از رنگهای سلطنتی محسوب میشود. معمولاً بنفش را به عنوان رنگ تجمل میشناسند. اگر برند لوکسی دارید که تم سلطنت دارد، این رنگ انتخاب خوبی برای شماست.
ترکیب رنگهای مناسب برای طراحی لوگو
اگر ترکیب رنگ لوگوی خود را سلیقهای یا تصادفی انتخاب کنید، به لوگوی استانداری دست نخواهید یافت. در استفاده از ترکیب رنگها باید توجه کنید که هارمونی و تعادل رعایت شود. شما میتوانید از رنگهای مکمل یا مشابه در طراحی لوگو بهره ببرید. شما ابتدا باید هدف اصلی برندتان را در نظر بگیرید و بدانید که پیام کسب و کار شما چیست.
سپس با انتخاب رنگ مناسب این پیام را به بیننده انتقال دهید. ترکیب رنگهای زیادی وجود دارند که هر کدام پیام خاصی را به ذهن مخاطب میرسانند. در این قسمت قصد داریم چند ترکیب رنگ پر کاربرد در زمینهی طراحی لوگو را به شما معرفی کنیم و معنای هر کدام را برایتان شرح دهیم.
بنفش و طلایی:
بنفش و طلایی در چرخهی رنگها مقابل یکدیگر قرار دارند؛ این یعنی مکمل یکدیگرند. ترکیب این دو رنگ علاوه بر زیبایی، حس انرژی را به مخاطب انتقال میدهد. اگر میخواهید برند در حال پیشرفت و پر جنب و جوشی به نظر برسید، این ترکیب یکی از گزینههای خوب برای شماست.
آبی و سفید:
آبی، اعتماد را به ذهن مخاطب متبادر میکند و سفید، خلوص و پاکی را نشان میدهد. ترکیب این دو رنگ میتواند گزینهی خوبی برای خیریهها باشد؛ زیرا هم خلوصنیت و پاکی را نشان میدهد و هم حس اعتماد را به بیننده منتقل میکند تا آنان با اطمینان بیشتری کمک کنند.
آبی و صورتی:
آبی و صورتی در چرخهی رنگها مقابل یکدیگر قرار دارند؛ پس مکمل هم محسوب میشوند. این دو رنگ در کنار هم جلب توجه میکنند و علاوه بر آن حس اطمینان به مخاطب میدهند. لازم به ذکر است که در بسیاری از فرهنگها، آبی و صورتی به عنوان دو رنگ متضاد جنسیتی شناخته میشوند.
نارنجی و صورتی:
این ترکیب، جزء ترکیب رنگهای مشابه قرار دارند. هر دو رنگ شاد هستند و احساس هیجان را در مخاطب تحریک میکنند. به علاوه چشمها را به راحتی به سمت خود جلب میکنند و در یاد میمانند.
آبی و زرد:
این ترکیب رنگها زیاد مشاهده کردهاید. در واقع این دور رنگ به صورت دقیق مکمل هم نیستند؛ اما وقتی به چرخهی رنگها دقت کنید، متوجه خواهید شد که یکدیگر را متعادل میکنند. آبی، نماد اعتماد و زرد، نماد صمیمیت و شادی است. ترکیب این دو میتواند برند شما را یک دوست مورد اطمینان نشان دهد.
سیاهوسفید:
شاید بتوان به این ترکیب گفت: «ترکیب برنده». سیاه و سفید هیچوقت تکراری نمیشوند و در کسب و کارهای مختلف کاربرد دارند. شما با استفاده از این دو رنگ، ثبات خود را نشان میدهید و در چشم مخاطب، حرفهای به نظر میرسید.
سبز و قهوهای:
دو رنگی که در طبیعت بسیار مشاهده میشوند، سبز و قهوهای هستند؛ به همین دلیل وقتی این دو رنگ در کنار یکدیگر به کار میروند، جنگل و طبیعت را به ذهن مخاطب متبادر میسازند. برندهایی که به نوعی میخواهند به ارگانیک بودن خود اشاره کنند یا ارتباطی به طبیعت و محیطزیست دارند، میتوانند از این ترکیب رنگ استفاده کنند.
زرد و سبز:
یکی از ترکیب رنگهای مشابه، ترکیب رنگ زرد و سبز است. این دو رنگ در کنار هم شادابی، تازه بودن و جوانی را نشان میدهند. وقتی این دو رنگ را مشاهده میکنید احساس میکنید محصولی که خریداری کردهاید سالم و تازه است؛ به همین خاطر برخی از برندهای حوزهی تغذیه به خصوص نوشیدنی، از این ترکیب رنگ بهره میبرند.
قهوهای و مشکی:
این ترکیب رنگ حال و هوای روستایی را به ذهن میآورد. قهوهای و مشکی حس استحکام و ثبات را به خاطر میآورند و برای برندهایی که حالت نوستالژیک دارند، مناسب هستند.
سبز و خاکستری:
این ترکیب رنگ سرشار از آرامش و شادابی است. سبز و خاکستری برای برندهایی که پیام آرامش و جوانی دارند و میخواهند ارتباط خود را با سلامتی نشان دهند، مناسب هستند.
نتیجهگیری
هر رنگ حسی را در ببینده ایجاد میکند و از طریق تحریک احساسات، بر تصمیمات افراد تأثیر میگذارد. به همین خاطر انتخاب رنگ مناسب در طراحی لوگو بسیار اهمیت دارد.
گاهی برخی برندها تصمیم میگیرند به جای یک رنگ از ترکیب چند رنگ در لوگوی خود استفاده بکنید. بهترین ترکیب رنگ برای طراحی لوگو اصولی دارد که در صورت عدم رعایت آنها جذابیت و ماندگاری لوگو از دست خواهد رفت.
در این مقاله درباره اصول ترکیب رنگ در طراحی لوگو با شما سخن گفتیم و چندین ترکیب رنگ کاربردی را به شما معرفی کردیم. شما میتوانید علاوه بر این ترکیب رنگها، ترکیب رنگهای دیگری با استفاده از خلاقیت خود ایجاد کنید و در لوگو به کار ببرید؛
اما در نظر بگیرید که این ترکیب رنگها باید اصولی باشند و پیام مشخصی را منتقل بکنند.