در ادامه ۱۰ اشتباه رایج در طراحی لوگو معرفی میشود که آشنایی با آنها میتواند شما را از دام لوگو های بیکیفیت برهاند.
طراحی سفیر بیصدای برند شماست(پول راند)
طراحی لوگو یک مهارت پیچیده و درعینحال لذتبخش است. یک طراح باید بتواند در طراحی خود تمام آنچه را که برای نمایش هویت یک کسب و کار لازم است را به کار ببرد. طراحی لوگو به معنای ایجاد یک نمایش گرافیکی است که پیامهای خاصی را در بر میگیرد، از جمله نام تجاری، شخصیت، ارزشها، صنعت، تعهدها و مخاطب هدف.
ممکن است شما هم در طراحی لوگو دچار اشتباه شوید و این باعث میشود کیفیت کار شما کم شود؛ اما این مهم است که بتوانید از حالا این اشتباهات را ترک کنید.
در یک روز که من درگیر طراحی لوگو بودم با خود گفتم که چه مواردی باعث میشود یک لوگو کیفیت لازم را نداشته باشد؟ اهمیت داشتن یک لوگو خوب چیست؟
اینگونه شد که تحقیق کردم و به جوابهایی رسیدم. مهمترین نکتهای که به آن رسیدم این بود که برای داشتن یک لوگوی خوب باید آن را از هر اشتباهی پاک کنیم؛ زیرا آن نشاندهنده کسبوکار ما است و به بیان دیگر شناسنامهی کاری ما محسوب میشود.
نداشتن برنامه، گمکردن راه
یکی از نیازهای طراحی لوگو نیاز و برنامهریزی روشن است. همیشه و در هرکاری نداشتن برنامه رسیدن به هدف را با مانع مواجه میکند، در طراحی لوگو نیز اینچنین است. شما بهعنوان یک طراح باید بدانید چه هدفی دارید و بهگونهای لوگوی خود را طراحی کنید که احساسات شما را به بیننده منتقل کند.
بی شک برای یک شرکت بهداشتی میتوان بینهایت لوگو طراحی کرد؛ اما آن لوگویی دارای امتیاز است که دقیقاً برای خواننده شبیه یک کتاب حرفهایش را بیان کند. برای رسیدن به این هدف داشتن برنامه و نقشه راه یاریرسان خواهد بود.
فرض کنید شما قصد دارید یک لوگوی برای یک کافه طراحی کنید؛ اما بهخاطرنداشتن برنامه و نقشه راه از عناصر متضادی استفاده میکنید که بیننده را به یاد غذاخوری سنتی میاندازد و همین مسئله باعث شکست شما میشود.
کپیبرداری از سایر لوگوها، تله اصلی
لوگوی شما بهتر است منحصر به فرد باشد نه کپیبرداری از طراحی دیگران! ازآنجاییکه هر کسب و کاری اهداف خاص خودش را دارد؛ بنابراین کپیبرداری از لوگوی شرکتهای دیگر میتواند منجر به کاهش مراجعین شما شود.
اگر شما میخواهید یک لوگوی متمایز داشته باشید باید دور کپیبرداری را خط بکشید و حتی در فکر خود هم سمت این خطای فاحش نروید. در بازاری که رقیبهای موفق زیادی دارید، باید بسیار محتاط باشید چرا که کپیبرداری از لوگوهای دیگر به منزله جذب مخاطب برای رقیب کاری شما و به بیان دیگر با سرخود را در چاه انداختن است! کپیبرداری نهتنها باعث دورشدن شما از هدف اصلی میشود؛ بلکه ممکن است منجر به مسائل حقوقی نیز بشود.
رنگ بندی نامناسب، دوری از هدف
دقت در بهکارگیری رنگها در طراحی لوگو اهمیت بسزایی دارد. بهخاطر داشته باشید که با یک دفتر نقاشی مواجه نیستید، زیرا هر رنگی مفهوم خاص خود را دارد. برای مثال برای طراحی یک لوگو که به حوزه کودک و نوجوان برمیگردد شما نمیتوانید از رنگ مشکی استفاده کنید.
علاوه بر این استفاده از رنگهای زیاد از جذابیت لوگوی شما میکاهد. برای مثال رنگهای بهکارگرفتهشده در لوگوی google حس بازیگوشی و خلاقیت را به بیننده منتقل میکند و همین یک نکته در موفقیت این لوگو تأثیر گذاشته است.
پر کردن تمام فضای خالی لوگو، نابودکردن لوگو
طبق تجربهی من، هر چقدر فضای خالی لوگو شما بیشتر باشد و در ازای آن مفهوم بیشتری را درون خود جای دهد چشمنوازتر است و همه بینندگان را کنجکاو میکند؛ بنابراین پرکردن فضای خالی لوگو میتواند پاسخ اصلی را به بینندگان بدهد و این رسماً یعنی نابودکردن کسبوکار خودتان!
فضای خالی در لوگو در وضوح و زیبایی لوگوی شما مؤثر است. در لوگوی Apple سادگی و استفاده از فضای خالی آن را به یکی از موفقترین لوگو ها تبدیل کرده است.
فونت نامناسب، قاتل یک لوگو
برای انتخاب فونت لوگو بهخاطر داشته باشید از فونت برندهای معروف استفاده نکنید؛ زیرا برندهای معروف با آن فونتها شناخته میشوند
و این انتخاب شما افتضاح به بار میآورد.
از تعداد زیادی فونت استفاده نکنید، یعنی یک فونت اصلی را به همراه یک فونت ثانویه انتخاب کنید و از همان ابتدا سادگی را در کار خود در نظر داشته با
شید. در این زمینه روانشناسی فونتها میتواند مؤثر باشد.
استفاده از نرمافزارهای نامناسب، گریبانگیر طراحان غیرحرفهای
در نظر بگیرید یک طراح برای لوگوی خود از نرمافزارهای بیکیفیت و رایگان استفاده کند در این صورت قطعاً یک لوگوی پیکسلی و با وضوح پایین را ارائه میدهد! بی شک برای انجام هر حرفهای باید از ابزار مناسبی بهره گرفت تا بهترین نتیجه را کسب کرد، طراحی لوگو نیز از این قاعده مستثنی نیست.
برای داشتن کیفیت مناسب لوگو نرمافزاری که با آن کار میکنید بسیار اهمیت دارد. از بهترین نرمافزارهای مورداستفاده طراحان پیشنهاد من به شما Adobe illustrator و Coreldraw است، چرا که فضای کار این نرمافزارها بهگونهای طراحی شده است که به طراح کمک میکند به لوگوی خود اعتبار بخشد.
اگر به دنبال وضوح بینهایت برای گرافیک هستید میتوانید از برنامه Adobe illustrator استفاده کنید؛ اما نرمافزار Coreldraw با سری آفیس مایکروسافت سازگارتر است، علاوه بر این مدیریت پیشرفته رنگها، بهینهسازی برای کار با پردازندههای چندهستهای را در این نرمافزار راحتتر مییابید.
با همۀ این ویژگیها Adobe illustrator سازگاری، رابط کاربری و پشتیبانی بهتری دارد. این نرمافزار برای طرحان گرافیکی که با وکتورها، طرحهای پیچیده یا تصاویر سروکار دارند، به بهترین شکل عمل میکند.
البته اگر قصد متخصصشدن در طراحی لوگو را دارید و نرمافزار Adobe illustrator را انتخاب کردهاید مهمترین و حیاتیترین کار باید آموزش این نرمافزار باشد.
تضاد لوگو با هویت برند، اشتباهی فرصتسوز
یکی از اشتباهاتی که بسیار به چشم میخورد تضاد یک لوگو با شرکت، برند و بهصورت کلی صاحب آن کسب و کار است. این اشتباه بزرگ باعث میشود تمام زحمت شما به هدر رود و مخاطب جذب نشود، شما هرچقدر هم که در طراحی لوگو خوب عمل کرده باشید؛
اما این خطا نشاندهندهی عدم آگاهی از صاحب لوگو و حتی چیزی است که قصد تبلیغ آن را دارید. بهخاطر داشته باشید زمانی یک لوگو خوب است که تمام حرف یک برند باشد!
اگر یک لوگو که برای شرکت تکنولوژی پیشرفته طراحی میشود از ویژگیها سنتی و قدیمی استفاده مشخص است که در ذهن بیننده صاحب شرکت بهاشتباه شکل میگیرد و او را دچار خطا میکند.
طراحی لوگو طبق مد روز، آرزوی غیرحرفهایها
امروزه اکثر طراحان به این فکر میکنند که لوگویی که طراحی میکنند مد روز باشد، درحالیکه باید توجه داشت لوگویی موفق است که برای بلندمدت طراحی شود و در درازمدت به نماد تبدیل شود.
یک طراحی حرفهای خوب میداند که مدها دائماً در حال تغییر هستند؛ بنابراین با این آرزو از نقشه راه خود خارج نمیشود. بهعنوان نمونه لوگوی Nike نشاندهنده سرعت و حرکت است و در بین مردم شناخته شده است.
استفاده از طرحهای آماده، پایان یک کسبوکار
استفاده از لوگوهای آماده چون از اصل تازگی پیروی نمیکند از امتیاز لوگوی شما میکاهد؛ باید بهخاطر داشته باشید لوگویی که طراحی میکنید، خاص خودتان است؛ بنابراین نباید با یک اشتباه کوچک لوگوی خود را دمدستی کنید. در طراحی لوگو تا میتوانید تحقیق کنید؛ اما از لوگوهای آماده دوری کنید.
عدم شناخت مخاطب، تیرخلاص
از هر نکتهای صحبت کردیم جز اینکه شما باید مخاطب خود را بشناسید، اینکه در چه گروهی سنی هستند؟ چه علایقی دارند؟ به چه چیزی احتیاج دارند؟ در چه بافت اجتماعی زندگی میکنند؟ پاسخ به این سؤالات میتواند شما را از دام لوگوی نامناسب برهاند و درنهایت رهاورد آن رونق کسبوکار شماست.
نتیجهگیری
در این مقاله ده مورد از مهمترین اشتباهات یک طراح لوگو معرفی شد؛ البته اشتباهات خیلی گستردهتر هستند و اگر شما به دنبال یک لوگوی بینقص هستید پیشنهاد میشود به لوگوهای موفق که مدت طولانی است در جامعه هستند و تبدیل به شناسنامهای برای صاحب خود شدهاند مراجعه کنید و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنید.
در ضمن از شما درخواست میشود اگر نظری دارید و یا اگر گمان میکنید اشتباه مهم دیگری وجود دارد که در این موارد به آن اشاره نشده است نظر خود را برای ما ثبت کنید. پرهیز از این اشتباهات به شما کمک میکند لوگویی طراحی کنید که علاوه بر تأثیر مثبت در ماندگاری آن پیامتان را بهخوبی به ذهن بیننده منتقل میکند.